gardeshban.ir

معلمان حق‌التدریس می‌گویند: دولت باید حقوق ما را به صورت کامل پرداخت کند؛ هم‌چنین حق بیمه‌های ما باید کامل به حساب تامین اجتماعی واریز شود.
کد خبر: ۲۳۹۰۶
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 23
گردشبان (gardeshban.ir) : جمعی از معلمان حق‌التدریس در تماس با خبرنگار ایلنا، از وضعیت مزدی و معیشتی خود ابراز نگرانی کردند. این معلمان می‌گویند: حالا که مدارس نزدیک به دو هفته است که تعطیل شده و قرار است لااقل تا عید نوروز تعطیل بماند، باید دستمزد ما را کامل پرداخت کنند. خواسته ما این است که در این بحران کرونا به فکر معیشت ما باشند و دستمزد اسفند ماه را کامل بپردازند.

معلمان حق‌التدریس به اندازه ساعات تدریس خود و به شیوه ساعتی حقوق می‌گیرند؛ حقوق آنها بر مبنای دستمزد ساعتی شورای عالی کار تعیین می‌شود و بستگی مستقیم به ساعات حضور در مدرسه و تدریس دارد؛ به همین دلیل است که این معلمان می‌گویند حالا که به خاطر کرونا همه مدارس تعطیل شده، باید به ما نیز مانند معلمان رسمی که در خانه می‌نشینند ولی حقوق کامل می‌گیرند، حقوق کامل بدهند.

این معلمان که دستمزد آنها گاهاً از حداقل دستمزد وزارت کار نیز کمتر است، خواستار توجه به وضع معیشتی خود هستند و می‌گویند: در شرایط حاضر، هم بابت شیوع کرونا نگران هستیم و هم نگران بی‌پولی در  شب عید هستیم؛ نگرانیم که نکند عدم حضور در کلاس را بهانه کنند و به ما شب عید دستمزد ندهند.

یکی از این معلمان که سالهاست به صورت حق‌التدریسی در مدارس استان قزوین کار می‌کند، می گوید: ما معلمان حق‌التدریس همان کار معلمان رسمی را در همان محیط، یعنی در مدارس دولتی انجام می‌دهیم؛ چرا خلاف آنچه سازمان بین‌المللی کار تاکید دارد، قانون کار یکسان- مزد یکسان در مورد ما رعایت نمی‌شود؟ چرا ما بسیار کمتر از رسمی‌ها حقوق می‌گیریم و از همه مزایای مزدی محرومیم؟ اگر آموزش و پرورش به کار ما نیاز دارد، چرا ما را رسمی و ثابت نمی‌کند و به ما حقوق ثابت نمی‌پردازد؟ بسیاری از همکاران ما بیش از پنج یا ده سال است که حق‌التدریس کار می‌کنند و همیشه کمتر از حداقل دستمزد وزارت کار حقوق می‌گیرند، آنهم در شرایطی که همه آنها تحصیلات خوب و مدرک دانشگاهی دارند!

این معلم قزوینی می‌گوید: هر سال افزایش حقوق شامل حال معلمان رسمی می‌شود اما شامل حال ما نمی‌شود! بسیاری از ما حتی ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم درآمد نداریم! که این موضوع اکنون به خاطر کرونا، اوضاع نگران‌کننده‌تر هم شده است!

معلمان حق‌التدریس، علاوه بر نگرانی بابت دستمزد اسفند ماه، بابت حق بیمه‌های خود هم نگرانند؛ معمولاً حق بیمه این معلمان مانند دستمزد آنها به نسبت ساعات تدریس ماهانه واریز می‌شود؛ این معلمان بیمه صندوق تامین اجتماعی هستند.

معلم حق‌التدریس قزوینی می‌گوید: ما حق‌التدریسی‌ها اگر ۴۰ سال هم کار کنیم به بازنشستگی نمی‌رسیم! حداقل الان در این بحران کرونا، برای یکبار هم که شده حق بیمه‌های ما را کامل به حساب تامین اجتماعی واریز کنند و دستمزد ما را کامل بپردازند؛ لااقل این ماه را به اندازه حداقل دستمزد وزارت کار به ما حقوق بدهند. 

به گفته او، برای اینکه بحران کرونا، راحت‌تر تمام شود، دولت باید به فکر گروه‌هایی باشد که آسیب‌پذیری معیشتی بیشتری دارند و یکی از این گروه‌ها، معلمان غیررسمی و حق‌التدریسی هستند.

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار