gardeshban.ir

شهر جهانی یزد هر سال از اوایل اسفندماه شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بسیاری بود، اما امسال ویروس چینی عامل سنت‌شکنی شد
کد خبر: ۲۳۵۲۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
یزد به واسطه دمای مطلوب و اقلیم ویژه‌ای که دارد هر سال تقریباً یک ماه زودتر از سایر نقاط کشور به استقبال بهار می‌رود.

رسانه‌های استان، هتل‌ها، فعالان حوزه گردشگری و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری هر سال از نیمه‌های بهمن، کار معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یزد را آغاز می‌کردند و از دهه دوم اسفندماه تقریباً همه نقاط یزد مملو از گردشگرانی بود که هوای خوب اسفندماه را برای سفر به این دیار انتخاب کرده بودند.

امسال اما کرونا، مهمان ناخوانده چینی سنت چندصد ساله یزدی‌ها را شکست. یزدی‌هایی که هر سال مردم را از سراسر جهان و ایران اسلامی به دیار خود فرا می‌خواندند امسال به واسطه حضور این مهمان ناخوانده می‌گویند؛ به یزد سفر نکنید.

پیک سفرهای یزد

بر اساس آمارها و نمودارهای سازمان بهداشت جهانی، این ویروس تا نیمه تعطیلات نوروز به اوج خود می‌رسد و به تدریج از شدت آن کاسته می‌شود و امید می‌رود تا اوایل اردیبهشت بار سفر از ایران بربندد.

نکته نگران‌کننده در این نمودارها این است که دقیقاً زمان اوج ویروس کرونا، زمان پیک سفر به استان یزد است.

این نگرانی تا آنجا پیش رفته که هتل‌های یزد در اقدامی خودجوش اقدام به تعطیلی کردند و پس از دو روز، ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان یزد، تعطیلی این واحدها را الزامی اعلام کرد.

رئیس جامعه هتل‌داران استان در این زمینه گفت: هتل‌های یزد به دلیل شیوع بیماری کرونا به طور خودجوش و خودخواسته و بدون دریافت هیچ دستورالعمل خاصی از سوی نهادها و ادارات دولتی، اقدام به تعطیلی کردند.

«سید امیرناصر طباطبایی» بیان کرد: حتی واحدهای بوم گردی نیز تعطیل و از پذیرش مهمان خودداری کرده‌اند.

وی افزود: هتل‌ها فعلاً در یک بازه زمانی یک هفته‌ای تعطیل هستند و نسبت به تعطیلی یا دایری آنها بعد از یک هفته و در ایام نوروز نیز دوباره تصمیم‌گیری خواهد شد.

طباطبایی بیان کرد: البته آمار مسافران به دلیل شیوع کرونا به شدت کاهش یافته، اما رزروی‌های این ایام نیز تنها با هدف حفظ سلامت مردم لغو شده است.

وی ادامه داد: در زمان تعطیلی هتل‌ها، کار ضدعفونی آنها با دقت انجام می‌شود و امیدواریم شرایط به نحوی تغییر کند که بتوانیم میزبان گردشگران از سایر نقاط کشور در استان یزد باشیم.

رغبت کم مسافران

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد نیز در این باره گفت: در شرایط فعلی متأسفانه اشتیاقی به تشویق مردم برای سفر به استان یزد به ویژه شهر جهانی یزد نداریم.

«حمیدرضا قمی» بیان کرد: هر سال در ایام عید نوروز، رغبت برای سفر به یزد بسیار است اما اکنون در شرایط موجود، حفظ سلامت مردم برای ما اهمیت بیشتری دارد، زیرا شرایط به نحوی است که آسیب‌پذیری مردم بالاست. البته می‌دانیم این روال، بحران اقتصادی در حوزه گردشگری یزد ایجاد می‌کند.

قرنطینه 14 روزه

این ویروس چینی در ابتدا از سوی مردم جدی گرفته نشد و سفرهای بسیاری به یزد صورت گرفت تا جایی که منشأ چند مورد ابتلا به کرونا در یزد حاصل مهمان‌داری یزدی‌ها بود. با افزایش روند ابتلا به کرونا، مسئولان دست به کار شدند و تدابیری اندیشیدند تا بتوانند بخشی از این سفرها را مدیریت کنند.

یکی از این اقدامات، ایجاد ایستگاه‌های تست تب در راه آهن و پایانه حمل بار و مسافر یزد بود که البته این اقدام چندان جدی گرفته نشده، زیرا الزامی برای مراجعه مسافران به نیروهای مستقر هلال احمر برای تست تب وجود ندارد و مسافران در صورت تمایل می‌توانند مراجعه کنند.

اما به نظر می‌رسد راه‌اندازی ایستگاه‌های قرنطینه و بازرسی در ورودی‌های استان به شکل جدی‌تری ورود مسافران را رصد می‌کند و مانع ورود مسافران مشکوک می‌شود.

به دستور ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا، ایستگاه‌های قرنطینه در ورودی‌های استان راه‌اندازی شده و در صورت مشاهده مورد مشکوک، فرد 14 روز قرنطینه می‌شود.

این ستاد همچنین هم به مردم یزد و هم به مردمی که قصد سفر به استان یزد را دارند توصیه کرده تا از سفر در این شرایط خودداری کنند تا شرایط برای مقابله با کرونا فراهم شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار