gardeshban.ir

دریاچه نمک چاکا یکی از زیباترین و جذاب ترین دریاچه های نمک در دنیاست که یکی از جاذبه های گرشگری در کشور چین می باشد.
کد خبر: ۲۳۱۹۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
ترین دریاچه نمک که معروف به آینه آسمان می باشد چاکا نام دارد ، چاکا یک دشت نمک بزرگ واقع در چین است. دریاچه نمک چاکا به عنوان "دریاچه شور" در زبان تبتی ترجمه شده است.

این دریاچه کوچک است با مساحت 105 کیلومتر مربع، اما در طول فصل باران به حدود هفت برابر این اندازه می رسد و معدن نمک دارد این کشور از زمان دودمان هان غربی به اکتشاف نمک مشغول بوده اند چاکا دارای طولانی ترین مدت بهره برداری (بیش از 3000 سال)در میان همه دریاچه های شوری در حوضه Qaidam است.

نمک های طبیعی را می توان با کشف لایه بالایی دریاچه به دست آورد این کارخانه انواع مختلفی از نمک را برای مصرف داخلی و صادرات تولید می کند.

این یک مکان بسیار مهم جاده ابریشم باستانی است. همچنین باید با قطار از تبت به شینینگ از طریق قطار و راه زمینی منتقل شود. فاصله حدود 300 کیلومتری غرب شینینگ است که یک حرکت 4 ساعته است. این بخش از گردگشری نمناک را به معرفی این جاذبه ی خارق العاده در چین اختصاص داده ایم.

معرفی موقعیت جاذبه ی گردشگری دریاچه نمک چاکا چین

در نزدیکی شهر چاکا در استان وولان دریاچه نمک چاکا واقع است که یکی از دریاچه های زیبا و شگفت انگیز شمال غربی چین به شمار می رود. در حقیقت چاکا یک دشت نمک بزرگ به طول 9 کیلومتر و عرض 15 کیلو متر می باشد که روکش ضخیمی از نمک سطح آن را پوشانده است. این دریاچه در فصل های خشک کوچک تر می شود ولی در مواقع بارندگی به سایز اصلی خود برمیگردد.

زمانی که رنگ آسمان روشن است ، آب آبی کریستالی دریاچه رنگ زیبای لاجوردی آسمان را انعکاس میدهد و چنانچه در نمناک گفته شد دقیقاً مانند آینه ای غول پیکر که در روی زمین قرار دارد. به خاطر همین است که لقب های آسمان را به دریاچه چاکا داده اند. بنابراین از این حیث دریاچه نمک چاکا مثل پسرعموی کوچکتر «Salar de Uyuni» معروف در بولیوی است.‏ ‏

این دریاچه عمق بسیار کمی دارد و در بعضی از نقاطش عمق آن نهایتاً تا سر زانو می رسد به همین علت بازدیدکنندگان بدون هیچ ترس و تردیدی شروع به قدم زدن در آن می کنند.

زمانی که آسمان صاف و زلال است دریاچه چاکا مثل یک آینه آسمان آبی را منعکس میکند تصویر زیبا و خارق العاده پدیدار می کند به خاطر همین ویژگی است که بسیاری از مردم و گردشگران این دریاچه را به اسم "آینه آسمان" می شناسند نه دریاچه چاکا.

بیشتر از 3 هزار سال می باشد که دریاچه های نمک این منطقه استخراج می شوند در عصر سلسله های غربی مردم محلی اقلیت قومی کیانگ وابستگی شدیدی به نمک این دریاچه ها داشتند.

باید بدانید در نیمه دوم قرن 18 بهره برداری نمک در مقیاس بسیار بزرگ از این دریاچه آغاز شد. نکته جالبی که وجود دارد این است که با توجه به ذخایر عظیم در این منطقه استخراج نمک های طبیعی امر دشواری نیست و فقط کافی است کشف شود و پس از آن استخراج صورت بگیرد.

حقایق و رازهای جالب دریاچه نمک چاکا

گردشگران می توانند با مشاهده پای برهنه و عکس خود بر روی دریاچه به سمت دریاچه بروند، اگر شانس کافی داشته باشند، سرابی که در دریاچه ایجاد شده است حتی در هنگام روز قابل رویت است.

اگر روزهای بارانی پشت سر هم باشد و چند روزی مداوم باران ببارد، نمک در دریاچه حل خواهد شد و گل زیرین در معرض آب قرار خواهد گرفت و در دریاچه نمی توان حرکت کرد.

ممکن است سیاهچاله کوچکی در این دریاچه وجود داشته باشد که در حقیقت یک "تله" است، روی آن گام بر ندارید هر چه سیاه تر باشد خطرناک تر است.

آب و هوای اطراف دریاچه خشک و سرد است. حتی در اواسط تابستان، متوسط دمایی روزانه تنها حدود 19.6 درجه سانتی گراد (67 درجه فارنهایت)و میانگین بارش سالانه 210 میلی متر (8 اینچ)است.

سطح دریاچه تا حد زیادی تحت تاثیر فصول قرار گرفته است. آن ممکن است به 105 کیلومتر مربع (40 مایل مربع)در طول فصول بارانی برسد و در طول فصول خشک کاهش می یابد.


لایه های نمک در پایین دریاچه وجود دارد دانه های نمک از کیفیت بالایی برخوردار هستند و قابل فراوری هستند ذخیره نمک اکنون به حدود 5 میلیون تن می رسد و گفته می شود که این مقدار به مدت 85 سال برای کل چین با جمعیتی بالغ بر 1.4 میلیارد نفر به طول خواهد انجامید.

مجسمه های عظیم بسیاری در کنار دریاچه برای ورود به این منطقه خوش منظره پراکنده شده اند. اینها از ذخایر نمک در مدت زمان طولانی تشکیل شده اند و با علاقه به هنر لوکس سرزمین معروف هستند.

گردشگران ممکن است شنا کنند و یا بدون نجات غریق روی دریاچه دراز بکشند. نمک و مواد معدنی قابل توجهی در طول یک دوره طولانی در دریاچه جمع شدند و نیروی شناوری را هشت بار بالاتر از آب دریا می سازد.

تماشای طلوع و غروب آفتاب این دریاچه نمک به شدت توصیه می شود و البته بهترین زمان برای بازدید از جولای تا آگوست خواهد بود. باور بر این است که با نسیم تابستانی، تنفس هوای مرطوب با محتوای نمک آن به ویژه برای ریه ها خوب است.

نکات برای سفر به دریاچه نمک چاکا:
1. قبل از سفر به این دریاچه یک کارت حافظه یا فیلم آماده کنید چراکه سوژه ی عکاسی در این دریاچه بسیار فراوان است.

2. مزه نمک دریاچه را می توان چشید، اما نه بیش از حد زیرا باید به مسائل بهداشتی توجه کرد.

3. از عینک آفتابی و یک کلاه به خاطر اشعه های قوی ماورا بنفش استفاده کنید.

دریاچه نمک چاکا؛از جاذبه های گرشگری چین/عکس

دریاچه نمک چاکا؛از جاذبه های گرشگری چین/عکس

دریاچه نمک چاکا؛از جاذبه های گرشگری چین/عکس

دریاچه نمک چاکا؛از جاذبه های گرشگری چین/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار