gardeshban.ir

یک پژوهشگر زواره‌ای گفت: در گذشته بویژه در ایام نوروز در زواره اصفهان و ریگستان مخصوصا امیرآباد غذایی به نام رشته پلو طبخ می‌شده است که به پلو برگ یا پلوچی برگ معروف بوده است. چون در منطقه زواره مصرف ماهی بسیار کم بوده یا اصلا نبوده است، این غذا جایگزین سبزی پلو با ماهی بوده است. جزء اصلی این غذا، رشته می‌باشد که در زواره به برگ معروف بوده است.
کد خبر: ۲۴۲۱۶
تاریخ انتشار : جمعه ۰۱ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
محسن هادی طحان با اشاره به این مطلب افزود: برای تهیه رشته، تعدادی از خانم ها به اصطلاح قدیم (برگ وا می‌گرفتند) یعنی رشته پلویی درست می‌کردند و بو می‌دادند. طریقه درست کردن برگ یا رشته به این صورت بود که آرد را خمیر کرده و مقداری نمک به آن اضافه می‌کردند بطوری که مزه اش نزدیک به شور بود. این خمیر سفت بوده، طوری که با وردنه به راحتی پهن نمی‌شده است.

وی افزود: خمیر با وردنه که آن زمان خراط های زواره با وسایل دستی درست می‌کردند، پهن می‌شد و داخل مجمعه‌ای (سینی مسی بزرگ گنگره دار) قرار می‌دادند و با چاقو بصورت رشته ای برش زده می‌شد. در بعضی مواقع چند لایه خمیر را آرد مال کرده روی هم می‌گذاشتند و برش می‌زدند و پس از قرار دادن در آفتاب خمیر خشک می ‌کردند.

آشنایی با یک غذای سنتی نوروزی در منطقه زواره‌ اصفهان

این پژوهشگر ادامه داد: گاهی برای خشک کردن حتی خمیرها را روی چوب های گرد یا طناب (بند) هم می‌انداختند.

پس از خشک شدن خمیرها، آنها را جمع آوری می‌کردند و در این مرحله، شباهت آن به خمیر خشک شده بیشتر بود تا رشته. مرحله آخر برگ ها(رشته ها) را داخل لقو(ماهیتابه) ریخته و با حرارت ملایم بو می‌دادند و این برگ ها برای پخت پلو برگ زواره ای آماده بود.


ایسنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار