gardeshban.ir

یک مشاور کسب و کار و گردشگری با بیان این که کرونا ویروس پایان حیات صنعت گردشگری در کشور و به تبع آن یزد نیست، گفت: گردشگری ایران پس از بحران در صورت برنامه ریزی و داشتن خط مشی می‌توان بسیار هدفمندتر و قوی‌تر شود.
کد خبر: ۲۴۱۶۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
«منیره اعیان» با بیان این که کروناویروس پایان حیات صنعت گردشگری در کشور و به تبع آن یزد نیست، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط برای همه کشورها تا حدودی یکسان است و گردشگری به نحوی پیش‌ می‌رود که عده‌ای با قرنطینه، آن را از دست داده‌اند و برخی از کشورها نیز با شرایط بیماری، از آن محروم شده‌اند لذا گردشگری در حال حاضر برای همه صنعتی متضرر به شمار می‌رود.

وی با بیان این که گردشگری در کشور ایران قبل از بحران کرونا از سوی عواملی مانند افزایش قیمت بنزین و سقوط پرواز اوکراین متضرر شده بود، گفت: در حالی که این عوامل داخلی، گردشگری ایران را دچار آسیب‌های سنگینی کرده بود که مسئله کرونا نیز بروز کرد اما این مسئله تنها مربوط به کشور ما نیست و همه دنیا و حتی کشورهای توسعه یافته نیز با آن درگیر هستند.

این فعال گردشگری با تاکید بر این که در شرایط کنونی، فعالان گردشگری نباید انرژی خود را صرف اخبار منفی کنند، گفت: در این شرایط که به نوعی برگزاری جلسات حضوری ممکن نیست و به نوعی نیز رقابت‌ها به عنوان عوامل انگیزشی از بین رفته‌اند، باید به فعالان گردشگری فهمانده شود که شرایط فعلی خاص ایران نیست و نباید زمان و انرژی را صرف دامن زدن به اخبار منفی کرد.

وی با بیان این که اخبار منفی واحدها و مشاغل کوچک مرتبط با صنعت گردشگری مانند بوم‌گردی‌ها را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: نگاه و نوع سرمایه‌گذاری بخش‌های بزرگتر مانند هتل‌ها متفاوت از کسب و کارهای کوچکتر صنعت گردشگری است و نیروهای کاری در کسب و کارهای خرد نیز بیشتر متاثر از این بحران و اخبار منفی مربوط به ان هستند.

اعیان حفظ آرامش بین فعالان صنعت گردشگری به خصوص بومگردی‌ها و سایر مشاغلی که به علت بحران بسیار آسیب دیده‌اند را از مهمترین اقدامات در شرایط کنونی برشمرد و ابراز کرد: با توجه به این که همه افراد نمی‌توانند درگیر اخبار منفی نشوند، اداره کل میراث فرهنگی باید در این بازه زمانی و حتی بازه عید نوروز که اوج فعالیت اقتصادی این واحدهاست، برنامه‌ها و استراتژی‌هایی را برای آنها در نظر گیرد.

وی افزود: شرایط کشور به گونه‌ای است که پس از رفع مشکل و حذف قرنطینه‌ها، اشتیاق برای بیرون رفتن از خانه و سفر، تشدید و چند برابر می‌شود و به سرعت شاهد رونق گردشگری خواهیم بود به طوری که در کمتر از سه ماه شاهد توسعه گردشگری داخلی و پس از حدود شش ماه شاهد توسعه گردشگری خارجی در ایران و به ویژه یزد به عنوان شهری جهانی خواهیم بود.

شرایط کشور به گونه‌ای است که پس از بحران کرونا به سرعت شاهد رونق گردشگری خواهیم بود به طوری که در کمتر از سه ماه شاهد توسعه گردشگری داخلی و پس از حدود شش ماه شاهد توسعه گردشگری خارجی در ایران و به ویژه یزد به عنوان شهری جهانی خواهیم بود.

این مشاور گردشگری که فعالیت‌های داوطلبانه‌ای را با یونسکو داشته است، به ضرورت فعالیت اداره کل میراث فرهنگی برای دلداری و دلجویی از فعالان گردشگری توصیه کرد و گفت: ترسیم دورنمای گردشگری برای فعالان می‌تواند راهکار امیدبخشی باشد که میراث فرهنگی باید با هدف پشتیبانی و همراهی این واحدها انجام دهد، از طرفی می‌توان با اقداماتی مانند ارسال کارت پستال یا پاکت نامه‌های تبریک عید نوروز با این واحدها همدردی و فضای روانی آن‌ها را آرام کرد.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور ارتقای استانداردها و زیرساخت‌های واحدهای گردشگری را ضروری دانست و گفت: در این بازه زمانی می‌توان از این فرصت قرنطینه استفاده کرد و دوره‌های آموزشی مجازی را به صورت رایگان برگزار کرد. البته بسیاری از سایت‌های واحدهای گردشگری هنوز تکمیل نشده‌اند و فرصتی است که جوانان ماهر در این راستا اقدام کرده و اداره کل میراث فرنگی می‌تواند حلقه رابطه این ارتباطات باشد.

این فعال گردشگری ادامه داد: در این بازه زمانی، اداره کل میراث فرهنگی می‌تواند خانه‌های مسافر و بومگردی‌ها را شناسایی و در رابطه با جزئیات آن‌ها مانند اجاره نشینی و صاحب خونه بودن اطلاعاتی تهیه کند تا بتواند با آن‌ها ارتباط قویتری برقرار کرده و برای حفظ وضعیت و ثبات گردشگری از آن‌ها دلجویی کند و از آن‌ها بخواهد برنامه‌های خود را ارئه دهند.

وی از وجود بحران‌های مربوط به سلامتی در دنیا خبر داد و گفت: متاسفانه این بحران‌ها از قبل نیز وجود داشته‌اند اما مردم ایران بیش از حد حساس هستند چرا که با مسائل متعدد و چالش‌های زیادی روبرو هستند و به همین دلیل نیز آسیب پذیری بیشتری نسبت به کشورهای دنیا دارند لذا بهترین راهکار در این زمان دور کردن فعالان گردشگری از اخبار منفی و انگیزه آفرینی از سوی اداره کل میراث فرهنگی است.

گردشگری ایران و به خصوص یزد پس از بحران بسیار هدفمندتر و قوی‌تر می‌شود، به شرط آن که فعالان این صنعت خطمشی‌ و برنامه‌ریزی داشته باشند.وی افزود: در وهله اول لازم است مدیران میراث فرهنگی استانها و شهرستانها برای تدارک استراتژی‌ مناسب بکار گرفته شوند و از این رو لازم است از فضای مجازی به منظور جمع کردن و گردهمایی فعالان گردشگری استفاده شود تا همه درگیر شوند و راهکارهای خود را ارائه دهند و بر مسائلی مانند نرخ‌های مختلف گردشگری، آموزش و زیرساخت‌ها تمرکز کنند.

اعیان با تاکید بر این که بعد از بحران کرونا فرصت برای قوی‌تر شدن گردشگری فراهم می‌شود، گفت: مسلما گردشگری ایران و به خصوص یزد پس از بحران بسیار هدفمندتر و قوی‌تر می‌شود، به شرط آن که فعالان این صنعت خط مشی‌ داشته باشند و با برنامه‌ریزی و مدل‌های توسعه‌ای ادامه‌ی فعالیت دهند.

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: همیشه سفر در هر شرایطی باقی می‌ماند و ایران نیز مقصدی شناخته شده در دنیاست که نباید فعالان این صنعت بیش از حد نگران باشند بلکه باید برای انواع گردشگری مانند گردشگری شبانه و شب نشینی‌ها، ارتقای فعالیت‌هایی مانند تهیه‌ی غذاهای بومی و سنتی در بومگردی‌ها و فعالیت‌های دیگر کار شده و مدیریت درستی انجام شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار