gardeshban.ir

تالاب ها به مکان هایی گفته می شوند که همواره مقداری آب در آن ها وجود دارد، با این امکان که در برخی مواقع ممکن است پر آب و یا کاملا خشک و بی آب باشند، اما به هر حال از ویژگی اصلی تالاب ها این است که همواره به طور نسبی دارای مقداری معین آب هستند. آب تالاب ها ممکن است شور یا شیرین باشد.
کد خبر: ۲۴۱۷۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از این تالاب ها که نخستین سایت پرنده نگری کشور است و از آن با نام بهشت پرندگان ایران یاد می شود، تالاب کانی برازان مهاباد بوده که دارای وسعتی به اندازه 907 هکتار است و در نزدیکی روستای بفروان که از روستاهای مجاور پناهگاه حیات وحش و تالاب کانی برازان بوده، قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی تالاب کانی برازان

تالاب کانی برازان که از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است، در استان آذربایجان غربی و در سمت غربی شهرستان میاندوآب قرار گرفته است. فاصله این تالاب تا شهرستان مهاباد که در قسمت جنوبی این تالاب قرار دارد، چیزی در حدود 30 کیلومتر هست.

تعداد تالاب های ایران

کشور ایران دارای تالاب های زیادی در مناطق مختلف است. تالاب کانی برازان مهاباد یکی از 83 تالابی است که در کل کشور ایران به عنوان تالاب مهم و پر اهمیت شناخته می شود و تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. جالب است بدانید که از این 83 تالاب، چیزی بیش از 25 تالاب مهم و با ارزش در فهرست سازمان جهانی یونسکو ثبت شده و این امر نشان می دهد که تالاب ها تا چه اندازه می توانند از نظر طبیعی و اقتصادی مهم و با ارزش باشند.

چرا تالاب ها مهم هستند؟

تالاب ها به عنوان مکانی برای حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی ماهیان، تامین آب برای استفاده های گوناگون، پناهگاه حیات وحش، مکانی برای پرورش آبزیان و به عنوان یک منطقه اکوتوریستی و توریستی در نظر گرفته شده اند. 

تالاب کانی برازان به عنوان یکی از زیباترین تالاب های غرب کشور شناخته می شود که محل زیست انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و به عنوان بهشت پرندگان نیز از آن یاد می شود. این تالاب در مسیر میاندوآب – نقده و در قسمت جنوبی دریاچه ارومیه واقع شده است. گونه های زیستی زیادی در این تالاب وجود دارند. از نظر فراوانی گونه های زیستی در استان آذربایجان غربی، تالاب کانی برازان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. 

اگرچه این تالاب جز تالاب های مهم و با ارزش کشور هست، اما متاسفانه مورد بی مهری های زیادی قرار گرفته، ولی اگر توجه لازم به آن شود، می تواند به عنوان یک مکان توریستی و گردشگری ویژه در این منطقه نقش بسزایی را در صنعت گردشگری این استان ایفا کند.

حیات وحش تالاب کانی برازان

پرندگان آبزی و کنار آبزی زیادی در این تالاب زندگی می کنند و خوشبختانه، مردم روستاهای کردنشین و همچنین دیگر اهالی روستاهای این منطقه قدر و ارزش این تالاب را به خوبی درک کرده و تمام تلاش خود را به صورت شبانه روزی برای حفظ و نگهداری از این سرمایه طبیعی انجام می دهند. آن ها با شکارچیان متخلف و متجاوزان برخورد می کنند. 

این تالاب چون در دامنه سیاه کوه قرار گرفته، توپوگرافی خاص این منطقه سبب شده تا توده های نیزاری که در این تالاب شکل گرفته، بتواند مکان مناسبی برای حیات این پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی باشد. انواع پرندگانی چون اردک سر سفید، اردک مرمری، فلامینگو، پلیکان، قو، حواصیل، عقاب تالابی و انواع مرغابی، غاز و آنقوت، چوب پا، کشیم بزرگ، باکلان کوچک، چنگر از جمله جاندارانی هستند که حیات وحش این تالاب را تشکیل می دهند. 

تعداد پرندگان این تالاب در حدود 75 گونه بوده که به 11 خانواده تعلق دارند و گونه های خشکی زی که در این تالاب زندگی می کنند، چیزی در حدود 105 گونه هستند. در مجموع در تالاب کانی برازان مهاباد چیزی در حدود 180 گونه مختلف زندگی می کند.

تالاب کانی برازان در دامنه کوه های مهاباد/عکس

تالاب کانی برازان در دامنه کوه های مهاباد/عکس

تالاب کانی برازان در دامنه کوه های مهاباد/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار