gardeshban.ir

کلکچال یکی از مسیرهای کوهنوردی کم خطر و با طبیعتی دیدنی در شمال شهر تهران که به‌دلیل مسیر کوتاه و امکانات مناسب یکی از بهترین پیشنهادها برای طبیعت‌گردی یک روزه است.
کد خبر: ۲۳۸۱۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر قرار باشد یک روز خود را در گردشگاه‌های طبیعی تهران بگذرانید، از کدام مسیر راهی می‌شوید؟ شاید بتوان گفت یکی از بهترین و کم‌خطرترین مسیرهای طبیعت‌گردی و کوهپیمایی کشور مسیر کلکچال در شمال شهر تهران است.

کُلَک‌چال، نام یکی از قله‌های رشته کوه مرکزی البرز، در شمال و از جمله جاهای دیدنی تهران است که امروزه به‌صورت یکی از تفرجگاه‌های اصلی کوهنوردان و مردم عادی درآمده است. ارتفاع قله کلکچال از سطح دریا ۳۳۵۰ متر است که به‌علت مسیر زیبا و دیدنی، جذابیت زیادی برای صعود به آن وجود دارد.

کلکچال یکی از مناسب‌ترین مسیرهای کوهنوردی در تمامی ایام هفته به حساب می‌آید که با داشتن تجهیزات ساده کوهنوردی و تجربه معمولی نیز می‌توان نهایت لذت را از این طبیعت زیبا برد.

به اعتقاد برخی از مردم، کلک‌چال خانه دیو سپید در ادبیات فارسی بوده‌ است، ولی برخی دیگر کلک‌چال آمل را خانه دیو سپید می‌دانند.

در منظومه حماسی شبرنگ‌نامه، که در سده هفتم هجری و درباره رزم رستم با شبرنگ، فرزند دیو سپید، سروده شده، از نخستین نبرد رستم و شبرنگ در کُلَک‌چال، سخن رفته‌ است:

چو پا بر فراز کلک چال کرد ز چنگ تهمتن رها یال کرد

گریزان شده پور دیو سپید تهمتن به رخش اندر آمد چو شید

کُلَک‌چال را یخچال پربرف هم معنی کرده‌اند.

مسیرهای مختلفی برای صعود به این قله وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان مسیر پارک زیبای جمشیدیه دانست.

خیابان فیضیه که از اواسط خیابان شهید باهنر (نیاوران) شروع می‌شود، حدود ۲ کیلومتر طول دارد و در انتها به پارک جمشیدیه می‌رسد.

پارک جمشیدیه با درختان، گیاهان و گل‌های فراوانش یکی از وسیع‌ترین پارک‌های ایران است که می‌تواند برای یک ورزش صبحگاهی مورد استفاده قرار گیرد. برای رفتن به کلکچال باید به این پارک بیایید؛ به سوی غرب پارک بروید، آنجا که پیاده‌روی سنگ‌فرش به سوی شمال غرب ادامه می‌یابد. پس از طی حدود ۴۰۰ متر به چشمه‌ای می‌رسید که آب خنک و گوارایی دارد. از اینجا به بعد راه به‌صورت مارپیچ رو به بالا می‌رود و بعد از گذر از چند محل استراحت که در آن‌ها مواد غذایی هم عرضه می‌شود به منطقه‌ای نسبتا وسیع می‌رسید که ارتفاعی در حدود ۲۳۰۰ متر دارد.

در سال‌های اخیر جاده‌ای اختصاصی از شهر تا این منطقه کشیده شده است. از اینجا مسیر به‌صورت مستقیم با سربالایی تندی ادامه می‌یابد و بعد از ۲ پیچ، منظره پناهگاه، مسجد و برج کلکچال از دور نمایان خواهد شد. این منظره شما را برای ادامه مسیر ترغیب خواهد کرد. از اینجا به بعد منظره شهر هم دیدنی‌تر می‌شود؛ جایی که خانه‌های کوچک شهر را زیر پایتان احساس می‌کنید.

اگر تلاش کنید باید از پارک جمشیدیه تا پناهگاه کلکچال را ۲ تا ۵‌/‌۲ ساعته بالا بیایید. وقتی به پناهگاه رسیدید، می‌توانید در کنار برج کلکچال که سالیان دور محل استقرار گروه‌های پیشاهنگی بوده استراحت کنید یا به غذاخوری‌های بزرگ پناهگاه بروید و غذایی نوش جان کنید.

حتما تجربه کرده‌اید که بعد از چنین ورزشی غذا چقدر خوشمزه‌تر است. یک سرویس بهداشتی بزرگ هم در کنار پناهگاه وجود دارد که در این منطقه نعمت بزرگی است. حدود ۹۰ درصد طبیعت‌گردان، پناهگاه را انتهای مسیر می‌دانند و پس از استراحتی راه بازگشت را در پیش می‌گیرند. به این ترتیب برنامه حداکثر یک نصفه روز به طول می‌انجامد.

اگر بخواهید کوهنوردی کامل‌تری داشته باشید، مسیر پاکوب پناهگاه به سوی قله کلکچال این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد. از پناهگاه که در ارتفاع ۲۶۰۰ متری قرار دارد، مسیر پاکوب خوبی به سوی ارتفاعات وجود دارد. با ۱/۵ ساعت کوهنوردی به خط‌الراس خواهید رسید و از آنجا مسیر دو راهی می‌شود؛ یک راه رو به پایین و به سوی شمال است که به پناهگاه شیرپلا می‌رود و راه رو به شرق از روی خط الراس ادامه می‌یابد تا به قله ۳۳۰۰ متری کلکچال برسد.

مسیر دسترسی به کلکچال

از میدان تجریش، اتوبوس برای خیابان فیضیه و همچنین سواری و تاکسی از میدان تجریش – چهار راه قدس تا پارک جمشیدیه وجود دارد. برای رسیدن به ابتدای مسیر کلکچال باید از یکی از وردودی‌های پارک واقع در خیابان امیدوار داخل پارک شده و به‌سمت غرب بروید. ورودی مسیر کلکچال نزدیک ایستگاه پلیس پارک بوده و کیوسک کوچک فدراسیون کوهنوردی هم در گوشه سمت چپ آن قرار دارد. در طول مسیر کافه‌هایی وجود دارند که به آن‌ها ایستگاه گفته می‌شود. کافه اول: ایستگاه ۱ ، کافه دوم: ایستگاه ۲ ، کافه سوم (جنب تاسیات نظامی): ایستگاه ۳. پس از ایستگاه ۳ به آبخوری پایین تپه نورالشهدا می‌رسید و از آن پس به اردوگاه.

بهترین زمان برای سفر به کلک چال

مسیر کوهپیمایی کلکچال در قسمتی که بین پارک و پناهگاه است بسیار عریض و بدون خطر است؛ اگر جانب احتیاط رعایت شود این راه برای همه سنین در تمامی فصول سال می‌تواند برنامه گردشی ـ ورزشی یک روزه‌ مناسبی باشد. خانواده‌ها می‌توانند در روزهای تعطیل در کنار یکدیگر ورزش جمعی و گردشی در هوای پاک را تجربه کنند. حتی در فصل زمستان و بعد از بارش برف هم می‌توان این مسیرها را با وسایل کامل مثل کرامپون (یخ شکن) و کفش و لباس مناسب طی کرد.

کلکچال؛ بهترین مکان برای کوهنوردی و تفریح در تهران/عکس

کلکچال؛ بهترین مکان برای کوهنوردی و تفریح در تهران/عکس

کلکچال؛ بهترین مکان برای کوهنوردی و تفریح در تهران/عکس

کلکچال؛ بهترین مکان برای کوهنوردی و تفریح در تهران/عکس

کلکچال؛ بهترین مکان برای کوهنوردی و تفریح در تهران/عکس

کلکچال؛ بهترین مکان برای کوهنوردی و تفریح در تهران/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار