gardeshban.ir

برج کج پیزا یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین برج‌ های کج در جهان است که به دلیل در نظر گرفتن پی رسی منطقه توسط معمار این بنا، برج کج شده است.
کد خبر: ۲۴۰۱۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
برج کج پیزا (Torre pendente di Pisa) واقع شده در شهر پیزا در ایتالیا، با وجودی که تنها برج کج جهان نیست، ولی از مشهورترین آنها در کل جهان می‌باشد. هر ساله گردشگران زیادی سفر یک روزه‌ای را در کنار دیدن شهر فلورانس به پیزا اختصاص می‌دهند.

تاریخچه برج کج پیزا

۴ بنا وجود دارند که معمار اصلی آنها مشخص نیست. برج کج پیزا هم یکی از آنها است. دهه‌های متمادی بر سر اینکه سازنده‌ی این برج چه کسی است، اختلاف نظر وجود داشت. عده‌ای معتقد هستند که معماری به نام Bonanno Pisano این بنا را ساخته است. 

پس از اینکه مراحل ساخت بنا در سال ۱۱۷۸ به طبقه‌ی سوم رسید، عملیات ساخت و ساز متوقف شد چرا که بنا شروع به فرو رفتن داخل زمین کرده بود. این مسئله به دلیل وجود خاک ضعیف و ناپایداری بود که فونداسیون بنا روی آن اجرا شده بود. این پروژه نزدیک به صد سال متوقف شد.

در نهایت ساخت برج توسط دو نفر به نام‌های Giovanni di Simone و Tommano Simone مجددا آغاز شد. این توقف چندساله به خاک فرصت نشست کردن داد اما با این حال بنا با مشکلی مواجه نشد. از آنجایی که ساختمان انحراف داشت، مهندسان تصمیم گرفتند تا ۴ طبقه‌ی بعدی را به نحوی بسازند که یک طرف از طرف دیگر بلندتر باشد. این دستکاری موجب شد که برج در جهت مخالف، منحرف شود.
 
معماری برج کج پیزا

اگر بخواهیم این بنا را از لحاظ معماری بررسی کنیم باید بگوئیم، مصالح به کار رفته در برج پیزا سنگ های مرمر سفید رنگ هستند که زیبایی این برج را دو چندان ساخته اند، مخصوصا در شب ها که با سیستم نورپردازی به کار رفته معماری خود را به خوبی نمایش می گذارد. 

این برج کج و تماشایی با ارتفاع حدودا ۵۵ متری در هشت طبقه با قطر بیرونی حدودا ۱۶ متر و قطر داخلی حدود۷ متری ساخته شده است. دیوارها با ضخامت حدودا چهار متر و وزن ۱۴۵۰۰ تنی برج را احاطه کرده اند، ناقوسی به وزن ۳٫۵ تن نیز از بالای برج آویزان شده است. 

جالب است بدانید در طول سال ها برج پیزا برای چند بار در جهت های مختلفی کج شده است، در بین سال های ۱۱۷۴ تا ۱۲۵۰ در جهت شمال، از ۱۲۷۲ تا ۱۹۹۷ در جهت جنوب و از ۱۹۹۷ تا به الان چیزی حدود ۵ متر نسبت به سطح افق حالت کج پبدا کرده است.

برج پیزا در تمام این سالها شاهد جنگ ها و حوادث زیادی بوده است. در جنگ جهانی دوم به دست آمریکایی ها برج های ایتالیا تخریب شد، اما برج کج پیزا دور از این خطر ماند. از طرفی به دستور موسولینی برای عمود کردن این برج در پای آن بتون ریزی شد که نتیجه ای معکوس داد و برج در سطح زمین بیشتر فرو رفت. 

سال ها بعد با افزایش خطر ریزش برج بازدید از آن ممنوع شد و برای حدودا یک دهه برج تحت بازسازی قرار گرفت. با بیشتر کج شدن برج پیزا مهندسان و کارشناسان زیادی گرد هم آمدند تا به دنبال راه حل های برای رفع نابودی این برج شوند. تا به الان روش های بسیاری مورد آزمایش قرار گرفتند و به نظر می رسد تا چیزی حدود سه قرن دیگر ایتالیا میزبان برج کج پیزای خود باشد.
 
نکات جالب درباره برج کج پیزا

وزن این بنا در حدود ۱۴۷۰۰ تن است.

این برج ۲۹۷ پله دارد. راه‌پله‌ی شمالی بنا در طبقه‌ی هفتم از دو پله تشکیل شده است.

مراحل ساخت بنا از سال ۱۱۷۳ تا ۱۳۷۲ میلادی طول کشیده است، یعنی نزدیک به دو قرن.

قبل از اینکه عملیات مرمت بنا در سال ۱۹۹۰ آغاز شود، برج با زاویه‌ی ۵.۵ درجه کج شده بود.

پس از پایان عملیات مرمت برج در سال ۲۰۰۱، میزان انحراف به ۳.۹۹ درجه رسید.

این برج ۸ طبقه است. شکل این برج استوانه‌ای است و برای رسیدن به بالای آن باید از ۲۹۴ پله‌ی مارپیچ که در قسمت داخلی دیوارهای برج قرار گرفته، بالا بروید.

زمانی که داخل برج قرار می‌گیرید، انحراف آن را به وضوح حس می‌کنید. حتی ممکن است احساس سرگیجه کنید چرا که برج شبیه یک منحنی به نظر می‌رسد.

گالیلئو گالیله آزمایش‌های مربوط به سقوط آزاد را در این برج انجام داده است. او دو گلوله با جرم‌های متفاوت را از بالای این برج به طور همزمان رها کرد تا این نظریه که سرعت سقوط اجسام از جرمشان مستقل است،ثابت کند! وی یکی از بزرگ‌ترین تئوری‌ها درباره‌ی جاذبه را مطرح کرد.

طبق گفته‌ی مهندسان، فرو رفتن این برج از سال ۲۰۰۸ متوقف شده است و این برج حداقل برای مدت ۲۰۰ سال دیگر محکم و استوار باقی خواهد ماند.

درباره برج کج پیزا چه می دانید؟+تصاویر

درباره برج کج پیزا چه می دانید؟+تصاویر

درباره برج کج پیزا چه می دانید؟+تصاویر

درباره برج کج پیزا چه می دانید؟+تصاویر

درباره برج کج پیزا چه می دانید؟+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار