gardeshban.ir

دریاچه‌های تار و هویر از جاذبه‌های طبیعی و زیبای استان تهران هستند که در دماوند قرار دارند و در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.
کد خبر: ۲۳۶۸۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
دریاچه‌های تار و هویر از مقاصد طبیعت‌گردی استان تهران هستند که در نزدیکی روستایی به نام هویر در ۳۰ کیلومتری دماوند واقع‌ شده‌اند. این دو دریاچه‌ در فاصله ۵۰۰ متری از یکدیگر قرار دارند و از پدیده‌های زمین‌شناسی هستند که در اثر لغزش زمین به وجود آمده‌اند. در این مقاله این دریاچه‌های دیدنی و تماشایی را به شما معرفی خواهیم کرد.

بیرون از پایتخت و به دور از شلوغی‌، آلودگی هوا و ترافیک، جاذبه‌ای وجود دارد که گویی قطعه‌ای از بهشت روی زمین است؛ جایی برای آرامش، نفس کشیدن و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت؛ مکانی که آدمی را به سوی خود جذب و محو تماشای مناظر دیدنی‌اش می‌کند. تار و هویر، دریاچه‌هایی هستند که برای دیدن‌شان باید به دماوندِ خوش‌آب‌وهوا سفر و آن‌ها را در میان حصاری از کوه‌ها جست‌وجو کرد.


تار و هویر کجاست؟

دریاچه‌های تار و هویر در ۳۰ کیلومتری شرق دماوند در استان تهران و در نزدیکی روستایی به نام هویر قرار دارند. این دو دریاچه در فاصله‌ی ۵۰۰ متری از یکدیگر واقع شده‌اند و اگر از تار پیاده به‌سمت هویر بروید، در عرض نیم ساعت به آن برسید.


ویژگی‌های تار و هویر

دریاچه‌های زمین‌شناختی تار و هویر، از دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی‌ هستند که در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارند. گرداگرد این دو دریاچه را کوه‌ها فراگرفته‌اند؛ به‌طوری که رشته‌ کوه‌های قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب آن به چشم می‌خورند. دریاچه تار، ۱٫۳ کیلومتر طول و ۴۰۰ متر عرض و هویر نیز دارای ۹۰۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض است. کلسیم، منیزیم، کربنات، مواد شیمیایی آب دریاچه‌ها را تشکیل می‌دهند.

سطح آب تار و هویر در طول سال متغیر است. آب دریاچه‌ها از کوه‌های قره داغ، سیاهچال و شاه‌نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی تأمین می‌شود. ذوب برف‌های زمستانی در ارتفاعات نیز بخش دیگری از آب تار و هویر را تشکیل می‌دهد. در کف دریاچه تار نیز چشمه‌های آب زیرزمینی وجود دارد که مقداری از آب آن ناشی از همین چشمه‌ها است. سر ریز آب این دریاچه، سرچشمه‌ی رودخانه تار را به وجود می‌آورد که به‌همراه رودخانه‌های فرعی دیگر، تار رود را ایجاد می‌کند که تا شهر دماوند جاری هستند.

علت شکل‌گیری تار و هویر

زمین‌شناسان راندگی مُشا - فشم (آبیک، فیروزکوه، شاهرود) و لغزش کوه در پهلوى جنوبى دریاچه (زرین کوه) را علت شکل‌گیری دریاچه‌های تار و هویر می‌دانند. آن‌ها می‌گویند در دوران کواترنری، این موضوع موجب رانش تقریبا بزرگی از زرین‎کوه (رشته کوه‎هاى جنوب دریاچه) شده و با ایجاد پشته‎اى به بلنداى بیش از ۵۰ متر، سدى طبیعى در برابر روان آب‎هاى سطحى ایجاد و شرایط لازم براى انباشت آب فراهم آمده است.

پوشش گیاهی منطقه به‌دلیل فرسایش خاک و چرای دام تراکم کمی دارد؛ اما از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار است. هیچ‌گونه درخت یا بوته‌ای در اطراف دریاچه‌ها دیده نمی‌شود؛ هرچند که در گذشته گیاه آویشن در این مکان یافت می‌شد. گیاهان آبی در درون دریاچه‌ها نیز از جمله گیاهان تار و هویر هستند.

قوچ، میش البرزی و کل بز، پوشش جانوری تار و هویر را تشکیل می‌دهند و آبزیانی چون ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان زرد پر، ماهی قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردکش در این دریاچه‌ها زندگی می‌کنند. اداره حفاظت محیط‌زیست دماوند نیز چند نوع ماهی دیگر به دریاچه‌ها ریخته است.

تفریح در تار و هویر

طبیعت زیبا و سرسبز تار و هویر یکی از بهترین مکان‌ها برای گردش و تفریح به شمار می‌رود. این مکان از مقاصد مهم طبیعت‌گردی برای تورهای گردشگری است؛ به‌خصوص که برنامه‌های متنوع و متعددی برای علاقه‌مندان وجود دارد.

برخی از تفریح‌های این دریاچه‌های عبارت‌اند از:

شنا و آب‌بازی: شنا و آب‌بازی، بی‌هزینه‌ترین و البته مهیج‌ترین تفریح در دریاچه‌ها است.

قایق‌رانی: در تار و هویر امکانات قایق‌رانی وجود ندارد؛ اما برای این تفریح لذت‌بخش می‌توانید قایق بادی و... با خود ببرید.

ماهیگیری: ماهیگیری از اصلی‌ترین تفریح‌ها در کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها است. وجود ماهی‌های متنوع در تار و هویر، این امکان را برای گردشگران فراهم کرده است.

کوهنوردی: ارتفاعات و کوه‌های متعدد اطراف دریاچه‌ها، بهترین فرصت برای کوهنوردی در فصول مختلف سال به حساب می‌آیند و لذت گردش در این مکان را دو چندان می‌کنند.

دوچرخه‌سواری: آب‌وهوای منطقه تار و هویر، شرایط مناسبی برای برگزاری تورهای دوچرخه‌سواری و انجام این ورزش هیجان‌انگیز مهیا کرده است.

کمپینگ: تورهای گردشگری می‌توانند با برپایی برنامه‌ها متنوع و شاد در این مکان، کمپینگ داشته باشد.

سایر تفریح‌ها: پرنده‌نگری، ورزش‌های آبی (مثل غواصی)، آفرودسواری، پارگلایدر، چتر بازی و... نیز از دیگر تفریح‌های این منطقه هستند.

پیشنهاد می‌کنیم گردش‌تان در دریاچه‌های تار و هویر را با بازدید از روستای هویر کامل کنید. این روستای کوهپایه‌ای دارای جاذبه‌های دیدنی‌ زیادی است و از مناطق نمونه گردشگری استان تهران محسوب می‌شود. جاذبه‌های هویر شامل صخره‌های سنگی، چشمه‌سارها، آبشارها، دریاچه‌های نیلگون و غارهایی چون جول دره و ... است.

فاصله روستای هویر تا دریاچه‌ها: حدود ۱۰ کیلومتر

فاصله روستای هویر تا دماوند: ۵۰ کیلومتر


شب کجا اقامت کنیم؟

اگر دوست داشتید می‌توانید شب را در تار و هویر بمانید و در کنار دریاچه‌ها، چادر و کمپ بزنید. در این مکان بخش خصوصی، چادرهایی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و حفاظت محیط‌زیست دماوند نیز حفاظت و امنیت منطقه را بر عهده دارد. پیشنهاد دیگر ما به شما ماندن در روستای هویر است.

چه زمانی به تار و هویر برویم؟

تار و هویر در هر فصلی، زیبایی‌های خود را دارند. در زمستان سطح دریاچه یخ می‌زند و بارش برف، اطراف دریاچه‌ها و ارتفاعات را سفیدپوش و تماشایی می‌کند؛ اما بهترین زمان برای دیدن این مکان در فصل بهار و تابستان است و ترجیحا اردیبهشت‌ماه تا پایان تابستان را برای بازدید از تار و هویر انتخاب کنید.

چطور به تار و هویر برویم؟

مسیرهای دسترسی به تار و هویر:

مسیر اول: به شهر دماوند بروید، سپس از روستای چنار عرب‌ها، جاده معدن را در پیش بگیرید که آخر جاده خاکی به دریاچه می‌رسید.

مسیر دوم: در جاده دماوند، پس از روستای چنار شرق، از جاده خاکی حدود دو ساعت راه طاقت فرسا با خودرو است. با توجه به جاده خاکی و پرشیب مسیر، اگر خودروی مناسب ندارید، از این راه نروید.

مسیر سوم: در جاده دماوند - فیروزکوه، از روستای دلیچای به‌سمت روستاهای یهر، مومج، دهنار و هویر بروید تا به دریاچه کوچک هویر و سپس دریاچه تار برسید.

فاصله تا شهر:

فاصله تا شهر تهران: ۱۱۲ کیلومتر

فاصله تا دماوند: ۳۰ کیلومتر

فاصله تا فیروزکوه: ۶۲ کیلومتر

دریاچه‌های تار و هویر

معرفی مقاصد طبیعت‌گردی دماوند

معرفی مقاصد طبیعت‌گردی دماوند
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار