gardeshban.ir

گزارش/
بسیاری از ایرانیان درحالی آغاز سال ۹۹ را جشن می گیرند که سین سلامتی را به سفره هفت سین خود اضافه کرده اند آن هم با به تعویق انداختن سنت دید و بازدید و سفر نوروزی پس از شکست کرونا.
کد خبر: ۲۴۲۳۲
تاریخ انتشار : شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
از ماه‌ها پیش خیلی از افراد برای ایام عید برنامه ریزیهای متعددی کرده بودند تا بتوانند خسارت‌هایی که در عید نوروز ۹۸ بابت سیل دیده بودند را جبران کنند. چه از این لحاظ که سفر در نوروز سالی که چند دقیقه پیش تمام شد، مردم زیادی نتوانسته بودند به سفر بروند چه از این جهت که از کنار همین سفرها نتوانسته بودند درآمدزایی کنند. بنابراین می‌توانستند دلخوش به همین نوروز ۹۹ باشند. اما یک گردشگر همه جهان و ایران را چرخید و اجازه نداد کسی از خانه‌اش بیرون بیاید. کشورهای خارجی از جمله چین در آغاز سال نوی چینی و ایرانی‌ها در آغاز سال نوی شمسی مجبور شدند تا در خانه تعطیلاتشان را سپری کنند.

در طول سال نیز اتفاقات متعددی افتاد که صنعت گردشگری ایران را به زمین زد. در همان روزهای ابتدایی سال بارش باران‌های سیل آسا برخی از استان‌های گردشگر پذیر را از جمله فارس و لرستان درگیر کرد. اگر استانی هم مشکلی برای سفر نداشت، خیلی از مسئولان توصیه می‌کردند که از سفر کردن بپرهیزید. در استان فارس خیلی از مسافران با مشکل تردد و بی خانمانی مواجه شدند به خصوص افرادی که در چادرها اقامت می‌کردند. همین بارش باران هم موجب خسارت‌های زیادی در حوزه زندگی و معیشت مردم و بعد از آن گردشگری شد.

بعد از آن اتفاقات دیگری از جمله شهادت سردار سپهبد سلیمانی و تهدیدهای آمریکا و ماجرای هواپیمای اوکراینی که موجب شد تا رسانه‌های معاند تمام هم و غم خود را برای غیرواقعی جلوه دادن امنیت ایران به کار بگیرند به نحوی که اعلام کنند نه در خیابان‌های ایران جای امنی بواسطه اعتراضات وجود دارد و نه در آسمان ایران. همین اتفاقات موجب شد تا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی خارجی سفرهای خود را از مبدا و به مقصد ایران متوقف کنند. یکی متأثر از دیگری این روند را ادامه دادند تا جایی که بسیاری از گردشگران به واسطه جو بوجود آمده و یا لغو پروازهای بین المللی سفر خود را به ایران لغو کردند.

این اتفاقات گذشت و دوباره پروازهای خارجی از سر گرفته شد. مرزهای ایران مشکلی برای تردد نداشتند. تا اینکه در چین ویروس کرونا شیوع پیدا کرد درست در زمانی که چینی‌ها قصد داشتند تا در تعطیلات سال نوی چینی به سفر بروند و کشورهای دیگر نیز خوشحال بودند که در این ایام می‌توانند از کنار سفر چینی‌ها درآمد کسب کنند؛ این سفرها لغو شد. آنها ترجیح دادند که سفر به کشورهای دیگر را برای جلوگیری از شیوع بیشتر انجام ندهند. ایران هم برنامه ریزی های زیادی کرده بود تا بتواند برای سال نوی چینی برنامه ریزی کند چرا که چین بازار مهم و هدف گردشگری ایران شده است.

اما کرونا موجب شد تا ایران هم برنامه‌هایش را برای جذب گردشگران چینی تا وقتی کرونا از این کشور خارج می‌شود، لغو کند. طولی نکشید که این ویروس پایش را به کشورهای دیگر گذاشت و به ایران هم رسید. بسیاری از فعالان گردشگری که خود را برای انجام سفرهای نوروزی آماده کرده بودند، نگران از وضعیت بوجود آمده شدند. مسافران زیادی برای سفر در ایام تعطیلات برنامه ریزی کردند اما در اسفند ماه همه این سفرها لغو شد. یک ویروس همه گیر باعث شد تا نه تنها صنعت گردشگری ایران دچار تحول شود بلکه همه کشورهای دیگر نیز سفرهایشان را لغو کردند. اتحادیه اروپا نیز همین چند روز پیش اجازه سفر به خارجی‌ها را نداد کشورهای دیگر نیز مرزهای خود را به روی گردشگران و مسافران بستند. ایران نیز مجبور به همین کار شد. نه کسی رفت و نه کسی آمد. خیلی از کشورها مبارزه با این ویروس را نوعی جنگ می‌دانند و آنطور که به کسی در زمان جنگ اجازه سفر داده نمی‌شود، به مسافران نیز توصیه شد که به سفر نروند.

همه اتفاقات گردشگری جهان تعطیل شد نه فقط ایران

بسیاری از اتفاقات جهانی نیز تعطیل شد. موزه‌ها دری را به روی بازدیدکنندگان باز نکردند و مراکز گردشگری در همه جهان تعطیل شد. در ایران نیز با تاخیر بسیار این اتفاق بلاخره انجام شد و وزارت میراث فرهنگی وقتی همه رسانه‌ها به باز بودن مراکز تاریخی و موزه‌ای و گردشگری اعتراض کردند؛ دستور توقف فعالیت‌های گردشگری و موزه‌ای را داد.

در ایران همه مسئولان اجرایی کشور از رئیس جمهور گرفته تا کارشناسان و … توصیه اکید کردند که به سفر نروید. در خانه بمانید و اجازه دهید پرستاران و پزشکان سرباز سلامتی شما باشند. اما برخی از مردم به آن توصیه‌ها عمل نکردند و راهی استان‌های گردشگری کشور شدند. برخی از جاده‌ها شلوغ شد این تصاویر در فضای مجازی مورد انتقاد بسیاری از کاربران قرار گرفت. ویروس با همین سفرها به ایران آمده بود و حالا تعدادی از افراد قصد داشتند تا با این سفرهای داخلی آن را از استان‌هایی مانند قم و تهران و گیلان به شهرهای دیگر ببرند که با انتقادهای بسیار رو به رو شدند جوامع میزبان از جمله مازنی‌ها در پیام‌های توئیتری و ویدئوهای متعدد اعلام کردند که میزبان مسافران نیستند و از ورود خودروهای غریبه به استان‌ها جلوگیری کردند. پس از آن شهرهای دیگر اعلام کردند نه تنها هتل‌ها و مراکز گردشگری تعطیل است، بلکه برنامه‌های خود را برای انجام هر سفری در نوروز نیز اجرا نخواهند کرد.

وزارت بهداشت که به عنوان متولی مبارزه با ویروس کرونا شناخته شد، در پیامی به مردم ایران اعلام کرد که بعد از شکست کرونا درصدد اختصاص زمانی برای انجام سفر و یا حتی کوپن سفر به ایرانی‌ها هستند. وزارت میراث فرهنگی نیز اعلام کرد که با رعایت خانه نشینی در ایام نوروز و عدم انجام دید و بازدیدهای عیدانه این سفرها و این سنت‌های دیرینه ایرانی‌ها را می‌توان در تعطیلات عید فطر و یا عید قربان انجام داد.

پیروزی بر کرونا پس از قرنطینه خانگی

بنابراین نگرانی بابت از دست رفتن تعطیلات عید وجود نخواهد داشت حتماً در زمان مقتضی ایامی را برای سفر و روحیه گرفتن مردم اختصاص می‌گیرد چه بسا که قول تخفیف‌هایی نیز به مردم داده شده تا سفرهای بهتری در پیش داشته باشند این درصورتی است که مردم بتوانند کنار هم در جنگ با کرونا عبور پیروز شوند.

به فعالان گردشگری نیز که سال ۹۸ و ایام نوروز ۹۹ خسارت‌های زیادی را متحمل شدند وعده داده شد که به مراکز گردشگری برای پرداخت مالیات و بیمه حامل‌های انرژی مهلت ۳ ماهه داده شده است.

بی شک پس از کرونا مردم به سفر خواهند رفت و دوباره صنعت گردشگری ایران جان می‌گیرد به شرط آنکه از این مرحله زودتر عبور کنند.

حالا مردم ایران می‌توانند از طریق فضای مجازی به موزه بروند، درباره مقاصد گردشگری که قصد دارند در دوره پساکرونا سفر کنند برنامه ریزی داشته باشند و به کارهای عقب مانده در خانه و کنار اعضای خانواده بپردازند. بسیاری از این افراد سین سلامتی را با خانه نشینی به سفره هفت سین خود اضافه کرده‌اند چه نعمتی از این بزرگ‌تر که بتوان با سلامتی در دوره‌ای که آرامش همه جهان را گرفته سفر کرد آن هم در زمانی که میزبانان، تشنه دیدن مسافران می‌شوند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار