gardeshban.ir

تالاب بوجاق کیاشهر که 26 متر زیر سطح دریا واقع شده، در استان گیلان و در بندر کیاشهر قرار دارد و از مناطق دیدنی و گردشگری استان گیلان به شمار می رود.
کد خبر: ۲۴۱۷۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
تالاب ملی بوجاق مساحتی در حدود سه هزار و 260 هکتار دارد. اولین پارک ملی خشکی دریاییست که در کشور ثبت شده است. این منطقه حفاظت شده 1600 هکتارش را محوطه دریایی و 160 هکتار آن راتالاب تشکیل می دهد.

کمی درباره تالاب بوجاق کیاشهر

قسمت های دیگر تالاب، زمین های جلگه ای ساحلی و علفزار می باشد. پرندگان مهاجر بسیاری در فصل زمستان به این پارک ملی مهاجرت می کنند و پرندگان آبزی و کنار آبزی زیادی جوجه های خودشان را در پارک ملی بوجاق به دنیا می آورند. 

پارک ملی بوجاق از سال 1377 تحت حفاظت محیط زیست در آمد و به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد. این پارک که در تاریخ 1381/3/21 طی مصوبه ی شماره 232 در فهرست پارک های ملی ایران وارد شد، دارای 234 گونه پرنده از 49 تیره متنوع می باشد که از این 234 گونه 12 گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند و گونه های گیاهی که در این منطقه وجود دارد به 248 گونه می رسد.

مشکلات پارک و تالاب ملی بوجاق

یکی از خطراتی که تالاب بوجاق کیاشهر را تهدید می کند، ورود موتور سیکلت خودرو و رفت آمد زیاد مردم در داخل پارک می باشد و علتش این است که در پارک ملی بوجاق به صورت دقیق مشخص نیست و تابلو و نشانگری در این محدوده وجود ندارد. 

همچنین زباله های پلاستیکی زیادی که در قسمت های مختلف پارک ملی بوجاق ریخته می شود، می تواند حیات تالاب را در خطر قرار دهد. از دیگر مشکلاتی که در پارک و تالاب بوجاق وجود دارد، این است که محیط زیست می تواند بر قسمتی از فضای آن به دلیل نظامی بودن نظارت کامل داشته باشد، همچنین مردم نسبت به بخشی از این پارک ملی ادعای مالکیت دارند و می گویند که متعلق به آنان است، همچنین باند فرودگاه هواپیمایی سبک که در پارک ملی بوجاق احداث شده، از خطراتیست که پارک ملی و تالاب بوجاق را تهدید می کند. 

همچنین از آنجایی که بالغ بر 90 درصد مردم کیاشهر شغل صیادی دارند، بنابر این برای حفظ حیات این تالاب ملی باید راه چاره ای اندیشیده شود. ه دلیل این که دام های پاگیری چون کلکوم که دراین منطقه و توسط صیادان برپا می شود، مانند شلیک گلوله صدایی ندارد، بنابراین پاسگاه محیط بانی بوجاق کاری از دستش بر نمی آید. وظیفه پاسگاه محیط بانی بوجاق سرشماری پرندگان و کنترل و حفاظت از این تالاب و پارک ملی در کیاشهر می باشد. 

این نواحی از سه تالاب کیاشهر در شرق، 22 بهمن در مرکز و بوجاق در غرب به همراه زمین ها و آب های ساحلی دریای خزر، علفزارها و جلگه های غرب دلتای سفید رود و خود دلتای سفید رود تشکیل می گردد.

گونه های جانوری موجود در تالاب بوجاق

در این تالاب می توان انواع پرندگانی چون لک لک، ماهی خورک، پرستوی دریایی، قو، مرغابی، فلامینگو، درنا، جغد، دلیجه، مگس گیر، بالابان، کوکو، سینه سرخ، لاچین و بحری، سنقر، زنگوله بال، بوتیمار، مرغ سقا، خوتکا، قار، کاکایی، گیلار، گیلانشاه، درنا، حواصیل، چاخ لق، سلیم، آبچلیک، خروس کولی، کور کور، هما، سارگپه و ... خیلی دیگر از پرندگان و گونه های جانوری را از نزدیک شاهد بود. 

نکته ای که باید عرض کنیم این است که بیشتر گونه های پرندگان این منطقه مهاجر هستند و فقط 20 گونه از پرندگانی که در تالاب ملی بوجاق زیست می کنند، پرندگان بومی به حساب می آیند. یکی از پرندگان کمیاب که تا به حال در کل کشور در دو جا دیده شده، شناگر بلوطی می باشد که یک بار در جنوب کشور و بار دیگر در تالاب بوجاق آن را مشاهده نموده اند. 

از دیگر گونه های پرندگان نادر در تالاب بوجاق می توان به چکچک ابلق، غاز پازرد، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک، فاروپ، طرقه کوهی اشاره کرد. تنها پستاندار دریای خزر یعنی فک خزری نیز در این تالاب مشاهده شده و از میان آبزیان هم 50 گونه از آبزیانی چون کُلمه، لای ماهی، ماهی سفید، اردک ماهی، کپور، سرخ باله، سیم پرک و.... در پارک و تالاب ملی بوجاق زندگی می کنند.

دسترسی به تالاب ملی بوجاق

بازدیدکنندگان و علاقمندان به دیدن گونه های جانوری و آبزیان این منطقه می توانند از طریق لشت نشا به زیباکنار یا جاده حسن رود به زیبا کنار و جاده ای که در کنار رودخانه اشمک قرار گرفته یعنی جاده ی خاکی زیباکنار، خود را به تالاب ملی بوجاق در بندر کیاشهر برسانند.

تالاب بوجاق کیاشهر در گیلان/عکس

تالاب بوجاق کیاشهر در گیلان/عکس

تالاب بوجاق کیاشهر در گیلان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار