gardeshban.ir

مفهوم هر چیزی باید برای انسان مشخص شود؛ به ویژه اگر موردی که پیش رو داریم مربوط به وسیله‌ای باشد که انسان آن را ساخته است.
کد خبر: ۲۳۱۴۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
هواپیما یکی از وسیله‌های انسان-ساختی است که در دهه‌های اخیر به عضو جدا نشدنی زندگی انسان بدل شده است. وجود چنین وسیله حمل و نقل قدرتمندی باعث می‌شود تا هر شرکت هواپیمایی شناخته شده و تازه کاری با توجه به شاخصه‌ها و توانایی‌های خودش دست به طراحی لوگوی مخصوصی برای هواپیماها و نوع فعالیت خود بزند. پشت هر لوگویی که روی هواپیماها می‌بینید، فلسفه‌ای نهفته است و ما نیز می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

لوگوهای هواپیماها چه معنایی دارند؟


لوگو افسانه‌ای هواپیمایی ایران ایر 

یکی از افتخارات ما ایرانیان این است که یکی از باشکوه‌ترین نشانه‌ها و اسطوره‌های کشورمان بر روی هواپیمایی ایران ایر نقش بسته است و به عنوان لوگو معرفی کننده این شرکت بر فراز آسمان‌ها به پرواز در می‌آید. طرح لوگوی هواپیمایی ایران ایر اشاره به افسانه‌ای دور در سرزمین مان دارد. پرنده‌ای افسانه‌ای به نام هما که کارش به پرواز درآمدن و رساندن اخبار نیک به تمام مناطق تحت سلطه ایران بوده است. البته گمان می‌رود که این پرنده وجود خارجی داشته است و از پرنده‌های دوره ژوراسیک در ایران بوده است و زیست بومش نیز متعلق به همین سرزمین است. 

این لوگو، طی فراخوانی که از طرف شرکت هواپیمایی ایران ایر منتشر شده بود و از متقاضیان تقاضای طراحی لوگو شده بود، به دست یک جوان ارمنی ۲۲ ساله طراحی شد و تا به امروز و بیش از ۶۰ سال است که بر روی هواپیماهای این شرکت هواپیمایی نقش بسته و مانند همان هویت قدیمی‌اش، در آسمان کشور به پرواز در می‌آید. تلفیق دوران باستان این کشور کهن و وسیله‌ای به روز مانند هواپیما را تنها می‌توان در لوگو هواپیمایی ایران ایر دید.

لوگوهای هواپیماها چه معنایی دارند؟

همراهی با طبیعت در لوگو هواپیمایی قطر

قطر نیز مانند ایران و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، از طبیعت خارق العاده برخوردار است و گونه‌های جانوری خاصی را در خود جا داده است. یکی از این گونه‌های جانوری که به شدت مورد علاقه اعراب این کشور است و نقش به سزایی را در ادبیات این کشور بازی می‌کند، غزال است. غزال قطری، یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های جانوری است که امروزه از آن در مناطق حفاظت شده، نگه داری می شود. تصویر این غزال بر روی لوگوی هواپیمایی معروف و خوش نام قطر جا باز کرده و به عنوان یک نماد ملی، قدرت هوایی این کشور را به رخ می‌کشد.

باله‌ای در لوگوی هواپیمایی کاتای پاسیفیک

همانطور که اشاره کردیم، لوگوی هر شرکت هواپیمایی، معنا و مفهوم خود را دارد و نشان دهنده یک مفهوم جامع و ارزشمند است. لوگوی این شرکت از چنان جذابیتی برخوردار است که آژانس تبلیغاتی (Landor Associates) به عنوان یکی از بهترین لوگوهای موجود، آن را در میان کارهای فوق العاده ثبت کرد. در لوگوی هواپیمایی کاتای پاسیفیک، باله‌ای از یک پرنده، به رنگ سفید، در میان رنگ سبز زمینه به چشم می خورد. رنگ سفید باله در میان رنگ سبز پررنگی که در تصویر دیده می شود، احساس سبکی خاصی را به مخاطب می‌دهد. و می‌توانید این سبکی را با خرید بلیط هواپیما ۱۳۸ فروند هواپیمایی مسافربری این شرکت هواپیمایی تجربه کنید.

لوگوهای هواپیماها چه معنایی دارند؟

سمبل تایلندی در هواپیمایی تای ایرویز   

یکی دیگر از لوگوهای معروف هواپیمایی جهان، لوگوی هواپیمایی تای ایرویز است. در نگاه اول، بی شک این سوال برای‌تان پیش می‌آید که این علامت در میان کلمه لاتین (THAI) چه معنایی دارد؟! این علامت، نشان دهنده یک مرد رقصنده است. در سال ۱۹۷۰، این لوگو در پی مطالعات دقیقی که در مورد اساطیر این کشور شد، سرانجام به عنوان طرح لوگوی هواپیمایی تای ایرویز انتخاب شد. البته، لازم به ذکر است که طرح « مرد رقصنده » با کمی تغییرات گرافیکی و بروز رسانی آن، بر روی لوگوی این شرکت هواپیمایی جا گرفت. رنگ های بنفش و طلایی که در این سمبل استفاده شده، الهام گرفته از گل های ارکیده گرمسیری این کشور است که اگر برای سفر به تایلند بروید، می‌توانید این گل های زیبا را در تمام طبیعت تایلند ببینید.

درنا در هواپیمایی لوفتانزا   

به راستی که حیوانات طبیعت اطراف ما، زیباترین موجوداتی هستند که هزاران سال، در کنار ما انسان‌ها زندگی کرده‌اند و ما نیز از حضور آن ها، هزاران الهام گرفته‌ایم. یکی از الهامات را می‌توان در لوگوی هواپیمایی لوفتانزا ببینیم. در میان دایره‌ای به رنگ آبی پر رنگ، پرنده‌ای با سرعت زیادی در حال اوج گرفتن است و کاکُلش از شدت سرعتش، به عقب رفته. این پرنده، پرنده ای نیست جز درنا! درنا از زیباترین پرنده‌های مهاجری است که در طبیعت همیشه سبز اروپا زندگی می‌کند و به عنوان یکی از پرنده‌های این قاره، در میان اهالی کشورهای اروپایی از محبوبیت خاصی برخوردار است. در حال حاضر، هواپیمایی لوفتانزا به بیش از ۷۰ کشور در جهان، پرواز مستقیم و غیر مستقیم دارد.  

در نهایت، می‌توان گفت که برای آغاز هر صنعتی، به ویژه صنعت هواپیمایی و همچنین برای تداوم آن باید نمادی وجود داشته باشد و لوگوها در این صنعت، پرچم وجودی شرکت های هواپیمایی را تشکیل می‌دهند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار