gardeshban.ir

معاون سابق سازمان مدیریت بحران کشور پیشنهاداتی را برای مدیریت و مهار کرونا ارائه کرد و از مسئولان خواست که قانون جدید مدیریت بحران کشور را که اخیرا ابلاغ شده است در دستور کار قرار دهد.
کد خبر: ۲۴۱۶۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
مرتضی اکبرپور با اشاره به شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور و نگرانی‌ها در مورد آن خاطر نشان کرد: هدف اصلی کرونا انسان است بنابراین باید تمام تدابیر و تمهیدات برای جلوگیری از ابتلای انسان به این بیماری اتخاذ شود. در همین راستا نیز همانطور که بار‌ها گفته شده مهمترین اقدام باید قطع زنجیره انتقال باشد. این زنجیره انتقال نیز خیلی بدیهی است که از طریق عدم ارتباط افراد با یکدیگر ممکن خواهد شد.

وی با بیان یانکه باید مردم برای حضور در خانه و قطع زنجیره انتقال کرونا قانع شوند خاطر نشان کرد: متاسفانه گروهی از مردم همچنان کرونا را جدی نگرفته‌اند شاهد آن هم ترافیک معابر، و شلوغی برخی از مراکز خرید است مردم باید کرونا را جدی گرفته و نسبت به آن حساس شوند. وقتی که این حساسیت ایجاد شود قطعا تردد‌ها به حداقل رسیده و اجتماعات نیز محدود خواهد شد.

با قانون مدیریت بحران با کرونا مقابله کنیم

این کارشناس ارشد مدیریت بحران با اشاره به قانون جدید مدیریت بحران کشور اظهارکرد: هنگامی که مشغول نگارش قانون مدیریت بحران بودیم تجربیات بیش از ۵۰ کشور و قوانین آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و در این قانونی که ابلاغ شده بسیاری از موارد از جمله نحوه اقدام در هنگام شیوع بیماری‌هایی، چون کرونا درنظر گرفته شده است به همین دلیل نیز از مسئولان می‌خواهم که به این قانون توجه کرده و همین حالا نیز به سراغ قانون مدیریت بحران کشور بروند چرا که معتقدم ظرفیت‌های موجود در این قانون بسیار به نفع شهروندان و در راستای جلوگیری از شیوع کرونا خواهد بود.

اکبرپور اضافه کرد: در این قانون رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور در هنگام اپیدمی و شیوع یک بحران شناخته شده و معاون اول نیز جانشین وی است. همچنین وزیر کشور به عنوان قائم مقام این ستاد بوده و می‌تواند بسیاری از ابلاغیه‌ها و تصمیمات ستاد را به نیرو‌های مسلح و نیروی انتظامی و هلال احمر و ... ابلاغ کند، بنابراین من فکر می‌کنم که عمل به قانون مدیریت بحران می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

اکبرپور در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا درباره راهکار‌هایی که در حال حاضر می‌توان برای کنترل کرونا اتخاذ کرد گفت: همان طوری که تاکید شده باید تردد‌ها کم شود برای این کار پیشنهاد من این است که مردم مایحتاج ضروری خود را به شکل غیر حضوری و آنلاین تهیه کند. همچنین می‌توان تمهیداتی اتخاذ کرد که از اجتماع و حضور متراکم در فروشگاه‌ها و مراکز خرید جلوگیری شود. در این شیوه نیز می‌توان از ظرفیت اینترنت استفاده کرد و به عنوان مثال این طور رفتار کرد که اگر فردی قصدحضور در یک فروشگاه زنجیره‌ای را داردآن فروشگاه در هر ساعت ظرفیت مشخص و محدودی را پذیرش کرده و افرادی که متقاضی خرید هستند از قبل با مراجعه به سایت این فروشگاه نوبت حضور خود در فروشگاه را که می‌تواند با یک کد مشخص شود دریافت کند و پس از آن نیز از فروشگاه خارج شود.

اکبرپور اضافه کرد:‌در مورد بسیاری از صنوف نیز لازم است مسئولان اصنافو اتحادیه‌ها با ستاد مقابله با کرونا هماهنگ شده و دستورات لازم را دریافت کند.

وی با بیان این که همین چهارشنبه سوری نشان داد که متاسفانه درصد قابل توجهی از مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند گفت: این بیماری شکل ظاهری ندارد و ممکن است مدت‌ها در بدن نهفته بماند. به همین دلیل هیچ کس باور ندارد که ممکن است خودش نیز به آن مبتلا شود. واقعیت این است که نگرانی جدی در این روز‌های قبل از سال جدید وجود دارد ک چرا که بسیاری از مردم در حال انجام خرید در مراکز مختلف هستند و این‌ها نگران کننده است و می‌تواند در اواخر تعطیلات نوروزی منجر به ورود کشور به پیک جدید شود.

حضور در فروشگاه‌های بزرگ با تعیین وقت قبلی

این کارشناس ارشد مدیریت بحران با بیان این که برخی از عملکرد‌ها و رفتار‌ها نیز متناقض است خاطر نشان کرد: وقتی مدام کرونا را کوچک شمرده و بگوییم که مشابه سرما خوردگی است طبیعی است که مردم آن جدی نمی‌گیرند. وقتی در رسانه‌ها تبلیغ کنیم که مردم به فلان فروشگاه بیایند و تا فرصت باقی است خرید کنند چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مردم بیماری را جدی بگیرند.

وی افزود: متاسفانه گفتمان برخی از مسئولان نیز از مواجهه با مردم نیز درست نبوده و نباید با ادبیات تهدیدآمیز با آنان برخورد شود. بلکه بایداز طریق یک وحدت رویه در نوع مواجهه با کرونا مردم را قانع کنیم و در چارچوبی مشخص رفتار کنیم.

تردد افرادی که اصرار به سفر دارند رصد و اطلاعاتشان ثبت شود

وی در مورد مسافرت‌ها نیز گفت: حالا در شرایطی که راه‌ها باز است می‌توان سلسله اقداماتی را انجام داد که مردمی که به سفر می‌روند کاملا تحت نظر باشند. به نظر من در این شرایط باید غربالگری در مبدا و در مقصد انجام شود و همان طور که سالهاست پلیس رانندگان حمل و نقل عمومی را کنترل می‌کنند رانندگان شخصی نیز کنترل شود به این شکل که اگر مثلا فردی قصد سفر از تهران به یزد را داشته باشد در تهران غربالگری شده اطلاعاتش ثبت می‌شود و در صورت نداشتن علائم اجازه خروج پیدا می‌کند و اگر علائم داشته باشد مستقیم به قرنطینه می‌رود. این فرد در همان مبدا باید مقصدش را اعلام کند و فقط به همان مقصد برود و پس از حضور در مقصد دوباره رسیدنش را اعلام کرده و بگوید که محل اسکانش کجاست. در این شرایط یک فرد به طور کامل رصد می‌شود کما این که در چین نیز دیدید که چگونه با یک بارکد شهروندان را رصد می‌کردند.

به گفته اکبرپور برای اجرای این طرح تنها کافی است سامانه‌ای آنلاین راه‌اندازی شده ودر تمامی مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها در دسترس قرار بگیرد. افرادی هم که مشخصاتشان در سامانه نباشد، اجازه خروج نخواهند داشت.

معاون سابق سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: البته مسئولیت اجتماعی همه ما این است که در خانه بمانیم و با عدم تردد غیرضروری در شهر زنجیره انتقال کرونا را قطع کنیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار