gardeshban.ir

قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است. این تنها مشخصه این جزیره زیبا نیست. بلکه به جرات می توان گفت که جزیره قشم جزیره شگفتی هاست.
کد خبر: ۲۳۷۷۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
قشم با طبیعت شگفت انگیزش یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران می باشد. قشم علاوه بر مراکز خرید متعدد دارای جاهای دیدنی بسیاری نیز می باشد. جزیره قشم به‌ دلیل داشتن غارها، جنگل‌ها، دره‌ها، سواحل زیبا و مراکز خرید مختلف یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است.

غار خربس (Khorbas Cave) یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این غار در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد. در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره‌ای دیده می‌شود که به عقیده برخی از محققین، نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده‌ است.

این غار که قدمت آن به دوره‌ی مادها می‌رسد و دنباله‌های چین خوردگی‌های رشته کوه‌های زاگرس است، معماری عجیب و مرموزی دارد و دورادور آن را تپه‌ی های مرجانی کوتاه و بلند فرا گرفته است. ساختار غار را شبیه به دخمه‌های آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر می‌دانند.

ارتفاع دیواره‌های صخره‌ای غار خربس ۲۰ الی ۳۰ متر است و با گذشت زمان و در نتیجه‌ی فروکش کردن آب دریا به شکل کوه با حفره‌هایی تو در تو نمودار گشته است. در گذر زمان نیز مردم شکل خاصی به‌ آن بخشیده و کنده کاری‌هایی روی آن انجام داده‌اند.

یکی از ویژگی هایی که این غارها را تبدیل به جاذبه ی مهم گردشگری کرده است، ساختار تو در تو و رازآلود آن ها است که تایید دیگری بر حضور تمدن و انسان ها در آن است. جالب آن که این غار ها به لحاظ ظاهری، دستخوش تغییر نشده و ظاهر باستانی خودشان را همچنان حفظ کرده اند.

آثار حضور تمدن ها را می توانید در داخل این غار ها ببینید. غارهایی که ظاهری ساده دارند اما در درونشان دنیایی قرار دارد. درون این غار ها می توانید دهلیز، تالارها و اتاق های متعددی را ببینید که ابعادشان در حدود 4 در 5.5 متر است و تالار بزرگ غار حدود 25 مترمربع وسعت دارد.. این غار ها همچنین چشمه ها و روزنه های بسیاری هم رو به دو سمت شمال و جنوب دارند که به خوبی نمایانگر حضور تمدن در آن ها است.

در قسمت راست این غارها که به زیارتگاه معروف است، دهلیز ها و دالان هایی توسط هنرمندان امروزی تراشیده شده است تا به درک ساختار قدیمی این غارها کمک کنند. در داخل این بخش های جدید، کنده کاری هایی با الهام از طرح باستانی انجام شده است که جلوه ی بسیار زیبایی به درون این غارها بخشیده است.

کاربردهای مبهم غار خربس

پرستشگاه آیین مهرپرستی

استودان زرتشتی ها (استودان به معنای جایگاه نگهداری استخوان است و یکی از محل های مرتبط به دین زرتشتی به شمار می رود).

پناهگاهی برای مردم بی دفاع

دسترسی

برای رسیدن به غار خربس باید وارد جاده قشم به روستای رمچاه شوید، در میان راه تابلوی راهنمایی وجود دارد که شما را به خارج از جاده و غار خربس راهنمایی می کند.


آدرس: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، 15 کیلومتری شهر قشم

زمان بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 تا 17:00

هزینه بازدید: 2000 تومان

غار خربس؛ از جاذبه های باستانی قشم+تصاویر

غار خربس؛ از جاذبه های باستانی قشم+تصاویر

غار خربس؛ از جاذبه های باستانی قشم+تصاویر

غار خربس؛ از جاذبه های باستانی قشم+تصاویر

غار خربس؛ از جاذبه های باستانی قشم+تصاویر

غار خربس؛ از جاذبه های باستانی قشم+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار