gardeshban.ir

کولوسئوم (Colosseum) یک تماشاخانه در شهر رم در ایتالیا است. کولوسئوم بزرگترین تماشاخانه در امپراتوری روم بوده‌ است.
کد خبر: ۲۳۴۴۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
این آمفی تئاتر ظرفیتی میان ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ نفر و ۸۰ درب ورودی داشته‌ است و از عظیم ترین سازه های رم بوده است. این اثر هم‌اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید به‌ شمار می‌رود.

ساخت کولوسئوم توسط وسپاسیان بین سالهای ۶۹ تا ۷۰ میلادی پایه‌گذاری شد. پس از آن پسرش تیتوس در سال ۸۰ میلادی کار ساخت آن را در زمین‌های باتلاقی میان تپه‌های اسکوئیلین و کائلین تمام کرد. البته پس از او دومیتیان (برادر تیتوس) در کولوسئوم تغییراتی اعمال کرد. به عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی در روم کامل کرد.

کولوسئوم و طاق کنستانتین در رم+عکس

در سال ۸۰ پس از میلاد، این بنا برای برگزاری برخی بازی‌های باشکوه افتتاح شد. کولوسئوم برای اجرای تئاتر، جشنواره‌ها، سیرک‌ها یا بازی‌های مختلف به اندازه‌ی کافی بزرگ بود. بزرگان سلطنت و مقامات عالی امپراطوری برای تماشای بازی‌ها و مراسم‌ها در پایین‌ترین طبقه، خانواده‌های اشرافی رومی در طبقه‌ی دوم و مردم عادی در طبقات سوم و چهارم می‌نشستند. این بنا با ظرفیتی بین ۵۰ تا ۸۰ هزار نفر، بیش از همه با نبردهای خونین گلادیاتورها شهرت دارد.

معماری

پلان این مجموعه به شکل بیضی با قطرهای ۱۸۸ متر و ۱۵۶ متر و زیر بنای ۶ جریب می‌باشد. ارتفاع آن حدود ۴۸ متر است. کف صحنه چوبی است و در زیر آن مجموعه‌ای از اتاق‌ها و گذرگاه‌ها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه‌اندازی و اجرای نمایش قرار گرفته‌است. تعداد ۸۰ دیوار به عنوان تکیه‌گاه برای طاق‌های گنبدی شکل، گذرگاه‌ها، پلکان و ردیف‌های صندلی، روی صحنه قرار گرفته‌است. لبه بیرونی طاق‌های متوالی باعث اتصال طبقات مختلف و پلکان بین آن‌ها به یکدیگر شده‌ است.

کولوسئوم و طاق کنستانتین در رم+عکس

نمای داخلی کولوسئوم از بالا سه ردیف طاق‌های گنبدی شکل رو در روی ستون‌ها و سر ستون‌ها قرار گرفته‌اند، در ستون‌های طبقه اول سبک معماری سبک دوریکا، در طبقه دوم سبک ایونیک، و در طبقه سوم سبک قرنتی که نزدیک به سبک کلاسیک یونان بود، به کار رفته‌است. 

این بنا به دلیل عبور و مرور آسان جمعیت به داخل و خارج میدان یکی از شاهکارهای مهندسی است در بالای این سه طبقه اصلی، طبقه زیرشیروانی شامل ستون‌های مستطیل شکل سبک قرنتی قرار دارد، فضای بین ستون‌ها با ۴۰ عدد پنجره کوچک مستطیل شکل پر شده‌است. 

در قسمت بالا، دیوارکوب‌ها و بندگاه‌هایی وجود دارد که تیرک‌هایی را که سایه بان‌ها به آن‌ها آویزان است، نگه داشته‌اند.

کولوسئوم و طاق کنستانتین در رم+عکس

آدرس کولوسئوم رم: Piazza del Colosseo, 1, 00184 Roma RM, Italy

ساعت بازدید کولوسئوم رم: همه روزه از ساعت 08:30 تا ساعت 19:00

طاق کنستانتین ، بزرگترین طاق نصرت ایتالیا

طاق کنستانتین (Arco di Costantino) در شهر رم و در کشور ایتالیا بین کولوسئوم و تپه‌های پالاتینه واقع شده است. مجلس سنای روم آن را به مناسبت پیروزی کنستانتین یکم بر ماکسنتیوس در نبرد میلویان بین سال‌های ۳۱۲ تا ۳۱۵ بعد از میلاد ساخت.

این طاق نصرت با ۲۱ مترارتفاع، ۲۵٫۹ متر عرض و ۷٫۴ متر عمق و سه گذرگاه، بزرگترین طاق نصرت ایتالیا است. این بنای یادبود رومی توسط مجسمه ها، سنگ نگاره ها و نقوش برجسته تزئین شده و در طول قرن ها تقریبا دست نخورده باقی مانده است.

کولوسئوم و طاق کنستانتین در رم+عکس

آدرس طاق کنستانتین رم: Via di San Gregorio, 00186 Roma RM, Italy
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار