gardeshban.ir

شیوع بیماری کرونا در نزدیکی ایام نوروز باعث لغو بسیاری از تورهای داخلی و خارجی و متعاقب آن وارد شدن خسارت زیاد به هتلداران کشور شده است.
کد خبر: ۲۳۸۲۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
شیوع ویروس کرونا در چین و اقصانقاط جهان، تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی از جمله بازارهای سهام و بورس، طلا، نفت و همین طور صنایع مرتبط به سفر و گردشگری، به‌خصوص هتلداری، گذاشته است.

بیش از دو هفته از اعلام اولین موارد ابتلا به بیماری کرونا در کشور می‌گذرد و پس از اعلام آن، کلیه مدارس، دانشگاه و سایر مکان‌های عمومی تعطیل شدند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد مبارزه با کرونا نیز از شهروندان درخواست کرد از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و برای حفظ سلامتی خود و دیگران در خانه‌ بمانند. در همین حال، با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان ایرانی با سفر به سایر کشورها، کرونا را با خود برده بودند، بسیاری از کشورها اعلام کردند از پذیرش مسافران ایرانی ممانعت خواهند کرد.

پس از آن، خبر رسید که بسیاری از گردشگران، تورهای نوروزی داخلی و خارجی را لغو کرده‌اند. 

پیش تر معاون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با صدور بخشنامه‌ «لغو سفر»، شرکت‌های گردشگری و مسافرتی را ملزم به پرداخت هزینه لغو تورها و پروازها بدون کسر جریمه کرد. هتلداران نیز از اولین بخش‌هایی بودند که هزینه‌های لغو را علی‌رغم ضرر و زیان خود به مسافران پرداخت کردند. در واقع، پولی که مسافران برای رزرو هتل‌ها پرداخت کرده بودند، قبلا برای تجهیز هتل‌ها در ایام نوروز هزینه شده بود.

حالا بحران کرونا در کشور، صنعت آسیب‌پذیر و شکننده گردشگری و هتلداری را به نقطه‌ بحرانی رسانده است. بسیاری از هتلداران اعلام کرده‌اند که در آستانه ایام نوروز، عملا بخش زیادی از درآمد خود را از دست داده‌اند. حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران استان فارس،ا اعلام کرد که بیش از ۹۰ درصد از اتاق‌های رزرو شده در هتل‌های این استان لغو شده‌اند. وی اظهار داشت که بسیاری از هتل‌ها تعطیل یا ورشکسته شده و تعداد زیادی از پرسنل هتل‌ها نیز از کار بیکار شده‌اند. سیادتان عقیده دارد، صنعت هتلداری برای گذر از این بحران نیاز به حمایت‌های دولت دارد. وی با اشاره به شرایط پیش آمده، خاطر نشان کرد:

جامعه هتلداران از دولت انتظار دارد که در زمینه مالیات و پرداخت بیمه کارکنان هتل‌ها از این صنف حمایت و معافیت‌هایی را برای هتلداران وضع کند.

رئیس جامعه هتلداران فارس با اشاره به شرایط کنونی افزود که دولت می‌تواند با حمایت از هتل‌ها و ممانعت از ورشکستی و تعطیلی آن‌ها از بیکاری پرسنل جلوگیری کرده و بار سنگینی را که با بیمه بیکاری کارکنان این صنف بر دوش سازمان تأمین اجتماعی می‌افتد، بردارد. از سوی دیگر، سهراب شرفی، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و ورزش اتاق بازرگانی فارس نیز اظهار داشت که دولت باید معافیت‌های مالیاتی و معافیت‌های بیمه تأمین اجتماعی را برای کارفرمایان صنایع لحاظ کند.

صنعت هتلداری برای گذر از این بحران نیاز به حمایت‌های دولت دارد

شرفی در ادامه گفت‌وگوی خود با انتقاد از دولت افزود که دولت‌مردان در زمان شیوع بیماری کرونا در چین، مسئله را جدی نگرفتند و حالا دود آن به چشم اقتصاد و مردم کشور رفته است. شرفی در ادامه پیشنهاد داد تا دولت هرچه سریع‌تر با تعطیلی مشاغل و اداره‌ها مانع از انتقال گسترده‌تر کرونا به بخش‌های بیشتری از جامعه شود. به‌گفته‌ وی در صورتی که دولت نتواند واکنش فوری به وضعیت پیش آمده داشته باشد، ممکن است تا پنج یا ۶ ماه همچنان درگیر آثار و پیامدهای بیماری کرونا باشیم.

در همین رابطه جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران، اظهار داشت:

بسیاری از هتل‌ها به‌صورت خودجوش تعطیل کرده‌اند؛ البته در برخی از استان‌ها مانند اردبیل، بخشی از گیلان، مازندران و قم، هتل‌ها بنا بر اجبار و تاکید ستاد ملی کرونا تعطیل شده‌اند. چه هتل‌ها تعطیل کنند و چه نکنند در حال حاضر، مسافر ندارند و ضریب اشغال به زیر پنج درصد رسیده است. در حالی‌ که امسال برای نوروز ۹۹ با تقاضای بسیار زیادی برای سفر روبه‌رو بودیم؛ چراکه نوسان بازار ارز و شرایط موجود سبب شده بود تا با کاهش سفرهای خارجی و افزایش سفرهای داخلی مواجه شویم.

صنعت هتل‌داری کشور 

صنعت هتلداری کشور در پی لغو سفرها و تورهای نوروزی با ضرر چند صد میلیاردی روبه‌رو شده‌ است

حمزه‌زاده در ادامه با اشاره به وضعیت اسفبار هتلداران افزود که هتل‌های کشور نه‌تنها در بحث اقامت، بلکه حتی در حوزه اجاره سالن‌ها برای برگزاری اعیاد، مراسم‌ها و جشن‌ها نیز به‌دلیل لغو تمام مراسم‌ها با ضررهای هنگفتی روبه‌رو شده‌اند. وی افزود، برآورد دقیقی از خسارات وارده به صنعت هتلداری کشور انجام نگرفته است؛ اما گفت:

در نوروز ۹۸، سیل سبب شد تا هتل‌های چند استان با کنسلی تورها و سفرها روبه‌رو شوند که البته آن هم برای چند روز بود؛ در آن دوره هتل‌ها حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه کنسلی به مسافران بازگرداندند. اکنون که این کنسلی‌ها طولانی مدت شده است، قطعا این رقم چندین برابر و در حدود صدها میلیارد خواهد شد.

حمزه‌زاده در ادامه خاطر نشان کرد، با توجه به وام‌های کلانی که هتل‌ها گرفته‌اند، بیم آن می‌رود که آن‌ها قادر به بازپرداخت وام‌ها نباشند و عملا ورشکست شوند. در همین حال، بسیاری از هتل‌های کشور در شرایط پیش آمده، پرسنل خود را از حضور در محل کار منع کرده‌اند؛ اما همچنان حقوق و بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کنند. این امر هم می‌تواند با توجه به کاهش درآمد هتل‌ها، فشار بیشتری را به این صنعت بیاورد.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران افزود:

 دولت می‌تواند تمهیداتی برای عدم دریافت بیمه کارکنان هتل‌ها از هتلداران در نظر بگیرد. حتی می‌تواند در حوزه مالیات، معافیت‌هایی را برای حدود سه ماه در نظر داشته باشد یا آنکه برای بازپرداخت وام‌ها، چند ماه استراحت اعلام کند. تمام این پیشنهادها در حالی مطرح می‌شوند که هیچ‌یک از این بسته‌های حمایتی حتی در نوروز ۹۸ که هتلداران به‌دلیل وقوع سیل ناچار به کنسل کردن اقامت‌های رزرو شده بودند، به این حوزه تعلق نگرفت. حال آنکه هتلدار نیاز دارد در چنین شرایطی، دولت برای او بسته حمایتی در نظر بگیرد.

در همین حال، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی که مسئولیت دبیرخانه کمیته پیشگیری و کنترل کرونا در حوزه‌های گردشگری و ورزشی را نیز بر عهده دارد، گفته بود گردشگری و صنایع‌دستی از اولین گروه‌هایی خواهند بود که بسته حمایتی دولت را به‌دلیل بحران کرونا دریافت می‌کنند. باید منتظر بود و دید که مسئولان میراث‌فرهنگی تا چه حد وعده‌های خود را عملی می‌کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار