gardeshban.ir

حمید سوری استاد اپیدمیولوژی و عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا درباره بیماری کوید_۱۹، گفت: تصویری که از کوید ۱۹ یا کروناویروس جدید در سطح جامعه منتشر شده و عمومیت پیدا کرده تصور غیر واقع بینانه‌ای است.
کد خبر: ۲۳۶۱۹
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
حمید سوری استاد اپیدمیولوژی و عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا درباره بیماری کوید_۱۹، گفت: تصویری که از کوید ۱۹ یا کروناویروس جدید در سطح جامعه منتشر شده و عمومیت پیدا کرده تصور غیر واقع بینانه‌ای است.

این استاد اپیدمیولوژی افزود: اپیدمی‌ها می‌آیند و می‌روند و ممکن است آسیب هم برسانند، خلقت انسانی به شکلی است که در مقابل اپیدمی‌ها مکانیزم‌های دفاعی از پیش تعریف شده‌ای دارد.

به گفته سوری در مقابل این عوامل بیماری زا که ایجاد اپیدمی می‌کنند، بشر دست بسته نیست، اما دانش و رفتار انسان کمک می‌کند که سرعت انتشار یا زمان حضور اپیدمی‌ها در جوامع به حداقل برسد.

با افزایش دما فعالیت کرونا کاهش می‌یابد

عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا با بیان توضیحاتی از عامل بیماری زا کوید ۱۹، گفت: این عامل نسبت به تغییر جزئی دما خیلی حساس نیست، ولی طبیعتا در دمای بالاتر فعالیت‌اش کمتر می‌شود؛ برای مثال اگر ۲۰ درجه سانتیگراد دمای محیط افزایش پیدا کند و به ۴۰ درجه سانتی گراد برسد میزان فعالیت ویروس ممکن است تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کند.

او افزود: این ۶۰ درصد کاهش فعالیت ویروس به این معنی نیست که همه عوامل بیماریزا از بین می‌روند بلکه فعالیت عامل بیماریزا کمتر می‌شود یعنی احتمال بیماریزایی آن هم کمتر خواهد شد.

این استاد اپیدمیولوژی ادامه داد: با افزایش دمای محیط با ورود به فصل بهار و تابستان انتظار داریم که عامل بیماری زا کاهش پیدا کند، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد چند درجه کاهش پیدا می‌کند.

افراد سالم را از افراد مبتلا دور نگه‌دارید

سوری با بیان اینکه اپیدمی‌ها در ۳ مرحله اتفاق می‌افتند، گفت: در اپیدمی‌های پیش‌رونده یک روند افزایشی، یک روند پایداری و بعد روند کاهشی داریم که سرعت و مدت اپیدمی‌ها به اینکه ما چقدر افراد سالم را بتوانیم از مواجه با افراد بیمار دور نگه داریم، بستگی دارد.

عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا افزود: اگر با مناسبات اولیه که انجام شده ما بتوانیم ۶۰ درصد مردم جامعه‌مان را از مواجه با افراد مبتلا یا مشکوک به ویروس کرونا محافظت کنیم یا خودشان محافظت کنند، اپیدمی در یک دوره بیماری روند کاهشی پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: این دوره بیماری برای ویروس کرونای جدید حدود ۲ هفته است، که باز همه این‌ها برآورد است یعنی عدد دقیقی نمی‌توانیم بگوییم که کرونا از یه روزی دیگر وجود ندارد و خاموش می‌شود.

کرونا باید به سطح ایستایی برسد

این استاد اپیدمیولوژی افزود: اینکه ما بتوانیم روند افزایش مبتلایان به کروناویروس را کاهش دهیم مهم است، در حال حاضر در ووهان چین ویروس کرونا به حالت پایداری رسیده و تغییرات خیلی جزئی است، بنابراین ماهیت خود عامل بیماریزا به گونه‌ای نیست که تا ابد ادامه پیدا کند.


افزایش کرونا ممکن است تا چند طول بکشد

سوری افزود: ممکن است در جامعه ببینید که روز به روز تعداد مبتلایان به این ویروس افزایش پیدا می‌کند، این اتفاق ممکن است تا چند هفته طول بکشد، اما جای نگرانی نیست.

او افزود: تحلیل آماری درست و دقیقی که وزارت بهداشت که به صورت دقیق و بر اساس اطلاعات بدست آمده از جامعه اعلام می‌شود نشان می‌دهد که جامعه ما روند موفقیت‌آمیزی در مهار کردن این اپیدمی دارد یا ندارد؟

دوره اول کرونا ۱۴ روز است

به گفته سوری، کرونا وقتی خاموش تلقی می‌شوند که حداقل ۲ دوره از بیماری بگذرد و هیچ مورد جدیدی گزارش نشود، دوره اول بیماری حدود ۱۴ روز است.

او یادآوری کرد: اگر بعد از گذشت ۲ دوره یعنی ۲۸ روز مورد جدید ابتلا در جامعه گزارش نشد، آن موقع می‌توانیم بگوییم این ویروس را شکست داده‌ایم.

این استاد اپیدمیولوژی گفت: در درجه اول شکست این ویروس به رفتار ما و خانواده‌هایمان بستگی دارد. باید ملاحظات پیشگیرانه همچنان ادامه پیدا کند.

سرعت تغییر ویروس کرونا بالا نیست

عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا درباره ماهیت عامل بیماری زا، بیان کرد: در مورد ویروس‌ها عوامل بیماری زایی مثل کرونا ویروس جدید، تغییر ماهیت فیزیولوژیک و ساختار ژنتیکی آن‌ها خیلی قابل پیش‌بینی نیست که بخواهیم بگوییم عامل بیماری زا به همین شکل باقی می‌ماند یا تغییر شکل می‌دهد.

سوری افزود: سرعت تغییر ویروس کرونا بالا نیست که بخواهیم نگران باشیم هفته دیگر با یک شکل دیگری از عامل بیماریزا مواجه می‌شویم.

به گفته این استاد اپیدمیولوژی ویروس کرونا در کشور ما مثل سایر مناطق دنیا ممکن است تا چند هفته طول بکشد و به مرحله ایستایی برسد.

او با بیان اینکه ویروس کرونا هم اکنون در کشور ما روند افزایشی دارد، گفت: کرونا هنوز به حالت ایستایی نرسیده، درحالت ایستایی تغییرات مبتلا شدن بیماران جدید خیلی جزئی است و بعد رو به کاهش می‌رود.

سوری ادامه داد: امیدوار هستیم ظرف یکی دو ماه آینده ویروس کرونا به حالت ایستایی برسد، اما رسیدن به این حالت به حد زیادی به رفتار‌های مردم بستگی دارد، همان رفتار‌هایی که می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار