gardeshban.ir

گزارش/
این روزها بخش ریلی کشور با چالش جدیدی به نام ویروس کرونا روبه رو شده که البته تنها مربوط به بخش ریلی نیست بلکه تمامی حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در بر گرفته است.
کد خبر: ۲۳۴۸۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
این روزها بخش ریلی کشور با چالش جدیدی به نام ویروس کرونا روبه رو شده که البته تنها مربوط به بخش ریلی نیست بلکه تمامی حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را  در بر گرفته است.

اما این موضوع باعث شده که بسیاری از مسافران برای جلوگیری از افزایش شیوع ویروس کرونا از سفرهای خود صرف نظر کنند که با توجه به افزایش  لغو بلیت‌ها و دستور وزیر راه و شهرسازی تمامی شرکت های حمل و نقلی موظف هستند به درخواست مسافران بدون کسر جریمه بلیت ها را استرداد کنند و همین موضوع باعث شده که تعداد کنسلی بلیت  های تمامی بخش ها از جمله بخش هوایی جاده ای و ریلی افزایش یابد.

از سوی دیگر همزمان با کاهش تعداد و میزان سفرها شاهده کاهش قیمت ها بلیت ها هستیم به  طوری که در بخش‌های هوایی قیمت بلیت ها بسیار کاهش و به کف نرخ رسیده و بخش ریلی کشور هم قیمت بلیت ها هیچ افزایش و یا کاهشی نیافته است.

از سوی دیگر امسال هم مانند سال های گذشته قیمت پیش فروش بلیت های اتوبوس آغاز شده به طوری که برای ایام نوروز 12 هزار و 900 دستگاه اتوبوس و 32 هزار دستگاه سواری کرایه در نظر گرفته شده است و به گفته مدیر کل دفتر مسافری بلیت‌های اتوبوس همانند سال گذشته در بازده زمانی پنجم اسفندماه تا شانزدهم فروردین ماه شاهد افزایش 10 تا 12 درصدی خواهد بود و پس از اتمام سفرهای نوروزی قیمت بلیت ها به حالت عادی بازگردانده خواهد شد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا بخش حمل و نقل کشور با خسارت ها و چالش‌های جدیدی روبه رو شده که امیدواریم با اتمام این بیماری بتواند دولت هرچه سریعتر اقدامات لازم را برای جبران خسارت های این حوزه در نظر بگیرد.

کنسلی روزانه 8 هزار بلیت قطار

محمد رجبی رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی با بیان اینکه مسافرانی که بعد از تاریخ 3 اسفند اقدام به خرید بلیت قطار بکنند در صورت کنسلی جریمه از آنها دریافت خواهد شد، گفت: مسافرانی که پیش از تاریخ سوم اسفند ماه بلیت قطار خریداری کرده باشند. در صورت کنسلی و یا استرداد بدون کسر جریمه مبلغ بلیت آنها بازگردانده خواهد شد.

او با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا میزان انصرافی های بلیت قطار به شکل چشم گیری افزایش یافته است، ادامه داد: بیش از 25 هزار بلیت همزمان با شیوع ویروس کرونا کنسل شده و روزانه 7 تا 8 هزار بلیت قطار کنسل و استرداد می شود.

رجبی تاکید کرد: تمامی شرکت های حمل و نقل ریلی از جمله شرکت حمل و نقل رجا آماده همکاری با وزارت بهداشت است و با وجود آن که خسارت های میلیاردی به این شرکت ها وارد شده اما در صورت رفع شیوع ویروس کرونا این شرکت ها اقدامات لازم را برای جابجایی مسافران نوروزی انجام خواهند داد.

رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل ریلی بیان کرد:  با توجه به افزایش کنسلی بلیت قطار ها تعداد واگن های قطار هم کاهش یافته است اما برای جابجایی مسافران با ادغام قطار ها مسافرانی که سفر های ضروری دارند را جابجا خواهیم کرد.

رجبی تصریح کرد:  برای جابجایی مسافران در ایام نوروز هیچ مشکل و یا کمبودی وجود ندارد و امیدواریم  با  رفع شیوع ویروس کرونا  بتوانیم به حالت عادی بازگردیم.

او با تاکید بر اینکه  برای جبران خسارت ها به هیچ‌ عنوان قیمت های بلیت قطار گران نخواهد شد، توضیح داد:  روزانه تمامی واگن های قطار به صورت کامل با محلول های ضدعفونی کننده گندزدایی و ضدعفونی می شود و به لحاظ رعایت بهداشت تمامی واگن‌ها به صورت کامل ضدعفونی می شوند.

او اظهار کرد: خوشبختانه امسال برای ایام نوروز تمامی کلاس قطارها ارتقا یافته و از لحاظ رعایت نظافت و بهداشت بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت قوانین بهداشتی رعایت می شود.

او افزود: امسال تمامی شرکت های حمل و نقلی آماده جابه جایی مسافران نوروزی به بهترین نحو ممکن بود که به ویروس کرونا مشکلاتی برای این موضوع ایجاد شده بود اما سعی کرده ایم.

وی افزود: باید رعایت قوانین و نکات بهداشتی و ایمنی را  افزایش دهیم و ما امیدواریم با رفع شیوع ویروس کرونا بتوانیم در نوروز  بهترین خدمات را به مسافران ارائه دهیم او با اشاره به اینکه برای نوروز امسال چندین واگن نو در نظر گرفته شده بود افزود :چهار واگن نو وارد ناوگان حمل و نقل ریلی شده بود و 18 واگن آن هم به صورت کامل بازسازی و کلاس آنها ارتقا یافته بود.

رئیس شرکت های حمل ونقل ریلی تاکید کرد: شرکت های حمل و نقل ریلی اقدامات قابل توجهی برای نوسازی خیابان‌های خود در دستور کار قرار داده بودند و حدود پانصددستگاه با به صورت کامل نوسازی شده.

رجبی  گفت: شرایط دشواری ایجاد شده و ما سعی خواهیم کرد با همکاری همه دستگاه ها بتوانیم به بهترین نحو از این شرایط عبور کنیم.

مسافران مشکوک به کرونا اجازه خارج شدن از شهرها را ندارند

باقر جوان مدیر کل دفتر مسافری سازمان راهداری با اشاره به اینکه در همین زمینه  چندین بار در روز اقدام به ضدعفونی و غربالگری می‌کنند، گفت: غربالگری مسافران یک اقدام تخصصی است بنابراین باید نماینده‌ای از وزارت بهداشت حضور داشته باشد تا مسافران را ورودی و خروجی شهرها را به صورت کامل غربالگری کنند در صورتی که وزارت بهداشت اجازه دهد و مشکلی وجود نداشته باشد مجوز حرکت صادر می‌شود.

او افزود: در صورتی که مراجع ذیصلاح و یا نمایندگان وزارت بهداشت مجوز را ندهند اجازه حرکت و اتوبوس ها را نخواهیم داد.

مدیر کل دفتر مسافری سازمان راهداری  با اشاره به کمبود محلول‌های ضدعفونی کننده برای ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: دسترسی  نداشتن  به محلول‌ها و با قیمت‌های مناسب یکی از اصلی‌ترین مشکلات در حوزه‌های حمل و نقلی در این ایام به شمار‌ می‌رود و از دستگاه‌های در خواست‌ می‌کنیم که محلول‌های استاندارد و قیمت مناسب را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ارائه دهند.

گفتنی است در راستای پروتکل های وزارت بهداشت تمامی دستگاه ها باید قوانین و مقررات مربوط به رعایت بهداشت را در دستور کار خود قرار دهند که  در همین زمینه اقدامات برای ضدعفونی صورت گرفته که البته بسیاری از دستگاه ها از  کمبود محلول های ضدعفونی و فروش آنها با قیمت های بسیار بالا گلایه مند بودند.

امیدواریم دستگاه های مسئول هرچه سریعتر در این بخش اقدامات لازم برای کنترل انجام دهند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار