gardeshban.ir

موزه ها در هر شهری، نماد هویت آن شهر و کشور است. موزه ها در شهرهایی مانند تهران مانند نشانه ها و مدال های افتخاری است که بر سینه آن ها چسبیده و شهرها نیز تمام تلاش شان را می کنند تا مانند مهم ترین المان های شهری خود از آن ها مراقبت کنند و روز به روز، بیش تر این ساختمان های پر از گنجینه را به مردم شان نشان دهند.
کد خبر: ۲۴۲۳۴
تاریخ انتشار : شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
موزه ها در تهران از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و هر کدام نمایشگر قسمتی از خط تاریخی ایران زمین هستند. این تنوع و فراوانی ما را بر آن داشته تا فهرست کامل موزه های تهران را در این مقال تهیه کنیم و با هم به مرور تک تک آن ها بپردازیم.

اگر بخواهیم با خودمان روراست باشیم باید بگوییم که جاهایی را در عمرمان دیده ایم که دل مان می خواسته چیزی از آن را به یادگار برداریم! هوس در میان تمام انسان ها حسی است مشترک اما می توان گفت که موزه جواهرات ملی که در صدر فهرست کامل موزه های تهران قرار دارد، از این قاعده مستثنا است. 

دلیل استثنایی بودن این موزه به این دلیل است که در حین مجذوب شدن در میان جواهرات سلطنتی این موزه؛ از الماس دریای نور گرفته تا تخت نادری و تخت طاووس و هزاران جواهرات ریز و درشت دیگر، خیال مان از یک بابت راحت است که این جواهرات اگر دست ما و در صندوقچه خانه هامان نباشد، حداقل در جایی امن به نام موزه جواهرات ملی قرار گرفته است و جای شان امن است. گفتنی است که موزه جواهرات ملی ه نوعی خزانه جواهرات ملی هم است؛ چراکه این گنجینه نایاب و بی قیمت، پشتوانه مالی و پولی ایران است. 

بازدید از این موزه بسیار با دقت انجام می شود و نوع حفاظت آن با دیگر موزه ها کمی متفاوت است. روزهای بازدید از موزه جواهرات ملی از روز شنبه تا سه شنبه هر هفته از ساعت ۲ تا ۴:۳۰ بعد از ظهر است. در ضمن، به یاد داشته باشید که ورود افراد زیر ۱۲ سال به این موزه ممنوع است!

امکانات و شماره تماس و نشانی موزه جواهرات ملی

نگران سخت گیری های ورود و خروج این موزه دیدنی نباشید؛ فضای بیرونی موزه جواهرات ملی هم کافه دارد و هم بوفه! برای کسانی که دل شان می خواهد در فضای این موزه استراحت کنند و نفسی تازه کنند می توانند به کافه و بوفه این موزه مراجعه کنند. البته می توانید با سپردن وسایل خود به قسمت امانتداری موزه جواهرات ملی در زمان ورود به موزه با خیال راحت وارد موزه شوید و در هنگام خروج وسایل خود را تحویل بگیرید. می توانید با گرفتن شماره ۰۲۱-۶۴۴۶۳۷۸۵ تماس بگیرید و از اطلاعات بیش تری از موزه جواهرات ملی آگاه شوید. نشانی موزه نیز برای هر نوع وسیله نقلیه ای به راحتی در دسترس است؛ میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، چهارراه استانبول، جنب ساختمان بانک مرکزی ایران نشانی مورزه جواهرات ملی است.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران که در فهرست کامل موزه های تهران جایگاهی بی برو و برگرد دارد، محافظ اصلی آثار به جا مانده از ایران باستان است و در ده های پیشینف مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی بسیاری بوده است. غرور و افتخار ایرانی را می توان در میان اشیا تحت حفاظت این موزه پیدا کرد؛ مرد پارتی، مرد نمکی، سنگ نبشته های سه هزار ساله و بیش از سیصد هزار اثر به جا مانده از ایران باستان، همگی در دل این موزه قرار دارند. البته باید اشاره کرد که موزه ملی ایران به دو بخش موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی تقسیم شده است؛ به انضمام بخش موزه ایران باستان، موزه دوران اسلامی نیز از نظر میزان و ارزش اشیا محافظت شده، دست کمی از بخش باستانی آن ندارد. می توان گفت که بخش دوران اسلامی نمونه بارز و بی مثالی از هنر اسلامی و اسناد آن را به نمایش گذاشته است.

امکانات و نشانی موزه ملی ایران

موزه ملی ایران در یکی از زیباترین و قدیمی ترین مناطق تهران قرار گرفته و نه تنها ساختمان موزه از ساختمان های قدیمی تهران به حساب می آید بلکه خیابان ها و ارگان های دولتی اطراف این موزه نیز هر کسی را به یاد ده های پیشین ایران می اندازد. در فضای بیرونی موزه ملی ایران نیز کافه رستوران زیبایی با منویی متنوع از غذاهای و نوشیدنی های سرد و گرم وجود دارد که بازدیدکنندگان می توانند از خدمات آن استفاده کنند. برای رفتن به موزه ملی ایران می توانید اول به خیابان امام خمینی و بعد به خیابان سی تیر و پس از آن به خیابان پروفسور رولن بروید و از موزه ملی ایران دیدن کنید.

موزه رضا عباسی، ناشناخته اما زیبا!

یکی از زیباترین موزه هایی که در شهر شهیر تهران مظلوم واقع شده همین موزه رضا عباسی است. موزه از پنج تالار شگفت انگیز تشکیل شده است؛ تالار نمایشگاه موقت که در طبقه همکف قرار گرفته است و مربوط به نمایشگاه های صنایع دستی فصلی است. تالار خوشنویسی در طبقه اول موزه رضا عباسی قرار دارد که مملو از تابلو نوشته های فوق العاده زیبا است. تالار نگارگری نیز در طبقه اول جا گرفته که گنجینه ای از تابلوهای نقاشی ارزشمند از استادان بزرگ نگارگری ایران است. تالار هنرهای اسلامی هم در طبقه دوم قرار گرفته که برای علاقمندان هنر هزار رنگ اسلامی، تالاری خارق العاده است. کمی از پله بالا بروید و تالارهای زیبای موزه رضا عباسی را از پیش چشم بگذرانید به طبقه سوم می رسید که تالار دوره پیش از اسلام را از آن خود کرده است. به راستی که موزه رضا عباسی شایسته جاگیری در میان فهرست کامل موزه های تهران است! البته برای این که دیدار از این موزه برای بازدیدکنندگان سخت نباشد، دیدار از تالارهای این موزه از طبقه سوم شروع می شود و به طبقه همکف ختم می شود. البته باید گفت که موزه رضا عباسی به موزه «آقا رضا» و «رضا خان» نیز معروف است.

امکانات و نشانی موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی به جز روزهای دوشنبه در تمام روزهای هفته میزبان گردشگران و مسافران و بازدیدکنندگان است. ساعت کاری موزه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر است. در موزه رضا عباسی هم بوفه ای برای استراحت و گلویی تازه کردن وجود دارد و هم رستورانی با همان فضای باستانی برای صرف غذاهای خوشمزه ایرانی! برای این که از اطلاعات موزه رضا عباسی باخبر شوید می توانید با شماره ۸۸۴۶۳۰۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید و برای این که بتوانید سری به این موزه بزنید می توانید از خیابان شریعتی به پل سیدخندان راه پیدا کنید و بعد از آن به راحتی به موزه رضا عباسی وارد شوید.

بی رحمی است اگر موزه ای که هنر بی مانند سفال و آبگینه را در خود حفظ می کند را در فهرست کامل موزه های تهران قرار ندهیم! موزه آبگینه و سفالینه در شهر تهران قرار گرفته است و جز ده موزه عالی ایران به حساب می آید. جدا از آثار خارق العاده سفالی که در موزه قرار گرفته است، باید اول نگاهی طولانی و عمیق به ساختمان موزه و طراحی داخلی و خارجی آن انداخت؛ گچ کاری ها، آجر های منحصر به فرد، مینا کاری  و منبت کاری های بی نظیر و مثال زدنی موزه آبگینه و سفالینه، کاری می کند تا بسیاری از بازدیدکنندگان، اصلا، اصل موضوع را فراموش کنند و ترجیح دهند بیش تر در فضای موزه بچرخند و لذت ببرند. تالار زرین فام، تالار دیداری شنیداری، تالار صدف، تالار مینا، تالار مینا، تالار لاجورد و تالار بلور از قسمت های موزه سفالینه و آبگینه هستند که هر کدام از آن ها جهانی از هنر ظریف و زیبای ایران را در اختیار شما قرار می دهند.

امکانات و نشانی موزه آبگینه و سفالینه تهران

موزه آبگینه در نیمه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر فعال است و در شش ماه دوم سال از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر به فعالیت خود ادامه می دهد. در موزه آبگینه و سفالینه، فروشگاه فرهنگی قرار دارد که برای علاقمندان محصولات فرهنگی، مکتوبات و کتاب های بسیاری در مورد تاریخ سفالینه های باستانی و تاریخی و اسلامی ایران را ارائه می کند. اگر می خواهید در وقت صرفه جویی کنید و از اطلاعات بیش تری باخبر شوید می توانید با شماره ۶۶۷۰۸۱۵۳-۰۲۱ تماس بگیرید. برای حضور یافتن در این موزه می توانید به نشانی؛ خیابان جمهوری و سپس خیابان سی تیر بروید.

موزه پول ایران با طرحی متفاوت

حتی ساختمان این موزه نیز آدم را یاد سکه های ضرب شده می اندازد! ساختار موزه پول ایران، نمونه بارز یک ساختمان با معماری نئو کلاسیک در تهران است. ساختار بتونی و خم و تاب های این موزه برای هر کسی جالب توجه است. داخل موزه که می شوید، می توانید در یک چشم به هم زدن سیر ضرب پول را در ایران؛ از سکه گرفته تا اسکناس های کاغذی را ببینید. البته گفتنی است که ضرب پول در ایران، پیشینه ای بسیار طولانی دارد و با این همه جمع آوری سکه ها و واحد های پولی این کشور، همچنان هستند دوره هایی که کسی از آن ها به درستی خبر ندارد. موزه پول را به موزه تماشاگه پول نیز می شناسند و این نام برای قدیمی های تهران یادآور خاطرات بسیاری از ده های پیشین تهران است.

امکانات و نشانی موزه پول ایران

موزه پول ایران هر روز به غیر از روزهای تعطیل رسمی کشور میزبان بازدیدکنندگان است. می توانید برای برقراری ارتباط تلفنی با موزه پول ایران با شماره ۰۲۱-۸۷۷۴۷۴۵ تماس بگیرید و از اطلاعات بیش تری از ساعات کاری موزه باخبر شوید. برای رفتن به موزه پول ایران می توانید به خیابان میرداماد بروید و به راحتی به موزه دسترسی پیدا کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار