gardeshban.ir

در کوچه پس کوچه های تهران شلوغ،هنوز هم میتوان خانه هایی از جنس حال و هوای خوش ایام قدیم پیدا کرد.
کد خبر: ۲۴۱۰۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
خانه هایی که شما را برای مدتی از روزمرگی جدا می کند.اگرعلاقه مند تاریخ ، فرهنگ وهنر ایران هستید،محله قدیمی عودلاجان به شدت پیشنهاد می شود.خانه تاریخی مهربان با توجه به فراز و نشیبی که در طول تاریخ داشته است،خوشبختانه هنوز پابرجاست و می توانید از دیدن این اثر لذت ببرید.

خانه مهربان تهران؛ بنایی قاجاری و خوش رنگ و لعاب/عکس

در مورد اولین مالک این خانه توافق نظر وجود ندارد. در جایی گفته شده این بنا متعلق به محبعلی‌خان خلج از رجال دوره قاجار بوده است. اما در نقشه عبدالغفار نجم‌الدوله آمده است که خانه مهربان در اختیار یکی از همسران و سوگلی‌های ناصرالدین‌شاه به نام زبیده خاتون بود.خانه مهربان پس از برخی از نقل و انتقالها ، خانه توسط آقای حسین مهربان منش یکی از خیرین شهر تهران خریداری ، و به عنوان یک موقوفه در اختیار موسسه خیریه کهریزک قرار گرفت، در این خانه کمک های مردمی به موسسه کهریزک بسته بندی می شد و در سال ۱۳۸۴ این خانه در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

پس از مدتی متروکه ماندن،برای مدتی تبدیل به قهوه خانه و رستوران شد که متاسفانه به دلیل اعتراضات ساکنین قدیمی پلمپ شد. پس از مدتی خانه مهربان فک پلمپ شده و به عنوان انبار موسسه کهریزک بهره برداری شد.در سال ۱۳۹۲ و براساس پیشنهاد جمعی از تهران دوستان مبنی بر اسکان مدران حکومتی،تعدادی از خانه های تارخی خریداری شد و جناب قالیباف مدتی در آن سکونت داشتند. در حال حاضر این بنا به‌عنوان ساختمان «مدیریت بافت و بناهای تاریخی تهران» کاربری اداری دارد. به همین دلیل امکان بازدید از همه قسمت‌های عمارت برای عموم وجود ندارد.

خانه مهربان تهران؛ بنایی قاجاری و خوش رنگ و لعاب/عکس

این خانه تاریخی که بنای فعلی آن یادگاری از معماری دوره پهلوی اول است، در دو طبقه ساخته شده است. از طبقه زیرین آن به‌عنوان انبار و از طبقه بالایی برای زندگی استفاده می‌شد. مصالح به کار گرفته شده در ساخت خانه مهربان عمدتا گچ، چوب صندل و سنگ اسفنجی است و نمای عمارت نیز از گچ و چوب است که در عین سادگی زیبایی خاصی به آن داده است.

از آنجایی که خانه در حال حاضر کاربری اداری دارد، در روزها و ساعات اداری باز است و می‌توان از آن دیدن کرد. همچنین بازدید از این خانه نیاز به تهیه بلیط و پرداخت هزینه ندارد. اگر قصد دارید برای دسترسی به محله عودلاجان و خانه مهربان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، ایستگاه مترو امام خمینی و بهارستان به این منطقه نزدیک هستند.

نحوه دسترسی به خانه مهربان

آدرس: تهران، خیابان امیرکبیر (چراغ برق سابق)، خیابان شهید علیرضا جاویدی (گذر میرزا محمود وزیر سابق، سرچشمه پایین اسبق)، بین کوچه‌های بحرالعلوم (میرزا حسن انبار سابق) و کوچه شهید فیروزکوهی

خانه مهربان تهران؛ بنایی قاجاری و خوش رنگ و لعاب/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار