gardeshban.ir

تهران، شهر بی آسمان و چشم انداز آینده شهری ایران در دیگر شهرهای این کشور. شهری هزار لایه که اگر هر ده سالش را ورق بزنی، به درون دورانی می افتی که قصه های خودش را دارد و آثار و بناهای کوچک و بزرگی از خود به جا گذاشته است.
کد خبر: ۲۴۲۲۵
تاریخ انتشار : شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
برای گشت و گذار در همچین شهری باید یک راهنمای کامل تهران گردی در دست داشت تا از خطر گم شدن جلوگیری کرد، از همین رو ما در این مطلب یک راهنمای کامل از شهر تهران تهیه کرده ایم.

تجربه شور و شادی در شهربازی فان تایم تهران

فضای شهری این شهر هزارتو در اولین برخورد، حجمی سیال از جنس صدا است. یک های و هوی گنگ. رنگ خاکستری را در ذهن تداعی کرده و مانند حجمی برساخته از هزاران هزار زنبور خشمگین با انسان حرکت می کند و شناور است. این صدای تهران قرن بیست و یکم است. در ایستگاه متروی دروازه دولت، با کمی دقت می توان اجزای این توده را به تفکیک شنید. 

دو صدای مختلف بیپ از دروازه الکترونیک بلیط خوان. صدای بم یکی از مأموران مترو که به لطیفه دست اول همکارش غش غش می خندد. صدای غرش قطاری که پیش از نمایان شدن از میان ظلمات تونل به گوش مسافران می رسد و از روی صندلی بلندشان می کند. صدای قدم های جور واجور بر کف سفید و سنگی سالن. 

صدای اعلام بلندگو ها و صوت اخطار باز و بسته شدن در واگن و صدای جمعیتی که در حال لولیدن وارد قطار شده یا برای بیرون آمدن، از آن خارج می شوند. با ترک قطار و حرکت در راهروهای مترو و بالاخره خروج از آن و رسیدن به خیابان هم، باز شاهد چنین جمعی خواهیم بود. امان بردن به جایی در تهران که از سر و صدا بری باشد، غیر ممکن به نظر می رسد. ازدحام جمعیت و حیات بی شمار اتومبیل در سطح شهر، برج های سر به فلک کشیده قد و نیم قد، منظره همیشگی داربست ها و حکمرانی بی رقیب خیابان و اتوبان، هر کور سوی روشن زندگی شهری در عرصه عمومی را در حج عظیم آشفتگی خاموش می کند. 

کم پیش می آید که جریان آب در جوی های ولیعصر، گنجشک ها روی درختان، صدای خنده آدم ها و موسیقی چند نوازنده خیابانی در تهران به آوایی شنیداری و همی دیداری بدل شود. هر چند واقعیت های ناخوشایند تهران غیر قابل انکار است اما برای همهمه ی این صدای مبهم و خاکستری، آوایی هست که مانند یک طناب نجات، آدم را از واقعیت محض فضای شهر می رهاند. این آوا، صدای درون هر کدام از ما است.

راهنمای کامل تهران گردی؛ تهران گنج های پنهان دارد!

عناصر شهری زیر پوسته ی ظاهری خود، بار سنگینی را بر دوش می کشند. بار تمام روزهایی که در میان شان زیسته ایم. هر یک در تجربه های ما نقشی داشته اند و انعکاس همه ی این تجربیاتی که زیسته، از در و دیوار شهر می بارد. 

تماشای شهر بالاخره در یک زمان نا مشخص تمام می شود و آن وقت است که ذهن آدمی به کند و کاو آن چه دیده و همزاد پنداری با آن دیده ها می پردازد. ما سعی می کنیم تا فضای عمومی شهر را به فضایی خصوصی در ذهن مان تبدیل می کنیم. اگر به جایی مانند کاخ سعدآباد رفته باشیم و با همسرمان یک سبد خوراکی هم به همراه برده باشیم و ساعت ها در چمن های این مجموعه نشسته باشیم، تا سال ها بعد ذهن مان سعی می کند هزاران قاب از نگاه های رد و بدل شده را بیافریند و با آن ها راه لذت را بپیماید. 

درست است که تهران انار ندارد، اما کافی است تا پشت فرمان ماشین مان بنشینیم و در هوایی بارانی به پارک ملت برویم و هوایی تازه کنیم و از دست فروش کنار پارک یک ظرف باقالای داغ بخریم و طعم و بوی گلپر را بر سر انگشتانمان تجربه کنیم. کمی حوصله به خرج دادن و از رخت خواب دل کندن، می تواند دیدار با صخره های توچال نصیب آدم می شود. 

دیگر این بماند که تهران، باردار دوران قاجار است و همجنان در آبستن خود صد تهران به جز تهرانی که دیده می شود در خود جای داده است. حتما باید راهنمای کامل تهران گردی را در دست داشت. دروازه ها، موزه ها، کاخ ها، خانه های قدیمی، شهربازی ها و محله های قدیمی، همگی تهران را به گنجینه ای تمام عیار تبدیل کرده اند که باید برای تماشای هر قسمت از آن روزها و شاید هفته ها وقت گذاشت.

کاخ سعد آباد

مظهری از شکوه و زیاده روی شاهان قاجار. کاشی به کاشی آن را طراحی های مینیاتوری بی نظیری پر شده است. حیاطی بی نظیر که سرتاسرش را حوض آب و صدها درخت پر کرده اند. کاخ سعد آباد ۹ بخش دارد که برای تماشای هر کدام باید بلیط جدا بگیریم. هر کدام از این بخش ها، ارزش خاص خود را برای تماشا دارد. سالن آینه کاخ سعد آباد، اولین شاهکاری است که در مجموعه سعدآباد مقابل چشمان شما قرار می گیرد. 

در واقع سالن آینه، سالن اصلی کاخ به حساب می آید؛ نگارخانه نیز در کنار همین سالن قرار گرفته است که ویژه حضور نقاشان سلطنتی و نمایش آثار به جا مانده از این هنرمندان بوده است. جالب است که قسمت هایی از کاخ گلستان به ویژه سالن اصلی به دوران صفویه هم تعلق داشته است؛ در دوران قاجار، ناصرالدین شاه به شدت تحت تأثیر زیبایی معماری دوران صفویه در این کاخ قرار می گیرد. 

گفتنی است معماری دوران صفویه کاخ گلستان گرته برداری از کاخ های فرانسه بوده است. در زمان قدیم به فرانسوی ها قبیله فرانک می گفتند و واژه فرنگ نیز اشاره به این کشور است. این کاخ برای حکومت پهلوی هم مهم بوده و در این دوران تغییرات و بازسازی های گسترده ای در آن اتفاق افتاده است.

کاخ مظفری

کاخ مظفری از دیگر جاذبه های تماشایی تهران در میان کاخ های سن و سال دار شهر تهران است. این کاخ از معدود کاخ های دوران قاجار است که سقفی بیضی شکل دارد. کاخ مظفری در منطقه دارآباد تهران قرار گرفته است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان در واقع مجموعه ای از کاخ های زیبایی است که از دوران صفویه تا قاجاریه و پهلوی جایگاه ویژه ای در میان پادشاهان این دوران داشته است. دیدار از کاخ گلستان که در منطقه ۱۲ و در کنار خیابان ناصر خسرو و میدان ارگ قرار گرفته است، می تواند هنر معماری چند دوره تاریخ معاصر ایران را در اختیار شما قرار دهد.

کاخ صاحبقرانیه

جدا از این که خود کاخ صاحبقرانیه از زیباترین کاخ های تهران به حساب می آید، قرار گیری این کاخ در منطقه خوش آب و هوای نیاوران نیز می تواند اوقات خوشی را برای شما به ارمغان بیاورد.

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران هم در منطقه نیاوران قرار دارد. اگر سراغ پارک نیاوران و منطقه کاشانک را بگیرید، می توانید به راحتی خود را به کاخ نیاوران برسانید. اگر پا به کاخ نیاوران گذاشتید، حتما از موزه رنگارنگ این کاخ دیدن کنید و معماری داخلی کاخ نیاوران را به طور کلی زیر نظر بگیرید و از اشعار کنده کاری شده در دیوارهای این کاخ لذت ببرید. این کاخ نیز مانند کاخ های نام برده شده در فهرست راهنمای کامل تهران قرار گرفته است.

کاخ فرح آباد

کاخ فرح آباد که باید به طور قطع آن را در برنامه راهنمای تهران گردی خود قرار دهید، در منطقه دوشان تپه، در نزدیکی جنوب شرقی تهران و در نزدیکی منطقه پیروزی قرار گرفته است. گنبدی فیروزه‌ای بر سقف کاخ قرار گرفته است.کاخ فرح آباد را بیش تر با گنبد فیروزه ای اش می شناسند. این کاخ سه حیاط مجزا دارد که حیاط اولش به انضمام یک باغ بزرگ متعلق به مستخدمان و کارکنان کاخ در قدیم بوده است. حیاط دوم کاخ فرح آباد نیز باغ کوچکی با دیوار های آجرنما است و یک اصطبل سلطنتی را در خود جا داده است. حیاط سوم نیز از باغ و استخر بزرگ و باصفایی تشکیل شده است.

کاخ دادگستری

این کاخ در سال ۱۳۱۷ کار ساختش شروع شد و در سال ۱۳۲۵ ه.ش. به پایان رسید. این کاخ که در خیابان خیام در تهران قرار گرفته است به دست معمار ارمنی، گابریل گورکیان طراحی و به دستور قوام السلطنه ساخته شد.

کاخ بهارستان

کاخ بهارستان که به عمارت مجلس شورای اسلامی نیز معروف است. این کاخ در سال ۱۲۸۹ هجری شمسی ساخته شده و در همسایگی میدان بهارستان قرار گرفته است. معماری این کاخ نیز مانند کاخ های دوران قاجاریه از معماری غربی و نئو کلاسیک الهام گرفته است و برای کسانی که می خواهند به تهران گردی بروند، یکی از بهترین گزینه ها به حساب می آید.

جاذبه های تاریخی شهر تهران به همین جا ختم نمی تواند و گزینه های بسیاری برای علاقمندان به بناهای تاریخی وجود دارد که می توانید برای آشنایی با آن ها مطلب جاذبه های تاریخی تهران که باید حتما ببینید! را حتما بخوانید.


کافه نادری

اگر بخواهیم در مورد کافه های معروف تهران که همچنان نفس می کشند و میهمان می پذیرند صحبت کنیم باید نام کافه نادری را در صدر هر فهرستی از راهنمای کامل تهران گردی در نوروز ۹۹ قرار دهیم. کافه نادری از دیرباز پاتوق نویسنده ها و روشنفکرهای معاصر ایران بوده است و همچنان، جوانان این کافه را به عنوان یکی از میعادگاه های خود انتخاب می کنند. کافه نادری در خیابان جمهوری قرار دارد که می توان با هر وسیله نقلیه عمومی و شخصی به آن دسترسی پیدا کرد.

کافه مسعودیه

ساختمان کافه مسعودیه مانند بسیاری از عمارت های قدیمی منطقه مسعودیه از زیبایی و شکوه خاصی برخوردار است و برای کسانی که دل شان یک فنجان قهوه به سبک قجری می خواهد می تواند بهترین گزینه باشد.

کافه دیاموند

اگر دل تان می خواهد در کافه ای بنشینید که از باغچه زیبایی برخوردار است، پس می توانید کافه دیاموند را نیز در فهرست راهنمای کامل تهران گردی خود قرار دهید. خشت به خشت کافه دیاموند پر از رنگ های سنتی و فیروزه ای است و کارکنان این کافه باسابقه نیز از کافه داران قدیمی و باصفای تهران هستند. کافه دیاموند در خیابان نجات الهی (ویلا) قرار دارد.

کافه ویونا

کافه ویونا چندین شعبه در مناطق مختلف تهران دارد؛ اگر در شرق تهران قرار دارید می توانید به خیابان بهشتی، نبش خیابان سرافراز بروید و اگر در غرب تهران هستید می توانید به منطقه سعادت آباد، بالاتر از میدان کاج، انتهای بلوار سعادت آباد، نبش چهارراه بهزاد بروید. خیال تان از بابت کیفیت نوشیدنی های هر دو شعبه کافه ویونا راحت باشد. البته برای کسانی هم که در شمال شهر تهران هستند، می توان شعبه تجریش این کافه را پیشنهاد داد.

کافه گراف

اگر دل تان می خواهد در یک کافه باصفا بنشینید و صبحانه ای سالم میل کنید، حتما کافه گراف را در فهرست کامل تهران گردی خود در نوروز ۹۹ قرار دهید. این کافه در اتوبان کردستان، مجموعه آ اس پ قرار دارد و همه روزه میزبان مسافران و گردشگران شهر تهران است.

اگر اهل کافه رفتن هستید و می خواهید بهترین کافه های شهر را بشناسید پیشنهاد می کنیم حتما سری به مطلب معرفی ۱۰ مورد از بهترین کافه های تهران هم بزنید.


موزه ملی ایران

از میان موزه های تهران باید اول از همه به موزه ملی ایران اشاره کرد که از سال ۱۳۱۶ کار خود را در میدان حسین آباد آغاز کرده است. موزه ملی ایران به خودی خود، یکی از مفاخر معماری ایران به حساب می آید که از دو بخش موزه ایران باستان و دوره اسلامی تشکیل شده است.

موزه علوم زمین شناسی ایران

موزه علوم زمین شناسی ایران نیز مانند دیگر موزه های تهران در میان راهنمای کامل تهران گردی جایگاه ویژه ای دارد. این موزه در ظلع غربی میدان آزادی قرار گرفته است. موزه علوم زمین شناسی ایران، نمادی از سطوح مختلف زمین شناسی این مرز و بوم است. این موزه تمام دوران حفاری و زمین شناختی ایران را در دوران مختلف تاریخی این کشور به نمایش می گذارد و ما را بیش از پیش با مواد معدنی و باارزشی که در خاک کشورمان نهفته است آشنا می کند.

کتابخانه و موزه ملی ملک

نسخ خطی، اشیا فلزی، سکه های قدیمی، سلاح های دوران پادشاهی ایران و بسیاری دیگر از جواهرات گرانبهای این کشور همگی در موزه ملی ملک قرار گرفته اند. البته موزه ملی ملک نیز کتابخانه ای غنی از کتاب ها و اسناد معتبر کشوری را در خود جا داده است و در نوع خود یکی از گنجینه های تکرار نشدنی این مرز و بوم به حساب می آید.

موزه ارتباطات
موزه ارتباطات تنها یک موزه نیست! اگر سنی از شما گذشته باشد، می توانید با دیدن تمبرهای رنگارنگ و طرح های قدیمی میادین تهران غرق در گذشته شوید و اگر جوان هم که باشید می توانید ببینید که ارتباطات در ایران چه راه پر فراز و نشیبی را طی کرده تا به این جای کار رسیده است. کافی است با راهنمای کامل تهران گردی پیش روی تان هست، دانه به دانه اماکنی که یاد شده را ببینید و سپس به مترو امام خمینی تهران بروید و در کنار این ایستگاه مترو موزه ارتباطات را ببینید.

تهران و موزه های دیدنی اش! در شهر تهران پایتخت ایران تعداد بسیاری موزه وجود دارد که هر کدام به تنهایی می توانند یک روز هر گردشگر را به خود اختصاص دهند. برای آشنایی با آن ها می توانید مطلب بهترین موزه های تهران را مطالعه نمایید.


رستوران برج میلاد

اگر در راهنمای کامل تهران گردی خبری از رستوران برج میلاد نباشد، آن راهنما را نمی توان کامل دانست! جدا از منوی کامل غذاهای رنگارنگ رستون برج میلاد باید به چشم انداز ۳۶۰ درجه این رستوران که بر فراز برج بلند میلاد قرار گرفته است اشاره کرد و چه بهتر از این که در زمان میل غذا، چشم انداز بی نظیری از تمام شهر تهران در اختیار داشته باشیم!

رستوران مسلم

در هر زمانی که به این رستوران قدیمی سر بزنید و بخواهید از غذاهای سنتی و فرنگی این رستوران لذت ببرید، به صفی طولانی از مشتریان بر می خورید که بی تاب نشستن در رستوران مسلم هستند . البته نیازی نیست نگران این صف طویل باشید؛ کافی است تا چند دقیقه ای صبر کنید تا کادر مجرب رستوران مسلم به شما سرویس دهی بی نظیری را ارائه دهند. رستوران مسلم در منطقه ۱۲ تهران و در خیابان ۱۵ خرداد قرار گرفته است.

رستوران البرز

رستوران البرز که به چلوکبابی البرز نیز معروف است از سال ۱۳۴۶ کار خود را در خیابان سهروردی شروع کرده و تا به امروز به خاطر خدمات باکیفیت و صادقانه اش به یکی از پرطرفدارترین رستوران های شهر تهران تبدیل شده است. منوی رستوران البرز مملو از غذاهای ایرانی است و برای هر ذائقه ای غذای مخصوص ارائه می دهد.

رستوران گردی یکی از هیجان انگیزترین فعالیت هایی است که در شهر تهران می توانید انجام دهید. اما کدام رستوران؟ برای اینکه پاسخ این سوال خود را بدست بیاورید پیشنهاد می کنیم که حتما مطلب شکم گردها بخوانند؛ معروف ترین رستوران های تهران را بخوانید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار