gardeshban.ir

آبشار اسفند یا پورا یکی از آبشارهای زیبا و ناشناخته در استان سیستان و بلوچستان است که در تمام فصول سال پر آب باقی می‌ماند.
کد خبر: ۲۳۰۴۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای اسفند در مسير رودخانه و نخلستان‌ها كشيده شده است و در حقیقت در ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان دلگان و بخش جلگه‌ی چاه هاشم و هم‌مرز استان كرمان نزدیک رمشک قرار دارد. 

این روستا قدمتی کهن و تاریخی دارد و باتوجه به آثار یافت شده در آن قدمت آن به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد. 

این روستا در كنار رودخانه‌ای با عرض ۱۶۰ متر واقع شده است. اين رودخانه از كوه‌های فنوج، گسپردن، سرتنك، توتان و گيران سرچشمه می‌گيرد و با مسافتی طولانی از اسفند عبور می‌كند و در واقع آخرين آبدهی رودخانه نيز به اسفند می‌رسد و از جلگه چاه هاشم می‌گذرد و به دشت جازموريان می‌ريزد. در مسير این رودخانه آبشار زيبايی وجود دارد که که به زبان محلی پورآب یا پورا نامیده می‌شود. 

این آبشار به طول ۹ متر تنها آبشار منطقه دلگان و غرب استان سیستان و بلوچستان است که در بخش جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان واقع شده است.

آبشار پورا در مسير رودخانه اسفند در بالا دست روستا واقع شده است، عمق آب آبشار در بعضی مواقع به بيش از سه متر می‌رسد. آبشار اسفند یا پورا به عنوان جواهری در دل کویر نیز شناخته شده و همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور است. 

پورا به معنی پر آب است چراکه در تمام طول سال فعال است و آب آن در پایین دست برای کشاورزی استفاده می‌شود. هرچند در سال‌های اخير كم آبی اكثر منطقه را فراگرفته و خشكسالی ایجاد شده است اما روستای اسفند ذره‌ای از آبش كم نشده و در اكثر فصول سال رودخانه پر آب است. 

آبشار پورا زیباترین چشم‌انداز و منظره طبیعی بکر منطقه محسوب می‌شود و در منطقه شهرت زیادی دارد. با وجودی که این آبشار زیبا تاکنون ناشناخته باقی مانده اما هر ساله شمار زیادی از آن دیدن می‌کنند. 

مساعد بودن هوا در فصل بهار باعث می‌شود تا مسافران ترغیب به شنا کردن در آبشار اسفند و بهره بردن از مناظر زیبا و دلنشین آن شوند. این مکان حتی در زمستان که بیشتر نقاط کشور در سوز و سرما بسر می‌برند، با داشتن هوایی بهاری، زیبا و دیدنی است.

این آبشار زیبا در چهار کیلومتری ورودی روستای اسفند، ۹۵ کیلومتری جنوب غربی دلگان و ۳

آبشار اسفند یا پورا؛از مناطق بکر سیستان و بلوچستان/عکس

آبشار اسفند یا پورا؛از مناطق بکر سیستان و بلوچستان/عکس

آبشار اسفند یا پورا؛از مناطق بکر سیستان و بلوچستان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار