gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: «آلا داغلار» یا همان کوه‌های رنگی زنجان و ماهنشان به عنوان نمودی از اعجاز بی‌نظیر طبیعت، در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۲۲۹۲۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در جمع خبرنگاران افزود: با تصویب شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، آلا داغلار یا کوه‌های رنگی زنجان و ماهنشان که یک پدیده طبیعی زیبا متعلق به ۱۵ میلیون سال قبل است در فهرست میراث طبیعی ملی جای گرفت.  

وی ادامه داد: آلادغلار نام محلی کوه‌ها و تپه‌های رنگی است که بخش اعظم آن در استان زنجان قرار گرفته است و در اطراف این کوه‌ها روستاهایی وجود دارد که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: ۱۵ میلیون سال قبل در پروسه تشکیل کوه‌ها و حوضچه های قاره ای این منطقه رسوبات آهنی وجود داشته که در واقع می‌توان گفت هر یک از رنگ‌های آن نشانگر وجود یک ماده معدنی خاص است.

ارجمند افزود: کوه‌های رنگی زنجان و ماهنشان از ۲ کیلومتری معدن نمک چهرآباد زنجان آغاز شده و در بخش اعظم اتوبان زنجان - تبریز نیز قابل مشاهده است.

گفتنی است این کوه‌ها و تپه‌های رسی به سبب رنگشان به ویژه رنگ قرمز، قهوه‌ای، سبز، زرد، سفید و نارنجی در شرایط نور مناسب به ویژه پس از یک بارندگی اندک که خاک‌ را کمی خیس می‌کند با  کنتراست زیبا، سوژه بی‌نظیری برای عکاسان، فیلمسازان و طبیعت گردان به شمار می‌رود.

اگر قصد تماشا این جاذبه بی‌نظیر را دارید در مسیر حرکت از سمت زنجان به طرف شهرستان ماهنشان در ۲ طرف جاده این کوه‌های رنگین خودنمایی می‌کنند.

براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان تاکنون ۸۲۸ اثر اعم از میراث تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
 
ایرنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار