gardeshban.ir

کشور آذربایجان و شهر باکو یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان است و هر ساله ایرانیان زیادی به آذربایجان سفر می کنند. از آنجایی که آذربایجان کشور همسایه ایران است و فاصله نزدیکی دارد، سفر به این کشور سفری مقرون به صرفه برای شما و خانواده تان خواهد بود.
کد خبر: ۲۳۴۷۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشور مدرن آذربایجان و همچنین شهر ساحلی باکو دارای شمار بسیار زیادی جاهای دیدنی و جاذبه های منحصر به فرد و مکان های تاریخی ارزشمند است. یکی از این مکان های دیدنی موزه فرش آذربایجان است که در ادامه به آن میپردازیم.

موزه فرش جمهوری آذربایجان (Azerbaijan Carpet Museum) موزه‌ای ست که نمونه‌های منحصر به فرد هنر قالی بافی و هنرهای کاربردی مردمی فرهنگ و هنر مردم آذربایجان را به همراه زیباترین و متمایزترین آثار هنرمندان مدرن در یک جا به گرد هم می‌آورد.

موزه فرش باکو بزرگ‌ترین مجموعه فرش‌ های آذربایجان را در معرض نگاه عموم گذاشته است که کلکسیونی از فرش‌هایی نفیس، گرانبها و تاریخی محسوب می‌شود. هر کدام از این فرش‌ها هنر و فرهنگ و تاریخ مردم آذربایجان را نشان می‌دهد که با دیدن آن‌ها بدون شک با فرهنگ این مردم نیز آشنا می‌شوید.

این موزه فرش از نظر ارزش و اهمیت فرشهای موجود در خزانه خود، بزرگترین کلکسیون فرش در دنیا می‌باشد که، اولین موزه اختصاصی و متنفذ در عرصه هنر قالی بافی است. در طول تاریخ، مردم آذربایجان نمونه‌های ارزنده قالی همچون «پالاس»، «جاجیم»، «گلیم»، «شدّه»، «زیلو»، «وِرنی» و «سوماخ» دوخته‌اند که، اکنون برخی‌ها از آن‌ها در نمایشگاه موزه فرش نمایش داده می‌شوند.

جرقه ساخت و راه اندازی موزه اختصاصی فرش به اواسط قرن بیستم بر می گردد. زمانی که یکی از فرش بافان و هنرمندان شهیر آذربایجانی این ایده قابل ستایش را ارایه داد. این فرد کسی جز لطیف کریموف نبود که برای حفظ و ترویج این هنر افسانه ای تلاش می کرد. در نهایت پس از تحقیقات و مطالعات لازم، اقدام های مختلفی صورت گرفت و موزه فرش باکو در سال 1972 میلادی افتتاح شد.

از زمانی که بنا شد فرش آذربایجان به عنوان میراث ناملموس در یونسکو به ثبت برسد، مسوولان این کشور توجه بیشتری به موزه فرش نشان دادند. به این ترتیب قرار شد ساختمان جدیدی با معماری خاص برای این موزه ساخته شود. برای این منظور در بلوار باکو سازه ای به شکل فرش لول شده ساخته شد و در سال 2014 موزه جدید را افتتاح کردند.

علاوه بر فرش ها، زیورآلات فلزی گرانبها، اسلحه‌های سرد، اشیاء سینی، کاغذی، شیشه ای، درختی و سنگی از جمله اشیاء نمایشی می‌باشند که، در نمایشگاه موزه وجود دارند.

بازدیدکنندگان موزه می‌توانند با پوشیدن لباس ملی آذربایجانی در مقابل اشیاء نمایشی مورد علاقه خود عکس بگیرند. موزه فرش در شهر شوشای جمهوری آذربایجان نیز شعبه‌ای داشت که، پس از تسخیر قره باغ کوهستانی از سوی ارمنستان، تعطیل شد و در موزه فرش در باکو به فعالیت خود ادامه داد.

امکانات موزه فرش آذربایجان

کتابخانه

سالن نمایشگاه و رویدادها

سالن کنفرانس

بوفه

فروشگاه آنلاین

دسترسی

موزه فرش آذربایجان در بلوار معروف باکو و در نزدیکی دریای کاسپین قرار دارد. شما می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی های عمومی شهر و یا تاکسی های آنلاین استفاده کنید. با استفاده از خطوط اتوبوس شماره های 5، 6، 88 و 125 می توانید درست تا نزدیکی موزه فرش بیایید.

آدرس موزه فرش آذربایجان:  28Mikayıl Hüseynov Prospekti, Bakı 1000, Azerbaijan

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 10:00 تا 18:00 (دوشنبه ها بسته است).

هزینه بازدید: به ازای هر نفر 7 منات آذربایجان (ورود کودکان زیر 6 سال رایگان است).

موزه فرش باکو از دیدنی های جذاب آذربایجان+عکس

موزه فرش باکو از دیدنی های جذاب آذربایجان+عکس

موزه فرش باکو از دیدنی های جذاب آذربایجان+عکس

موزه فرش باکو از دیدنی های جذاب آذربایجان+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار