gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان این آمادگی را دارد تا در قالب تفاهم‌نامه با شهرداری زمینه تبدیل شدن تپه اشرف به سایت موزه را فراهم کند.
کد خبر: ۲۲۹۶۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 30
گردشبان (gardeshban.ir) :

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به این‌که تپه اشرف یکی از تپه های باستانی اصفهان قدیم است، اظهار کرد: تپه اشرف از نظر باستان شناسی و تاریخی مهم است به طوری که در طی چهار فصل کاوش که در این منطقه انجام شده به سازه های معماری با قدمت دوره هخامنشیان دست یافتیم.

وی افزود: با کاوش‌های انجام شده افق‌های نو از اصفهان باستانی پیش روی ما قرار گرفته است و تپه اشرف مکان ارزشمندی است.

مدیرکل میراث فرهنگی با مطرح کردن جنبه‌هایی از سایت باستانی تپه اشرف، تصریح کرد: استمرار کاوش‌ها نیازمند مطالعات دقیق و مستدل است تا با توجه به داده‌ها برای کاوش اقدام شود و از سوی دیگر برای کاوش‌های باستان شناسی در این منطقه نیازمند اعتبارات کافی هستیم.

وی با تاکید بر حفاظت از کاوش‌های باستانی در سایت تپه اشرف، گفت: بعد از کاوش‌های باستان شناسی لازم است دست یافت‌های کاوشی حفاظت و نگهداری شود؛ نمایش، بازدید و حفاظت کاوش های باستانی نیازمند تمهیدات ویژه‌ای است.

الهیاری با اعلام ایده «سایت موزه» در تپه اشرف ابراز کرد: تبدیل شدن ایده تپه اشرف به «سایت موزه» نیازمند منابع اعتباری کافی است تا این پروژه به اتمام برسد.

وی با استقبال از پیشنهاد شهردار منطقه ۴ از حمایت همه جانبه در اتمام کاوش های باستان شناسی تپه اشرف، بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان این آمادگی را دارد تا در قالب تفاهم نامه با شهرداری زمینه تبدیل شدن تپه اشرف به سایت موزه را فراهم کند.

گفتنی است سارویه یا کهن دژ یا تپه اشرف نام بنایی بسیار کهن به مساحت هفت هکتار در کنار پل شهرستان و در کناره شمالی زاینده رود است. این بنا کتابخانه بزرگی بوده است که در آن کتابهای فراوانی نگهداری می شده است که تنها بقایایی از آن به صورت تپه‌ای باقی مانده است که به نام «تپه اشرف» معروف است. ابن رسته در قرن سوم هجری درباره سارویه نوشت: «در شهر جی بنا کهنه‌ای به شکل قلعه وجود داشته است موسوم به ساروق یا سارویه. چون این بنا بسیار کهنه است نمی‌توان بانی آن را معلوم کرد و گویند قبل از طوفان نوح ساخته شده است.»

مهر




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار