gardeshban.ir

وقتی صحبت از استان اصفهان به میان می آید اغلب افراد به یاد آثار هنرمندانه و تاریخی شهر می افتند این آثار باعث شده تا توجه کمتری به طبیعت زیبای آن شود و بسیاری از این مناطق ناشناخته مانده و طبیعتی بکر دارند.
کد خبر: ۲۴۱۱۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
با ما همراه باشید تا درباره یکی از عجیب ترین، ترسناک ترین و شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی استان اصفهان که در شهر سمیرم قرار دارد بیشتر بدانیم. نام این پدیده آبشار آب ملخ است که به آن آبشار تخت سلیمان نیز می گویند و بازدید از آن تجربه ای خاطره انگیز را برایتان به همراه خواهد داشت.

آبشار آب ملخ یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های اصفهان/عکس

کشف نقوش صخره ای ۵ هزار ساله در استان اصفهان

آبشار آب ملخ از کوه های دنا سرچشمه می گیرد و علت این گونه نام گذاری بر آن بسیار شگفت انگیز است. درون آب آبشار ترکیبات خاصی وجود دارد که موجب از بین رفتن ملخ های مهاجم می شود. این پدیده باعث شده از سال ها قبل مردم مناطق اطراف برای دفع حمله ملخ ها و آفت کشی مزارع خود به ویژه گندم از آب این آبشار کمک بگیرند. امروزه نیز از این آفت کش طبیعی استفاده می کنند و به آبیاری زمین های کشاورزی می پردازند.

حتی افسانه ای قدیمی نیز در میان مردم رایج است که هنگام انتقال آب آبشار به سایر مناطق  برای از بین بردن ملخ ها نباید ظرف آب را بر زمین گذاشت و باید آن را در بلندی قرار دارد. چرا که پس از برخورد طرف با زمین پرندگانی سیاه به آن منطقه هجوم آورده و به نابودی ملخ ها می پردازند.

نام دیگری که برای این آبشار انتخاب شده تخت سلیمان است. سنگی در میانه آبشار قرار دارد که دو سوی مختلف آن را به یکدیگر متصل می کند. برخی از محلی ها می گویند که این پل مانند تخت محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است. و منظره که می توان از بالای رودخانه تماشا کرد مانند منظره تماشایی تخت آن حضرت است.

آبشار آب ملخ یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های اصفهان/عکس

روستای نیم روز

علاوه بر اسامی ذکر شده نام دیگری بر این منطقه نهاده شده است. به خاطر جغرافیای خاص منطقه در روز تنها ۳ ساعت آفتاب به آن می تابد یعنی با گذشت سه ساعت می توانید طلوع و غروب خورشید را مشاهده کنید که همین امر موجب شده نام نیم روز را برای آن انتخاب کنند. اهالی روستا نیز بختیاری هستند.

نحوه شکل گیری

آبشار آب ملخ از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول آنن مانند اکثر آبشارهای جهان سرچشمه ای  است که از میان کوه می جوشد و قسمت دیگر طاقدیس سبز رنگی است که همانند پل بر روی آبشار قرار گرفته است. سال ها پیش در پی ریزش مهیب کوه، صخره های غول پیکر سقوط کردند و راه عبور رودخانه را مسدود کردند. 

اندک اندک رودخانه توانست راه خود را از دل سنگ ها بگشاید و تونلی به طول ۸۰ متر حفر کند. این پدیده موجب شده که آب رودخانه در محلی ناگهان در زمین فرو برود و کمی جلوتر مجددا از دل زمین خارج شود.


نکته مهم و خطرناک

درست در پشت آبشار یک پرتگاه خطرناک قرار دارد که متاسفانه تا کنون تعداد زیادی از گردشگران چنان محو تماشای زیبایی های طبیعت شده اند که تصمیم گرفته اند در بالای پرتگاه گردش کنند و از بالای آن سقوط کرده اند که منجر به مرگشان شده است و آب ملخ را به خطرناک ترین آبشار ایران تبدیل می کند. 

هرچند نکات ایمنی و هشدارهای لازم در محل نصب شده اما همواره شاهد چنین حواث دل خراشی هستیم. پس به هیچ وجه تصمیم رفتن بر بالای پرتگاه را نگیرید و روزی شاد را برای خود و همراهیانتان بسازید.

اقامت و تفریحات

تماشای زیبایی های منحصر به فرد این آبشار و گوش سپردن به صدای طبیعت اولین عاملی است که گردشگران را از سراسر کشور به این منطقه می کشاند. بسیاری از این افراد تصمیم میگیرند تا با همراه داشتن لوازم پیک نی روزی سرشار از هیجان و شادی را با اطرافیانشان سپری کنند. 

همچنین امکان ماهیگیری نیز درون رودخانه وجود دارد. از طرفی برخی کوهنوردان آب ملخ را انتخاب می کنند که یک مسیر سه روزه را در پیش خواهند داشت از دره اتابکی خواهند گذشت و به قلل قدویس خواهند رسید و در راه برگشت از کنار رودخانه عبور خواهند کرد.

در این حوالی اقامت گاهی وجود ندارد تنها گزینه خانه محلی ها می باشد که به گرمی از مهمانان خود پذیرایی می کنند. بعضی ها هم اقامت در چادر را ترجیح می دهند. گزینه دیگر بازدید یک روزه و برگشت به شهرهای نزدیک و ماندن در اقامت گاه ها و هتل های آنان است.

آبشار آب ملخ یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های اصفهان/عکس

محل قرار گیری

آبشار در شمال رشته کوه ها دنا واقع شده و ۱۶۰ کیلومتر با شهر اصفهان و ۶۰ کیلومتر نیز با سمیرم فاصله دارد. برای رسیدن به آن شهرهای اصفهان و سمیرم را پشت سر بگذارید و وارد جاده سمیرم به سمت یاسوج شوید پس از روستای چهار راه، جاده خاکی را در پیش بگیرید و ۷ کیلومتر در آن پیش بروید تا به آب ملخ برسید دقت داشته باشید که از روستای آب ملخ تا آبشار تقریبا یک ساعت مسیر چیاده است. 

آب های چشمه جوشان پس از پشت سر گذاشتن طاق سبز رنگ در رودخانه ماربر می ریزند که خود در ادامه با رود سمیرم همراه شده و به رود خراسان میریزند که سرانجام همه به رود کارون ختم می شود. در نقشه بالا می توانید محل دقیق قرار گرفتن و راه های سترسی به آبشار اب ملخ را ببینید.

آبشار در میان کوه های دنا قرار گرفته و آب و هوایی کوهستانی دارد این امر موجب می شود تا بسیاری برای فرار از گرما یک روز گرم در فصل تابستان یا بهار را برای بازدید از آبشار انتخاب کنند و از خنکا و هوای مطبوع آن لذت ببرند. 

دقت داشته باشید که در هنگام سفر لباس اضافه به همراه داشته باشید تا در صورت خیس شدن لباستان با آب بازی لباس داشته باشید. 

از دیگر ملزومات سفر کفش مناسب و کلاه آفتابی است. امیدواریم در هنگام بهره مندی و لذت از این مکان زیبا به فکر محیط زیست و طبیعت و آیندگان نیز باشید و از ریختن زباله و روشن گذاشتن آتش در آن بپرهیزید.

آبشار آب ملخ یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های اصفهان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار