gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری استان قم/
یزدانی گفت:فعالیت واحدهای اقامتی قم در نوروز منوط به مصوبات ستاد ملی کروناست.
کد خبر: ۲۴۱۱۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
حمید یزدانی (مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان قم) با اشاره به آنکه براساس ابلاغیه‌هایی که توسط ستاد ملی کرونا مصوب می‌شود، پذیرش مسافران در مراکز اقامتی را تا حد امکان محدود کرده‌اند، گفت: در انتظار آن هستیم تا نامه‌ها و مصوبات نهایی برای تعیین تکلیف فعالیت واحدهای اقامتی در نوروز به ما ابلاغ شود.

 وی با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰۰ واحد تاسیسات گردشگری در استان قم گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد تاسیسات گردشگری استان قم تعطیل هستند و آن تعداد محدود از واحدهای اقامتی که درصدد پذیرش مسافر برآمده‌اند از آن روست که از چند ماه قبل تورهای خارجی داشتند که بعد از حضور در مشهد به قم آمدند و در حال حاضر به دلیل بسته شدن راه‌های خروج در قم ماندگار شده‌اند. بسیاری از این افراد زائران پاکستانی و هندی هستند و از آنجا که کشورهای مبداشان برایشان بلیت یا ویزا صادر نکرده‌اند نتوانستند از ایران خارج شوند.

یزدانی با تاکید بر اینکه حضور این تعداد از زائران خارجی در مراکز اقامتی قم با نظارت و همکاری نمایندگی وزارت خارجه در قم، فرمانداری، استانداری، اداره کل اتباع، معاونت سیاسی امنیتی استان و نیروهای انتظامی و امنیتی استان و... محقق شده است، تصریح کرد: جلسات و مکاتبات متعددی با مسئولان ذیربط داشتیم و بیشتر افرادی که در قم ماندگاری پیدا کردند را ساماندهی کرده‌ایم. در این میان درصدد آن هستیم تا شرایط خروج آنها را فراهم کنیم. تعداد قابل توجهی از این زائران یا از کشور خارج شده‌اند یا در حال خروج هستند و امیدوار هستیم نهایتاً طی یک هفته یا ده روز آینده تمام زائران خارجی از قم خارج شود. 

 او خاطرنشان کرد: مسئولان مرکز بهداشت برای بررسی وضعیت زائران خارجی اقدام کرده اند و تمام افرادی که مشکوک به ویروس کرونا بودند از سایر زائران جدا و برای مراقبت و قرنطینه به مکان دیگری فرستاده شدند. هم‌اکنون می‌توان گفت ۹۰ درصد زائران خارجی که در قم اسکان داده شده‌اند به لحاظ ویروس کرونا چک شده‌اند و فقط تعداد اندکی از آنها که ممکن است در آمار ما نباشند و ما از حضورشان به دلیل اقامت در خانه فامیل، بستگان یا دوستانش اطلاع نداشته باشیم مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

مدیرکل میراث و گردشگری استان قم با اعلام خبر عدم پذیرش مسافران جدید توسط مراکز اقامتی این استان گفت: از آنجا که جزیره‌ای عمل کردن درست نیست از این رو پیشنهادهای لازم برای کنترل شرایط را اعلام کرده‌ایم تا مصوبات لازم برای تعطیلی تاسیسات و مراکز اقامتی به استان‌ها ابلاغ شود. به محض آنکه در ستاد ملی کرونا مصوب شود که هتل‌ها و مراکز اقامتی تعطیل شوند و هیچ پذیرشی نداشته باشند ما این مهم را به تمام مراکز ابلاغ می‌کنیم. ضمن آن که در حال حاضر تمام مصوبات و پروتکل‌های بهداشتی به تمام مراکز و تاسیسات گردشگری ابلاغ شده است. 

یزدانی در ادامه با اشاره به ضریب اشغال ۸۰ درصدی هتل‌ها و مراکز اقامتی قم در نوروز سال گذشته (۹۸) گفت: سال گذشته (۹۸) علاوه بر حضور زائران ایرانی شاهد حضور زائران خارجی ازجمله پاکستان، هندوستان، لبنان و حتی گردشگران خارجی از سوئیس بودیم اما امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا با وجود آنکه برای نوروز ۹۹ حدود ۷۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی رزرو شده بود اما تمام این رزروها کنسل شد. پیگیری‌های لازم برای بازپرداخت هزینه کنسلی اقامت‌ها و تورها بدون کسر جریمه انجام شده است؛ البته چند مورد شکایت به دلیل کسر جریمه برخی از واحدهای اقامتی از مسافران داشتیم که پیگیری شد. برآورد خسارت وارده به حوزه گردشگری استان قم نیازمند گذر زمان و پایان شرایط فعلی است تا بتوانیم بررسی درستی در این خصوص داشته باشیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار