gardeshban.ir

کیش جزیره ای است که ما معمولا آن را به تفریحات آبی جالب، سواحل زیبا، آب های نیلگون و البته مراکز خریدش می شناسیم. شهری که به عنوان یکی از مناطق آزاد کشورمان، محلی فوق العاده برای خرید، تفریح و گذراندن تعطیلات است.
کد خبر: ۲۴۲۳۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
این موضوع باعث شده تا از طبیعت بی نظیر و فوق العاده اش هم بیشتر همین سواحل ماسه ای زیبا و دریای نیلگون بی انتهایش را به یاد آوریم؛ اما برخی جاذبه های طبیعی این جزیره شاید در هیچ کجای دیگر در جهان پیدا نشوند! در این مطلب، به یکی از همین جاذبه ها می پردازیم و آن را به شما معرفی می کنیم. اگر به طبیعت و طبیعت گردی علاقه دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درخت کهنسال کیش را به شما معرفی کنیم.

در بخش شمالی جزیره کیش، منطقه ای وجود دارد که به دره پرتغالی ها معروف است. این بخش که بسیار سرسبز و زیباست، در خود یکی از جاذبه های عجیب و جذاب شهر را جای داده است. 

درختان لور یا انجیر معابد، در دوره ایلخانی و تیموریان به جزیره کیش آورده شدند و تخمین زده می شود که قدیمی ترین آن ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال سن داشته باشد! تنه این درختان شکل خاصی دارد و شاخ و برگ آن به گونه ای رشد می کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می اندازد. طبق آنچه در تاریخ آمده است، منشاء این درختان هند و چین بوده است و با توجه به آب و آب و هوای گرم و مرطوب این منطقه، این درختان به خوبی با این منطقه جدید منطبق شده و رشد کرده اند. 

یکی از نکات جالب در مورد درخت انجیر معابد، این است که برای کاشت آن از تنه درخت استفاده می شود؛ بنابراین، این درخت در ابتدا یک تنه است اما در ادامه و با رشد بیشتر، شاخه های آن به سمت زمین کج می شوند و کم کم در خاک فرو می روند تا تنه های جدید را ایجاد کنند. با گذشت زمان، چندین ساقه درخت در خاک فرو می رود و چندین تنه درهم تنیده را تشکیل می دهد.

در اطراف این درخت، به منظور آسایش و استراحت گردشگران، خدماتی در مجموعه های تفریحی به مسافران ارائه می شود. در این مجموعه ها می توانید در آلاچیق ها بنشینید، در رستوران وعده غذایی خود را صرف کنید و مدتی را در نزدیکی این درخت عظیم و کهنسال بگذرانید. 

درخت انجیر معابد که به آن لور هم گفته می شود، درختی است که در مناطق حاره ای و در جنگل های بارانی می روید و به دلیل شباهت آب و هوای جنوب ایران با این مناطق در این محل رشد کرده است. برگ های این درخت به شکل قلبی هستند و میوه اش قرمز رنگ است. 

نحوه رشد این درخت با گونه های دیگر متفاوت است؛ به این معنا که معمولا دانه های این درخت در پای خودش می افتند و در کنار هم رشد می کنند اما اگر همین دانه ها در جای دیگری بیوفتند، خود را به درخت دیگری می چسبانند و همانطور که از آن به عنوان ستون استفاده می کنند، باعث خفگی آن می شوند.

یکی از نکات جالب در مورد درخت انجیر معابد این است که یکی از معروف ترین آن ها در اطراف تالار مذهبی ماهابودی قرار گرفته و قدمت آن را به حدود ۲۸۸ سال پیش از میلاد مسیح نسبت می دهند. از آن جا که این درختان معمولا سن زیادی دارند و در محل های مذهبی قرار گرفته اند، مردم به شاخه ها و تنه های آن ها پارچه های کوچک و بزرگی گره می زنند و نذر می کنند؛ به این امید که آمال و آرزوهایشان برآورده شود. 

درخت کهنسال در نگین خلیج فارس از این اتفاق بی بهره نبوده و اگر برنامه سفر به کیش را داشته باشید، می توانید با سر زدن به این منطقه، درخت لور را مشاهده کنید که به آن تکه پارچه های زیبا و رنگارنگی آویزان شده است. درختان انجیر معابد تنها در جزیره کیش وجود ندارند و در برخی مناطق مانند قشم، هندورابی و سیستان و بلوچستان نیز دیده می شوند.

این درخت کهنسال در نزدیکی شهر تاریخی حریره و آب انبار قدیمی این محدوده واقع شده؛ درنتیجه، شما می توانید بعد از سر زدن به این درخت انجیر معابد زیبا و کهن، از این شهر تاریخی نیز دیدن کنید.

چند نکته که باید در مورد جزیره کیش بدانید

نگین خلیج فارس، در جنوب ایران و در استان هزمرگان قرار دارد. جزیره کیش به طور سالانه حدود یک میلیون و ۷۰ هزار نفر را به سوی خود می کشد. این شهر که در میان مردم محلی به کیشوند نیز معروف است، تابستان ها آب و هوایی گرم و شرجی دارد و در مقابل، زمستان ها دمایی مناسب برای سفر دارد.

در این مقاله، شما را یکی از جاذبه های مهم جزیره کیش آشنا کردیم و از درخت کهنسالی و با ابهتی گفتیم که چند صد سال عمر دارد و تاریخ را از پیش چشم گذرانده است. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با نگین خلیج فارس، مقاله راهنمای سفر به کیش را مطالعه نمایید. آیا به طبیعت گردی علاقمندید؟ دیدن چنین درختی از نزدیک برای شما هم جالب است؟

درخت کهنسال، از جاذبه های زیبای کیش/عکس

درخت کهنسال، از جاذبه های زیبای کیش/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار