gardeshban.ir

برج خان واقع در شهر بندر ریگ از توابع بندر گناوه، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.
کد خبر: ۲۳۷۹۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
این برج بنایی است تاریخی که متعلق به خانعلی حیات داوودی است. تاریخ بنای برج به سال ۱۷۷۷ میلادی بر می‌گردد.

نمونه این برج در کشورهای حوزه خلیج فارس و ساختمان‌های بافت قدیم شهر زیاد وجود دارد. این برج باقدمتی ۲۳۰ ساله یکی از جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر است.

برج تاریخی خان در شهر بندر ریگ/عکس

سبک معماری این بنا، بیت میلانی است. ساختمان دارای دو بخش اندرونی و بیرونی بوده و از نوع حیاط مرکزی است که اتاق‌ها اطراف و حوض در وسط حیاط تعبیه شده‌ است. بنای برج دو طبقه‌ است که در هر طبقه دارای دو اتاق به ابعاد ۵×۵ است و بین آن‌ها راهرو وجود دارد. جلو اتاق‌ها طارمه یا بالکن واقع است که با ۱۴ ستون از نمای روبه رو نگه داشته شده‌ است. پشت بام دارای سرستون‌هایی با گل میخ گلوله‌ای است که چون نگهبانی به نظر می‌رسند که روبه روی خلیج فارس به مراقبت از برج ایستاده‌اند.

مصالح به کار رفته در ساختمان، سنگ‌های اسفنجی است که شامل فسیل‌ها، مرجان، گوش ماهی و صدف‌های دریایی است. ملاط به کار رفته ساروج و پوشش ساروج و پوشش سقف از چوب صندل (چندل) نوعی چوب مخصوص است که از هندوستان و مومباسا می‌آوردند و تزیینات روی آن حکاکی شده‌ است. همچنین بنا دارای پرده کرکره‌های چوبی از پشت یعنی بیرون اتاق هاست.

هلال‌های رنگی، زیبایی خاصی به ساختمان بخشیده‌ است و نیز گره چینی‌های زیبای درها و پنجره‌ها و گنجه‌ های دیواری جالب توجه‌ است. گچبری‌های زیبایی داخل بنا و در سردرها به کار رفته که شکل خاصی به ساختمان بخشیده‌ است. قاب چوبی آیینه‌های نصب شده در اتاق‌ها و چوب لباسی و تزیینات چوبی که به شکل دم حیوانات و سر بز کوهی می‌باشد، بر زیبایی ساختمان افزوده‌ است.

آدرس: ایران، بوشهر، بندر گناوه، بندر ریگ

هزینه بازدید: رایگان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار