gardeshban.ir

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: نزدیک به 80 درصد از رزور هتل‌ها در مشهد که قبل از اسفندماه انجام شده بود، لغو شده است.
کد خبر: ۲۳۴۴۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
امیر سزاوار در خصوص میزان لغو رزروهای نوروزی هتل‌ها در مشهد، اظهار کرد: شروع رزروهای نوروزی معمولا از اوایل اسفند است و تقریبا یک ماه مانده به تاریخ سفر، مهمان‌ها اتاق‌های خود را رزرو می‌کنند، با توجه به این که ویروس کرونا از اوایل اسفند شروع شده و اوج گرفته است، بسیاری از مهمان‌ها که قرار بود در نوروز به مشهد سفر کنند، رزروی انجام نداده‌اند و در کل رزروی وجود ندارد.

وی ادامه داد: نزدیک به 80 درصد از رزورهایی که قبل از اسفندماه نیز انجام شده بود لغو شده است و تا کنون ظرفیت اکثر هتل‌ها در مشهد خالی است و هیچگونه مهمانی ندارند یا تعداد مهمان‌ها در برخی از هتل‌ها بسیار اندک است که به حساب نمی‌آید. برای نوروز نیز اگر بخواهیم از رزروهای انجام شده، تعداد کنسل شده‌ها را کم کنیم، چیزی بهتر از شرایط حال حاضر شاهد نخواهیم بود.

وی در خصوص شرایط کنسلی هتل‌ها تصریح کرد: طبق بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ما اعلام شده است هرگونه کنسلی از سوی مسافر و مهمان بدون هیچ کسر وجهی انجام شود و وجه پیش‌پرداختی مسافر و مهمان به او بازگردانده می‌شود.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی درباره وضعیت نظارت بر هتل‌ها در مشهد بیان کرد: طبق دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به بیماری کرونا که از سوی وزارت بهداشت و درمان ابلاغ شده است عمل می‌کنیم و اطلاع‌رسانی‌ها را  انجام می‌دهیم. برخی از دستورالعمل‌هایی که از قبل داشته‌ایم و جزء قوانین و استانداردهای هتل‌ها بوده نیز همچون گذشته در حال انجام است و دستورالعمل‌هایی که در این خصوص به صورت ویژه ابلاغ می‌‎شود به اعضا اطلاع‌رسانی و توسط بازرسان جامعه هتلداران نظارت می‌شود و به نحو احسن در حال انجام است.

تابع دستورات درباره تعطیلی هتل‌ها برای جلوگیری از توسعه کرونا هستیم

وی افزود: تعطیلی قسمت‌های خاصی از هتل‌ها مانند استخرها و رعایت مسائل ویژه که در این برهه زمانی اعلام شده که باید اجرا شود، طبق دستورات ابلاغ شده صورت می‌گیرد و همه موارد تحت کنترل و رعایت است و در تمام هتل‌ها دغدغه تمام افراد جدا از موضوع اقتصادی و مالی، بحث سلامت مردم است.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: اگر پس از این نیز موارد بهداشتی به ما اعلام شود، مطابق آن عمل خواهیم کرد و تابع قوانینی خواهیم بود که وضع می‌شود، حتی اگر اعلام شود که هتل‌ها باید تعطیل شوند و این تعطیلی به جلوگیری از توسعه این بیماری کمکی می‌کند، ما تابع هستیم و این کار انجام خواهد شد.

سزاوار در پاسخ به سوالی درباره پایش مسافران عنوان کرد: سنجش و غربال مهمانان جزء اختیارت ما نیست و ما نیز تخصصی در این کار نداریم. همچنین در حال حاضر درصد مهمان خارجی و توریست‌ها در مشهد به صفر رسیده است و امکان غربال هم توسط ما وجود ندارد و هیچ دستورالعملی هم در این خصوص به ما ابلاغ نشده است. آنچه به ما ابلاغ شده این است که اگر مهمانی در هتل علائم این بیماری را داشت و مشکوک بود گزارش کنیم؛ ولی این که در این زمینه فعالیت انجام دهیم به وزارت بهداشت مربوط می‌شود.

زیان اقتصادی هتل‌ها و لزوم دستورالعمل‌های ویژه برای آن

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی یادآور شد: هتل‌ با بسیاری از مشاغل دیگر متفاوت است، هتل‌ها هزینه‌های جاری بسیار سنگینی دارند و بیشترین هزینه هتل‌ها هزینه پرسنل است. بالغ بر 50 درصد کل هزینه‌‎های جاری ما هزینه‌های پرسنلی است که این هزینه‌های پرسنلی با کاهش درصد اشغال هیچگونه کاهشی پیدا نمی‌کند.

سزاوار اضافه کرد: برخی از دیگر هزینه‌ها که 25 درصد از هزینه‌های جاری هتل‌ها را تشکیل می‌دهند، مسائل حامل‌های انرژی هستند که کم نخواهد شد؛ چراکه ما در هر صورت مجبور هستیم محیط را گرم یا سرد نگه داریم. ضمن این که هتل‌ها از یک درصدی از اشغال که عبور می‌کنند، به سوددهی می‌رسند و در حال حاضر در این شرایط هیچگونه از هزینه‌های جاری کسر نشده است و هتل‌ها در حال ضرر هستند.

وی خاطرنشان کرد: در چند هفته گذشته جلسات بسیاری با مسئولان، اعضا و کمیسیون‌های مربوطه برگزارکرده‌ایم و در یکی از این جلسات که با استانداری برگزار شد، از استاندار خواستیم در این زمینه بررسی‌هایی انجام دهند و اگر توانستند به ما کمک کنند که در این مورد مساعدت‌‎هایی نیز انجام شد، اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، مساله تحریم‌ها و محدودیت اختیارات استان‌، اداره‌کل‌های خراسان رضوی تابع دستورالعمل‌های ابلاغ شده از تهران هستند، هنوز دولت در این زمینه اقدامی نکرده است و اگر قرار است اقدامی انجام گیرد، توسط هیات دولت باید ابلاغ شود. لذا چیزی که برای ما پس از سلامت جامعه و مردم نگران‌کننده خواهد بود، وضعیت پرسنل و کارکنان هتل‌ها در مسائل اقتصادی است.

سزاوار ادامه داد: در هتل‌ها ما به شدت نگران این موضوع هستیم؛ چراکه تعداد زیادی از افراد که در هتل‌ها، مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، رستوران‌ها و تالارها مشغول به کار هستند، بلاتکلیف مانده‌اند و اولین قدم برای کمک به این افراد در این وضعیت باید از سمت اداره کار و وزارت گردشگری برداشته شود. بنابراین این سازمان‌ها باید دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای این موارد تهیه و به استان‌ها ابلاغ کنند تا ما بتوانیم این دوران را بگذرانیم و پس از عبور از بیماری، وارد رونق اقتصادی شویم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار