gardeshban.ir

شیراز ،مرکز استان فارس، مهد تاریخ و تمدن ایران است و در دوران صفاریان، آل‌بویه و زندیه پایتخت ایران بوده، به همین علت بسیاری از بناهای تاریخی متعلق به این سلسله‌ها در این شهر قرار دارد که مجموعه تاریخی وکیل شامل مسجد، حمام و بازار وکیل از مهم‌ترین آن‌ها هستند.
کد خبر: ۲۳۳۴۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
حمام وکیل که یکی از آثار تاریخی و دیدنی شیراز است در سال ۱۱۸۷ هجری قمری در مرکز شهر شیراز، محله‌ی درب شازده ساخته شده. 

این بنا به دلیل سبک معماری‌اش و نقوش تزیینی به کار رفته در آن به‌عنوان یکی از زیباترین حمام‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود. 

مساحت این حمام حدودا ۱۱ هزار متر‌مربع و کف آن سنگ‌فرش است. حمام وکیل دو شاه‌نشین و دو حاکم‌نشین دارد که در وسط آن‌ها دو حوض مرمرین ساخته شده . این حمام ویژگی‌های خاصی دارد که نشان‌دهنده هوش و ذکاوت سازندگان آن است.

این ویژگی ها عبارت‌اند از:

۱- وجود دالان‌های زمینی و عبور آب گرم و بخار آن برای جلوگیری از تبادل دما.

۲- وجود گرم‌خانه برای گرم کردن آب حمام.

۳- کوچک ساخته شدن ورودی آن به منظور کنترل ورود و خروج هوای سرد و گرم .

۴- درون حمام راه‌آب‌هایی وجود دارند که آب درون دیگ‌های گرم‌خانه را به دیگر قسمت‌ها انتقال می‌دهند.

حمام وکیل به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است و تعدادی مجسمه داخل آن قرار دارد که نشان دهنده آداب و رسوم، فرهنگ و پوشش مردم کشورمان در گذشته است. حمام وکیل با شماره ثبتی ۹۱۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این بنا در خیابان آیت‌الله طالقانی شیراز قرار دارد..


معماری مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل با معماری منحصربه‌فردش  همچون الماسی در بین تمام مسجدهای ایران می‌درخشد. این مسجد که در سال ۱۱۸۷ هجری قمری، هم‌زمان با حمام و بازار وکیل به دستور کریم خان زند ساخته شد، در غرب بازار وکیل و انتهای راسته‌ شمشیر‌گرها قرار دارد. 

مساحت این مسجد ۸۶۶۰ متر مربع است و دارای ۲ ایوان و شبستان است. از زیباترین ویژگی‌های مسجد وکیل می‌توان به شبستان‌های آن اشاره کرد. 

مساحت شبستان جنوبی حدود ۵ هزار متر مربع است که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه و مارپیچ است. کنار هم قرار گرفتن این ستون‌ها نمایشی زیبا از معماری ایرانی را به ارمغان آورده. زیبایی دیگر مسجد وکیل منبری ۱۴ پله‌ای است که  از سنگ مرمر ساخته شده و در کنار محراب قرار دارد. 

جالب است بدانید که سنگ مرمر استفاده شده در منبر به دستور کریم خان از مراغه به شیراز آورده شده است. شبستان شمالی که در آن طاق مروارید قرار دارد با کاشی‌کاری‌های زیبا که بر روی آن‌ها آیات قرآن با خط ثلث نقش بسته مزین شده است. 

همچنین دالان‌های ورودی مسجد با ارتفاع ۸ متر و عرض ۳ متر از معماری ویژه‌ای برخوردار است. سقف‌های ورودی دالان با عبارت لا اله الا الله به خط کوفی نقش بسته است و چشمان هنرمندان را به خود خیره می‌کند. 

این مسجد که در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در فهرست آثار ملی قرار گرفته است در نزدیکی میدان شهرداری قرار دارد.

حمام وکیل؛ از آثار تاریخی و دیدنی شیراز+عکس

حمام وکیل؛ از آثار تاریخی و دیدنی شیراز+عکس

حمام وکیل؛ از آثار تاریخی و دیدنی شیراز+عکس

حمام وکیل؛ از آثار تاریخی و دیدنی شیراز+عکس

حمام وکیل؛ از آثار تاریخی و دیدنی شیراز+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار