gardeshban.ir

در ميان کوه‌هاى متعددى که در کنار يکديگر در بخشى از کهگيلويه و بويراحمد صف کشيده‌اند، تنگه‌ تاریخی سولک يا سروک وجود دارد که در فارسنامه ناصرى به معنى «گردونه سروهاى کوچک» از آن نام برده شده است.
کد خبر: ۲۳۳۶۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
در اين مکان سه ستون سنگى يکپارچه و بلند ديده مى‌شود که بر روى آن‌‌ها نقش افراد مختلف در حالت‌هاى گوناگون حجارى شده‌اند و مى‌توان آن‌ها را از لحاظ زيبايى با نقوش برجسته تخت جمشيد مقايسه کرد. هر يک از اين ستون‌ها به خط نوشته‌هايى آراسته هستند که نشان‌دهنده خطوط باستانى است.

آثار تنگ سروک بر صخره‌اى بزرگ با مسجمه‌هايى در چهار طرف شمال، غرب، شرق و جنوب مشخص است. در جبهه شمالى دو نقش برجسته در بالا و پايين قرار دارد که پادشاه را در حالى که بر تخت نشسته نشان مى‌دهد و در پايين تخت نيز پرندگانى با نقش عقاب کنده‌کارى شده‌اند. نقش ديگر، اجتماع درباريان را در طاق تخت سلطنت نشان مى‌دهد. در اين نقش سر همه درباريان برهنه است.

جبهه جنوبى دو نيايشگر را نشان مى‌دهد که اولى روى سکوى جلوى يک آتشدان کوچک و نيايشگر دوم پشت سر اولى در سطحى پايين‌‌تر ايستاده است.

در جبهه غربى نقش برجسته دو مرد با نماى روبرو با بازوان گشاده نشان داده شده است. در لبه صخره، نقش برجسته‌اى وجود دارد که بزرگ‌تر از هر نقش ديگر تنگ سروک است.

در جبهه شمالى نقش برجسته دو سرباز با نيم تنه بلند ساده، شلوار و صندلى ديده مى‌شود که غلاف پهنى در طرف چپ حمايل دارند و ظاهراً گرز يا کوپال با سرى خميده دارند.

در جبهه شرقى نقش هيکلى است که روى تختى خم شده، ولى به کلى خراب شده است.

نبرد بر پشت اسب موضوع مورد علاقه ايرانيان در ساختن مجسمه‌هاى صخره‌اى دوره پارتى يا زمان ساسانى يا روزگار پيش از آن بوده است. در تنگ سروک، نقوش برجسته مشابه نقش رستم وجود دارد که مى‌توان آن‌ها را به بهرام دوم ساسانى، بهرام سوم ساسانى، هرمز دوم و شاهپور دوم نسبت داد. بعضى جنبه‌ها در اين مجسمه‌هاى صخره‌اى مشترکند.

در همه اين نقوش جنگاوران سوار بر اسب هستند. تنها سلاح مورد استفاده آنها نيزه بلند است و فاتح در سمت چپ لوحه قرار دارد.

تعداد افراد نقوش تنگ سروک ۴۰ نفرند. حيوانات شامل هفت نقش دو اسب، دو شير و سه پرنده است. در اين نقوش سلاح‌ها عبارتند از : نيزه بلند، شمشير، خنجر، گرز، تبرزين، چماق، کمان، تير، ترکش و نقش پرچم.

موضوع نقوش برجسته تنگ سروک تاجگذارى چند پادشاه است. در اين نقوش يک پادشاه سربند خود را از ايزد مى‌گيرد و او يک قربانى مى‌دهد، در جائى همان پادشاه يا جانشين او را نشان مى‌دهد که سربند شاهى را در جلوى محراب همان ايزد نگاه داشته است. يکى از مشخصات مهم اثر تنگ سروک نمايش چهره کامل انسانى است که هم با آثار اشکانيان و هم با آثار ساسانيان متفاوت است.

تنگه‌ تاریخی سولک يا سروک از جاذبه های کهگيلويه و بويراحمد/عکس

تنگه‌ تاریخی سولک يا سروک از جاذبه های کهگيلويه و بويراحمد/عکس

تنگه‌ تاریخی سولک يا سروک از جاذبه های کهگيلويه و بويراحمد/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار