gardeshban.ir

دوست دارید شب را کنار فیل‌ها و در حباب‌های شیشه‌ای در جنگل بگذرانید؟ با سفر به چیانگ سائن تایلند و اقامت در کمپ آنانترا، رویای خود را به حقیقت تبدیل کنید.
کد خبر: ۲۳۹۵۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
فیل‌ها در مثلث طلایی تایلند در چیانگ رای خیلی اهل خواب نیستند؛ آن‌ها با سر‌و‌صدای زیادی غذا می‌خورند و نفس می‌کشند. پس از گذراندن یک شب در حباب‌های جنگلی «اقامتگاه و کمپ پنج ستاره فیل مثلث طلایی آنانتارا» (Anantara Golden Triangle Elephant Camp & Resort) در چیانگ رای تایلند و قدم‌زدن در محوطه آن‌ها، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفرتان به این منطقه خواهید داشت.

دو گنبد شفاف در کنار محوطه بزرگی قرار دارند که سکونتگاه سه فیل نجات‌یافته است و بنیاد فیل‌های آسیایی مثلث طلایی این هتل از فیل‌ها مراقبت می‌کند.

حباب‌ها تنها چند متر از محوطه فیل‌ها فاصله دارند. غذای حیوان‌ها در نزدیکی حباب‌ها است تا مهمان‌ها بتوانند دید خوبی به آن‌ها داشته باشند

مهمان‌ها می‌توانند در حین استراحت، فیل‌های ماده‌ای را تماشا کنند که مشغول بازی با اسباب‌بازی‌های آویزان از درخت‌ها هستند. گاهی خرطوم قدرتمند آن‌ها با کندن تکه‌های بزرگی از شاخه‌ها و پوست درخت، صدای تق‌تق بلندی در هوای عصرگاهی ایجاد می‌کند؛ اما در حقیقت آن‌ها عمدتا فقط می‌خواهند غذا بخورند.

خوشبختانه، یک منبع عظیم نیشکر در محوطه حباب‌ها وجود دارد و این مساله بدین معنا است که فیل‌ها همیشه حدود چند قدم با شما فاصله دارند.

تجربه‌ای تکرار نشدنی و استثنائی

حباب‌های جنگلی مثلث طلایی آنانترا این امکان را برای مهمان‌ها فراهم می‌کند که شب را در کنار فیل‌های نجات‌یافته سپری کنند

در کنار رزرو اتاق، برای هر شب اقامت یک زوج در حباب‌ها باید ۵۶۳ دلار (۱۷۷۰۰ بات تایلند) پرداخت شود. به‌عبارتی، شما می‌توانید فقط به‌اندازه یک کوله‌پشتی از وسایل‌تان را بردارید و بقیه وسایل را در سوئیت‌تان بگذارید.

کارکنان کمپ قبل از طلوع آفتاب، مهمان‌ها را برمی‌دارند و سپس با یک جیپ سرباز در جاده‌ای خاکی به‌سمت حباب‌های جنگلی می‌روند. بازدیدکنندگان پس از پیاده‌شدن از خودرو باید یک پیاده‌روی کوتاه از میان شالیزارهای برنج انجام دهند تا به حباب‌ها برسند.

کمی پس از ورود، کارکنان به شما یک سبد پیک‌نیک عصرگاهی پر از ساندویچ‌های از پیش انتخاب‌شده و دیگر خوراکی‌های سرد می‌دهند تا بتوانید کنار فیل‌های دوست‌داشتنی، دلی از عزا دربیاورید. یک قانون سختگیرانه به نام «دست‌زدن ممنوع» در مورد فیل‌ها وجود دارد. مهمان‌ها به‌هیچ‌وجه اجازه ندارند که به فیل‌ها دست بزنند یا به آن‌ها غذا بدهند.

اقامت در حباب‌های جنگلی چگونه است؟

هرکدام از حباب‌های جنگلی با مساحت ۲۲ متر مربع، مجهز به سیستم تهویه هوای مطبوع و یک تختخواب سایز بزرگ هستند که تجربه‌ای لوکس و مجلل را برای شما فراهم می‌کنند. یک دستشویی کوچک، توالت و دوش، دو صندلی و یک میز کوچک در کنار تخت، از دیگر امکانات این حباب‌ها هستند. هیچ تلویزیونی در اینجا وجود ندارد؛ زیرا فیل‌ها ستاره نمایش حباب‌ها هستند.

افرادی که خواب حساسی دارند، این حباب‌ها را غیرواقعی خواهند یافت و خوابشان نخواهد برد. با غروب خورشید و گذشتن چند ساعتی از شب، ماه درست در بالای حباب‌ها قرار می‌گیرد و اینجا را کاملا روشن می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید از چشم‌بندهای تعبیه‌شده استفاده کنید؛ زیرا حباب‌ها در طول شب به‌طرز حیرت‌انگیزی روشن هستند.

با توجه به اینکه فیل‌های ماده زیاد چرت نمی‌زنند، انواع و اقسام صداهای لذت‌بخش در طول شب به گوش شما خواهد رسید و ممکن است از تخت بیرون بیایید و آماده یک پیاده‌روی شبانه شوید. فیل‌ها حدود چهار تا ۶ ساعت در روز می‌خوابند.

تمام تخت‌ها مجهز به پرده هستند؛ پس نگران حریم شخصی خود نباشید. بسیاری از مهمان‌ها صبح زود از خواب بیدار می‌شوند تا صبحانه‌خوردن فیل‌ها را تماشا کنند؛ در نتیجه اگر می‌خواهید کمی بیشتر بخوابید، پرده‌های دور تخت را بکشید تا کاملا راحت باشید.

آزمون و خطا
ایده حباب‌های جنگلی اولی بار به ذهن مدیرکل مجموعه، گودریک هراند (Gauderic Harang) رسید که حدود ۱٫۵ سال در اقامتگاه بوده است. او می‌گوید آن‌ها با این آرزو زاده شده‌اند تا محدودیت‌ها را کنار بزنند و به مهمان‌ها یک تجربه منحصر‌به‌فرد در سطحی مدرن، لوکس و مجلل ارائه کنند.

او با ذکر اینکه آن‌ها از استاندارهای بالایی برخوردار هستند، می‌گوید:

ما از این مساله اطمینان حاصل کردیم که حباب‌های جنگلی ما در مقابل فیل‌ها مقاوم هستند.

وی توضیح می‌دهد:

به‌عنوان یک اقامتگاه مدرن و به‌روز باید مطمئن می‌شدیم که تجربه مهمان‌ها از این حباب‌ها بسیار لوکس باشد و تمام انتظارهای آن‌ها را برآورده کند.

پس از ساخت حباب‌های جنگلی، هرانگ اولین فردی بود که آن‌ها را امتحان کرد. او می‌گوید:

ما در شمال تایلند از نظر داشتن آب‌و‌هوایی متفاوت با کل کشور، بسیار شانس آورده‌ایم. در این بخش از کشور زمستانی کوتاه، اما بسیار سرد داریم. وقتی بالاخره حباب‌ها در ماه دسامبر تمام شدند، دمای هوای صبح حدود ۶ درجه سانتی‌گراد بود و من واقعا در حال یخ‌زدن بودم.

هیچ وسیله گرمایشی در اینجا وجود نداشت. به‌علاوه، محیط جنگلی با سطح رطوبت بسیار بالا سبب می‌شود که حباب‌ها در طول شب به‌خاطر میعان، خیس شوند. برای همین، من ساعت سه صبح از خواب بیدار شدم؛ در حالی که هوا بسیار سرد و همه‌جا خیس بود.

در نتیجه، حباب‌ها به سیستم تهویه هوای مطبوع، بخاری مخصوص گرم‌کردن فضای آزاد و رطوبت‌گیر مجهز شدند تا در تمامی فصول، آب‌و‌هوایی مطلوب داشته باشند.

وی این لحظه شگفت‌انگیز را این‌گونه به یاد می‌آورد:

وقتی که در نهایت حباب‌ها را در جای خودشان دیدم، از اینکه واقعا کار می‌کنند، بسیار خوشحال شدم؛ اما به نظرم تجربه تاثیرگذار و خارق‌العاده من زمانی بود که برای بار دوم در حباب‌ها خوابیدم و تمام مشکلات مربوط به هوا حل شده بود.

هنگامی که یک شب را در اینجا سپری کنید، خودتان خواهید دید که واقعا یک تجربه شگفت‌انگیز است. ما بهتر از این نمی‌توانستیم آن را برنامه‌ریزی کنیم.

فیل‌های نجات‌یافته: بنیاد آنانترا از حیوان‌ها مراقبت می‌کند و قصد دارد تا شرایط زندگی فیل‌های اسیر منطقه را بهبود بخشد

طبق گفته‌های جان رابرتز (John Roberts)، مسئول فیل‌های آنانترا، انتخاب فیل‌های مناسب برای تجربه حباب‌های جنگلی، یک مساله لجستیکی دیگر بود که باید به آن فکر می‌شد.

فیل‌ها هم مانند انسان‌ها با دوست‌های خود قهر می‌کنند؛ البته با این تفاوت که هرکدامشان ۳٫۵ تن بیشتر از ما وزن دارند
علاوه بر لحاظ‌کردن اندازه بزرگ فیل‌ها، چه تعدادی از آن‌ها به‌راحتی در این محوطه می‌توانستند زندگی کنند؟ آن‌ها همچنین باید تصمیم می‌گرفتند که کدام‌یک از فیل‌های کمپ از بودن در نزدیکی یکدیگر لذت می‌برند. معلوم شد که حتی فیل‌ها هم مانند انسان‌ها با دوست‌های خود قهر می‌کنند؛ البته با لحاظ این واقعیت که هرکدام از آن‌ها ۳٫۵ تن بیشتر از ما وزن دارند.

هر سه فیل این محوطه بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به اقامتگاه مذکور آورده شدند، برای همین رابرتز و تیم او زمان کافی برای آشنا شدن با اخلاق آن‌ها را داشتند. رابرتز می‌گوید:

برای مدتی طولانی آن‌ها را تحت‌نظر داشتیم و می‌دانیم که کنار هم بودن را دوست دارند و در واقع دوتای آن‌ها در این مقطع تقریبا جداناپذیر شده‌اند و اگر تلاش کنید که آن‌ها را از هم جدا کنید، اضطراب شدیدی می‌گیرند.

شانس یک زندگی بهتر برای فیل‌های اسیر
این اقامتگاه در چیانگ سائن، مشرف به کشور میانمار و لائوس است. عکس از اتین دویلیرس (Etienne de Villiers)

بنیاد غیرانتفاعی فیل‌های آسیایی مثلث طلایی آنانترا (GTAEF) در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و تحت‌نظر رابرتز از حدود ۲۴ فیل نگهداری می‌کند.

بیشتر این حیوان‌ها زندگی سختی داشته‌اند؛ برخی از آن‌ها روزهای خود را با قدم‌زدن در خیابان‌های بانکوک و پول درآوردن از گردشگران برای صاحبانشان گذرانده‌اند و تعدادی هم از کمپ‌های پیاده‌روی گردشگری به اینجا آورده شده‌اند.

روش کار بنیاد این است که ابتدا از ماهوت‌ها (صاحب‌ها یا آموزش‌دهندگان فیل‌ها) و خانواده‌شان دعوت می‌کند که با فیل‌هایشان به چیانگ رای بیایند و در کمپ بنیاد زندگی کنند.

بنیاد GTAEF به آن‌ها دستمزدی می‌دهد که شامل هزینه مراقبت از فیل‌هایشان می‌شود. این مقدار حدود ۱۸ هزار دلار برای هر فیل در سال است.

رابرتز اذعان می‌کند که در یک دنیای بی‌نقص و کامل، تمام فیل‌ها می‌توانند آزادانه در جنگل زندگی کنند؛ اما در واقعیت اوضاع بسیار پیچیده است. او با اشاره به لیست بلند مشکلات، از جمله انتقال بیماری، امکان درگیری در یک گله وحشی ضعیف و ناتوانی فیل‌های رام‌شده‌ در دفاع از خود که بیشتر یا تمام عمرشان را در اسارت گذرانده‌اند، می‌گوید:

متاسفانه، شما نمی‌توانید در تایلند فیل‌ها را آزاد کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه آزادکردن فیل‌ها قرار دارد، قوانین تایلند است که باید تغییر کنند.

رابرتز با اشاره به اینکه همه فیل‌های رام‌شده تایلند زیرنظر قانون حیوانات کار هستند، ادامه می‌دهد:

اگر یک فیل اسیر را در پارک ملی قرار دهید، با چرای غیرقانونی دام‌تان رسما قانون را زیر پا گذاشته‌اید و متاسفانه این متن قانون است.

بنیاد GTAEF قصد دارد آسایش فیل‌های اسیر را از طریق برنامه‌های مختلف از جمله آموزش ماهوت‌ها، نه فقط در اقامتگاه بلکه در کل منطقه فراهم کرده و در عین حال در برنامه‌های مربوط به حفاظت و فیل‌های وحشی نیز مشارکت کند.

برنامه‌های بسیاری چون پیاده‌روی صبحگاهی تا نزدیکی رودخانه روآک برای آشناشدن با این موجودات دوست‌داشتنی وجود دارد؛ عکس از پونگپات پاتومسون

این موضوع در کمپ فیل‌ها در هتل مذکور به‌معنای شناسایی شخصیت فیل‌ها از طریق علم و مشاهده و تطبیق آن‌ها با فعالیت‌های مناسب آن‌ها است. برنامه‌های مراقبتی بنیاد GTAEF، نقشی اساسی در وضعیت بهتر فیل‌ها بازی می‌کنند. به‌طور مثال، فیل‌هایی که با قدم‌زدن در کنار غریبه‌ها راحت هستند، در برنامه‌هایی چون تجربه آرامش‌بخش «قدم‌زدن با غول‌پیکرها» (Walking with Giants) شرکت داده می‌شوند.

رابرتز می‌گوید:

در دنیای وحش، تمام زندگی حیوانات بر پایه راه‌رفتن در مسافت‌های طولانی و پیدا کردن غذا است. آن‌ها مغز بزرگی دارند، شما باید با انجام کارهای مختلف، آن‌ها را سر ذوق بیاورید و به جنب‌و‌جوش وادار کنید. با اینکه می‌توانید آن‌ها را برای خودشان در محوطه رها کنید؛ اما این حیوانات در تمام طول روز در یک نقطه خواهند ایستاد و تکان نخواهند خورد.

داخل اقامتگاه
اقامتگاه و کمپ فیل‌های مثلث طلایی آنانترا در لبه مرزی شمال تایلند در شهر چیانگ سائن (Chiang Saen)، با یک ساعت فاصله از شهر چیانگ رای واقع شده است.

دو رستوران در این اقامتگاه وجود دارد؛ سالا مائه نام (Sala Mae Nam)، یک غذاخوری تایلندی و بان دالیا (Baan Dhalia) که غذای ایتالیایی سرو می‌کند. فراموش نکنید که قبل از شروع شام به کافه فیل و تراس اپیوم (Opium) در کنار استخر بروید و خودتان را به یک نوشیدنی خنک مهمان کنید.

بالکن‌ اتاق‌های اقامتگاه فیل‌های مثلث طلایی آنانترا به کشورهای میانمار و لائوس مشرف هستند
اتاق‌های جادار با دکور سنتی تایلندی و بالکن‌هایی بزرگ که به کشورهای میانمار و لائوس مشرف هستند، تجربه‌ای به‌یادماندنی از یک اقامت دل‌چسب را برایتان رقم خواهد زد. اینجا مکانی عالی برای شروع روز با یک لیوان قهوه و تماشای طلوع خورشید از میان مه است.

فعالیت‌های اقامتگاه شامل سفرهای یک‌روزه به لائوس و میانمار، قایق‌سواری در رودخانه، اسپا درمانی و کلاس‌های داخل اقامتگاه مانند آشپزی و موای تای می‌شود؛ اما فوق‌العاده‌ترین ماجراجویی‌ آن، تجربه جدید موتورسواری با موتورهای کلاسیک رویال انفیلد ۵۰۰ است که یک صندلی هم در کنار موتور دارند؛ یک سواری جالب در محوطه اطراف و دهکده‌ها که با کارکنان هتل انجام می‌شود.

موی‌تای، ورزش ملی تایلند و یکی از مهم‌ترین سمبل‌های فرهنگی این کشور است که از سبک‌های آزاد ورزش‌های رزمی محسوب می‌شود.

حتی رسیدن به خود اقامتگاه، یک ماجراجویی به حساب می‌آید. پس از پرواز به چیانگ رای و یک ساعت رانندگی، مهمانان می‌توانند با یک قایق‌سواری ۱۵ دقیقه‌ای در رودخانه میکونگ و با یک قایق موتوری سریع‌السیر کوچک تایلندی به اسکله خصوصی اقامتگاه بروند و در طول مسیر از سواحل لائوس و میانمار هم دیدن کنند.


اقامت در دل جنگل کنار فیل ها+عکس

اقامت در دل جنگل کنار فیل ها+عکس

اقامت در دل جنگل کنار فیل ها+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار