gardeshban.ir

روستای لایزنگان به طور کامل شرایط و اوضاع جوی و اقلیمی یک نقطه میان کوهی را دارا است و از نقاط سردسیر شهرستان محسوب می‌گردد.
کد خبر: ۲۳۷۲۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
لایزنگان روستایی است کوهستانی که از شمال به شهرستان نی ریز، از جنوب به روستای نوایگان و قلعه بیابان، از شرق به کوهستان بخش رستاق و از شمال غرب به روستاهای شکرویه و مروارید متصل است و در جنوب شرقی استان فارس وشرق داراب قرار دارد.

روستای لایزنگان به ماسوله زیبای جنوب مشهورست.

روستای لایزنگان به طور کامل شرایط و اوضاع جوی و اقلیمی یک نقطه میان کوهی را دارا است و از نقاط سردسیر شهرستان محسوب می‌گردد. آب وهوا در این روستا در فصل زمستان بارانی وبرفی است و در فصل تابستان هوا نسبتا خنک است.

مردم لایزنگان مردمی مهمان نوازند و از مهمانانی که در تابستان به انجا می آیند به خوبی پذیرایی می‌کنند.

روستای لایزنگان یکی‌ از بزرگترین تولید کنندگان عمده گل محمدی در استان فارس و ایران است و بالغ بر ۵۰۰۰ هکتار گلستان دیم محمدی و حدود ۵۰۰ هکتار گل محمدی آبی وجود دارد.

از این روستا گل‌های محمدی را به سراسر ایران به خصوص قمصر کاشان می‌برند. گل‌های محمدی در مکانی به نام سرحد(سردحد)وجود دارند. در این مکان شبها بسیار سرد و روزها هوایی خنک و نسبتا گرم دارد. بزرگترین واحد تولید گلاب و عرقیات جنوب کشور (صنایع تقطیر ساغر) در این مکان قرار دارد.

باغهای لایزنگان

باغ‌ها سهم عمده‌ای را در زیبایی و گردشگری این روستا برعهده دارد. بخصوص از اوایل فصل بهار تا اوایل فصل پاییز که قابلیت تنوع و سیاحت را دارا می‌باشد. از جمله باغ‌های این روستا می توان به باغکر، چاه زرد، چاه ریگو، بیشه، کل خوش آب کشکو، گلو آبک، گلو غرفته، گلواره‌ای، قرقوس، سسنک، نیگو و… اشاره کرد.

۱- باغکر: منطقه‌ای بسیار دیدنی با درختان بلند و قطوری که سر به فلک کشیده واقع در هشت کیلومتری شرق لایزنگان که با درختان گردو، سیب، زرد آلو، انار و بادام وبا چشمه و آب زلالش منطقه‌ای منحصر به فرد را خلق کرده و دارای یک استخر سیمانی پر از آب و درختی بسیار تنومند به قطر شش متر می‌باشد و مکان مناسبی برای تفریح، استراحت و اسکان می‌باشد.

۲- چاه ریگو:

در منطقه غرناک (حدود ده کیلومتری نرسیده به لایزنگان) در شرق لایزنگان قرار دارد و با درختان، میوه‌ها، چمن‌ها و چشمه زلالش مکانی با صفا را ایجاد کرده است.

۳- کل خوش آب:

در این باغ درختان سربه فلک کشیده و چمن زارهای بلند منظره‌ای شگفت آور به وجود آورده که چشم هر بیننده‌ای از دیدن آن خیره می‌ماند. در کنار راه استخری به چشم می‌خورد که در فصل تابستان مکان مناسبی برای شنا می‌باشد.

آب این منطقه از درون شکافی، که در ۱۵ متری استخر می‌باشد، تأمین می‌گردد. این منطقه به دلیل آب شیرین وگوارا یکی از خالص‌ترین آب‌های منطقه محسوب می‌شود که هر ساله افراد زیادی برای تفریح و گردش به این منطقه زیبا، که ارتفاع آن بالغ بر ۲۲۰۰ متر است، می‌آیند.

۴- گلو آبک:

منطقه‌ای خوش آب و هوا دارای درختان بادام، گردو وانار که سربه فلک سائیده و شاخه در شاخه قفل شده اند و دارای چشمه‌ای است که از شکاف سنگ بیرون می‌آید و همچنین دو استخر یکی با عمق دو و نیم متر و دیگری با عمق یک و نیم متر می‌باشد که مکان جالبی برای دوستداران طبیعت می‌باشد.

۵- سسنک:

سسنک حدفاصل کل خوش آب وکل کبوتر بوده وباغی با ظاهر آراسته و درختانی تنومند و دارای استخری به عمق دو و نیم متر و درختانی چون انار، گردو، توت، بادام و منظره زیبایش یکی از اماکن زیبای لایزنگان به شمار می‌آید.

۶- نیگو:

منطقه‌ای است زیبا دارای درختان قطور واقع در شرق لایزنگان با راهی سخت‌گذر که در ۲۰ کیلومتری لایزنگان قرار دارد و یکی از دورترین باغهای روستا به شمار می‌رود.

ارتفاع آن بالغ بر ۲۲۰۰ متر و در پشت کوه مفک قرار دارد. از محصولاتش می توان بادام، گردو، زرد آلو، گل محمدی، انگور و… را نام برد. همچنین دارای چشمه‌ای است زیبا که این درختان رامشروب می‌سازد. این منطقه در اکثر فصل‌های سال از طبیعت دل انگیز برخوردار است.

غارهای لایزنگان :

۱- غار لای سنه

۲- غار معدن گاه (به عمق بیش از پنجاه متر و قطر دهانه نیم متر)

۳- غار باغ کر (به عمق بیش از پانزده متر و قطر دهانه دو متر)

۴- غار پیرنو (به عمق بیش از پانزده متر و قطردهانه نیم متر)

۵- غار پیر شیخ علی (به عمق حدود هشت متر و قطر دهانه حدود دو متر)

از غارهای دیگر می توان به غار گلو آبک، پس کمانه، چاه شمسی، چاه زرد و… اشاره کرد

آدرس: شرق داراب، روستای لایزنگان

روستای لایزنگان؛ماسوله زیبای جنوب کشور+تصاویر

روستای لایزنگان؛ماسوله زیبای جنوب کشور+تصاویر

روستای لایزنگان؛ماسوله زیبای جنوب کشور+تصاویر

روستای لایزنگان؛ماسوله زیبای جنوب کشور+تصاویر

روستای لایزنگان؛ماسوله زیبای جنوب کشور+تصاویر

روستای لایزنگان؛ماسوله زیبای جنوب کشور+تصاویر

روستای لایزنگان؛ماسوله زیبای جنوب کشور+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار