gardeshban.ir

در هفته گذشته، تاثیرات زیان‌بار ویروس کرونا بر صنعت گردشگری به سرعت گسترش یافت. به اعتقاد کارشناسان، خسارت‌های این ویروس بر اقتصاد گردشگری تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۲۳۴۳۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
در منطقه آسیا تنها در سال ۲۰۱۷، کسب‌وکارهای تفریح و گردشگری ۸۸۴ میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی سهم داشتند. در سال ۲۰۱۸، این سهم به یک تریلیون دلار رسید. حالا ویروس کرونا در سراسر این منطقه گسترش یافته و بر تمام بخش‌های آن، اثرات جدی گذاشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تنها در چین در سال ۲۰۱۹ بخش گردشگری ۱۲۷.۳ میلیارد دلار درآمد برای این کشور خلق کرده است. اما حالا حتی اگر کل سال ۲۰۲۰ را هم در نظر بگیریم، حداقل در یک ماه اخیر آژانس‌داران، هتل‌داران و شرکت‌های گردشگری با اختلال جدی در کسب‌وکارهایشان مواجه شده‌اند.

«جک ازون»، مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری لوکس می‌گوید: «تعداد لغو سفرها هر روز در حال افزایش است. این فقط مخصوص به چین نیست، در کل آسیا چنین وضعیتی داریم. مردم کاملا از سفر منصرف شده‌اند. بسیاری از آن‌ها می‌گویند که ما اکنون هیچ‌جا نمی‌خواهیم برویم یا بسیاری هم می‌گویند که سفرمان را به سال بعد موکول می‌کنیم.»

تنها در این آژانس گردشگری، ۷۵ درصد از مسافران سفرهای ماه فوریه و مارس خود را لغو کرده‌اند. ۱۰۰ درصد از سفرهای ماه عسل این آژانس نیز لغو شده است.

«کریس نستا»، مدیر اجرایی «شرکت‌ هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون» یازدهم فوریه به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا، ۶ تا ۱۲ ماه طول خواهد کشید. او گفت: «سه تا ۶ ماه تاثیر شیوع این ویروس طول می‌کشد و بعد از آن سه تا ۶ ماه دیگر زمان برای بهبود اوضاع نیاز است.» شرکت هیلتون، تخمین زده است که ویروس کرونا تنها برای این شرکت ۲۵ تا ۵۰ میلیارد دلار خسارت به بار می‌آورد.

چین پیش از این نیز تجربه شیوع ویروس مرگبار را در سال ۲۰۰۳ از سر گذرانده است. آن ویروس که به نام سارس شناخته می‌شود، بیماری حاد تنفسی بود که حدود ۷۵۰ نفر را کشت. اما تا کنون تعداد تلفات ویروس کرونا، از ۱۵۰۰ نفر فراتر رفته است. در دوره بیماری سارس، از زمانی که سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع آن هشدار داد تا زمانی که خبر از کنترل آن داد، ۵ ماه طول کشید. سپس ۵ ماه دیگر نیز برای سازمان دهی موارد ابتلای جدید زمان صرف شد. در این مدت، تنها شرکت‌های هواپیمایی ۱۰ میلیارد دلار ضرر کردند؛ آن هم در زمانی که تجارت جهانی کمتر از حالا توسعه یافته بود.

بلومبرگ می‌نویسد: «حالا نیز اگر ۹ ماه طول بکشد که وضعیت ویروس کرونا از «شیوع» به «بهبود» تبدیل شود؛ صنعت حمل‌ونقل هوایی زیان‌ بسیار بزرگتری خواهد داشت. هتل‌ها و مقاصد گردشگری نیز برای بازگشت به وضعیتِ پیش از شیوع بیماری، زمان بسیار طولانی‌تری نیاز دارند.»

اما «جک ازون» مدیر یک آژانس گردشگری بزرگ می‌گوید: «اگر ویروس سارس بد بود، حتما کرونا بدتر است. اما ابولا را یادتان هست؟ این ویروس هنوز در آفریقا وجود دارد و تورهای سافاری هم رزرو می‌شوند. ویروس چیکونگونیا را یادتان هست؟ حالا وارد چرخه جدیدی شده است. مردم فراموش خواهند کرد؛ شبیه به تمام چیزهای دیگر. و همه‌چیز مثل سابق خواهد شد.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار