gardeshban.ir

قلعه سنت آنجلو یا کاستل سنت آنجلو (Castel Sant’Angelo) که پیشتر با نام آرامگاه هادریان شناخته می‌شد ساختمانی مدور و استوانه‌ای‌شکل واقع بر کرانه رود تیبر در شمال غربی مرکز تاریخی شهر رم در ایتالیا است. این قلعه نزدیک دولت‌شهر واتیکان در رم و در شرق «کلیسای سن پیتر» قرار دارد.
کد خبر: ۲۳۵۵۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
این بنا نخست توسط هادریانوس، امپراتور روم به‌عنوان آرامگاهی برای او و خانواده‌اش ساخته‌شد اما بعدتر در طول تاریخ با انجام تغییراتی در آن به عنوان آرامگاهی برای چند امپراتور دیگر و خانواده‌هایشان، دژ، زندان و پناهگاهی برای پاپها و پادگانی برای نیروهای ناپلئونی نیز مورد استفاده قرار گرفت. این ساختمان امروزه تبدیل به موزه شده‌ است.

قلعه تاریخی سنت آنجلو در رم+تصاویر

تاریخچه

هادریانوس، امپراتور روم در سال ۱۳۵ میلادی کار ساخت آرامگاهی برای خود و خانواده‌اش را در رم آغاز نمود که کار ساخت آن ۴ سال بعد توسط پسرخوانده و جانشینش آنتونیوس پیوس در سال ۱۳۹ به پایان رسید. این بنا ساختمانی مدور با زیربنای ۸۴ متر مربع و ارتفاع ۲۰ متر بود که بر بالای آن تپه‌ای کوچک قرار داشت. 

همچنین مجسمه‌ای از امپراتور همراه با ارابهٔ چهاراسبه‌ای برنزی تاج این آرامگاه را تشکیل می‌داد. با توجه به عبور رود تیبر از کنار آرامگاه، پلی نیز که طراحی آن توسط خود امپراتور هادریانوس در سال ۱۳۴ انجام شده بود و امروزه به نام پونته سنت آنجلو یا پل سنت آنجلو شناخته می‌شود در مقابل آن ساخته شد. 

این پل امروزه یک پل عابررو است و مجسمه‌های دو طرف آن که جایگزین تندیس‌های دوران امپراتوری شده‌اند ساخته جیان لورنزو برنینی است که توسط پاپ کلمنت نهم (۱۶۶۷-۱۶۶۹) به خدمت گرفته شده بود.

قلعه تاریخی سنت آنجلو در رم+تصاویر

در سال ۱۲۷۷، یک راهروی طولانی به طول ۸۰۰ متر ساخته شد که این راهرو، قلعه سنت آنجلو رم را به شهر واتیکان متصل می کرد. در واقع ساخت این راهرو یک راهکار امنیتی بود تا در مواقعی که پاپ در معرض خطر بود بتواند از طریق این راهرو فرار کند. در سال ۱۵۲۷ هم که شهر رم در محاصره قرار داشت، پاپ کلمنته هفتم از این قلعه به عنوان پناهگاه استفاده کرد.

قلعه تاریخی سنت آنجلو در رم+تصاویر

این بنا نخست آرامگاه هادریان (آدریان) نام داشت. در سال ۵۹۰ پس از میلاد که طاعون شهر رم را فراگرفته بود، پاپ گرگوری کبیر هدایت گروهی را برای مبارزه با این بیماری برعهده گرفت. بنا بر روایات ناگهان فرشته‌ای با شمشیری در نیام بر بالای آرامگاه ظاهر شد. ظهور این فرشته به منزلهٔ نشانه‌ای از فرونشستن طاعون در نظر گرفته شد و پاپ گرگوری به شکرانهٔ آن، کلیسای کوچکی را در آرامگاه ساخت. آن فرشته میکائیل بود و پس از آن این بنا به سنت آنجلو یا فرشتهٔ مقدس مشهور شد. همچنین تندیسی از میکائیل بر بالای قلعه قرار گرفت.

قلعه تاریخی سنت آنجلو در رم+تصاویر

با توجه به اینکه قلعه‌ی سنت آنجلو در سمت راست رود «تیبر» (Tiber) قرار گرفته، به طبقات بالای آن که بروید، می‌توانید به چشم انداز زیبای رودخانه، گنبدهای کلیساها و حتی کولوسئوم نیز دسترسی داشته باشید. در طبقه ی بالایی قلعه یک تراس بسیار بزرگ وجود دارد که می توان بر فراز آن ایستاد و عکس های فوق العاده ای از شهر گرفت. در طول تابستان کنسرت‌هایی در تراس‌های این بنا اجرا می‌شود و طی زمستان در محوطه بیرونی، پیستی برای اسکیت‌سواری روی یخ ایجاد می‌کنند.

قلعه تاریخی سنت آنجلو در رم+تصاویر

قلعه تاریخی سنت آنجلو در رم+تصاویر


ساعت بازدید از کلیسای سنت آنجلو: همه روزه از ساعت 09:00 تا ساعت 19:30
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار