gardeshban.ir

یکی از جاذبه های فصول سال فصل زمستان و بارش برف آن است. نعمتی که به خاطر یکرنگی پاکش و درخشندگی اش یکی از زیباترین مناظر را در اطراف ما شکل می دهد. افرادی بسیاری در هنگام بارش برف یا پس از آن برای لذت بردن از چنین موهبت خدایی پا به درون طبیعت می گذارند.
کد خبر: ۲۴۲۴۲
تاریخ انتشار : شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
بعضی با وسیله نقلیه خود به دامان طبیعت می روند. بعضی مجبور به عبور از جاده های برفی در زمستان می شوند و عده ای ترجیح می دهند که همانند طبیعت گردها با پای پیاده به نقاط مرتفع و برفی بروند. 

در بسیاری از روزهای برفی زمستان احتمال مواجهه با خطر و گیر افتادن در هوای برفی وجود دارد. احتمالی که بایستی حتماً به آن توجه کرد و خود را برای آن آماده نمود. 

برای نجات در برف و کولاک چه کار باید انجام داد؟ و چه نباید کرد؟ در این مطلب شما را با تمام راهکارها و راه حل های پیش روی مسافران در چنین شرایطی آشنا می کنیم. به شما می گوییم که برای چنین سفرهایی به چه وسایلی نیاز دارید که در خودروی خود بگذارید.

راه های مقابله با حمله گرگ در طبیعت

بسیاری از مسیرها و جاده های کشورمان از میان کوهستان ها می گذرد. مسیرهایی پرپیچ و خم و گاهی صعب العبور که در زمستان به خاطر بارش سنگین برف، خطرناک می شوند. اگر به هر دلیلی مجبور به عبور از این جاده ها هستید، می بایست از قبل سفر خود را برای آن آماده نمایید. برای نجات در برف یا خودروی سواری نیاز به یکسری وسیله ضروری دارید. این وسایل به شرح زیر هستند.

زنجیر چرخ کمک کننده حرکت ماشین

یکی از مهم ترین و اولین وسیله ای که باید ماشین شما به آن تجهیز شده باشد، زنجیر چرخ است. زنجیر چرخ خودروی شما مانع از سُر خوردن ماشین در جاده لغزنده خواهد شد. همچنین عبور ماشین را روی برف های سنگین راحت تر می کند.

سوخت کافی و شروع سفر با باک پر ماشین

در این گونه سفرها، بیش از مقدار مورد نیاز تا رسیدن به مقصد با خود سوخت داشته باشید. ماشین شما در این هوای سرد بخاری و مأمن شما خواهد بود. بنابراین روشن بودن آن برای نجات در برف و کولاک بسیار کمک کننده خواهد کرد. قطع سوخت در این گونه مواقع می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

آماده نمودن خودرو برای عبور از جو نامساعد و برفی

ماشین خود را به معاینه فنی ببرید و از وضعیت سالم تک تک اجزای آن مطمئن شوید. روغن گیری، بخاری ماشین، بررسی فیلتر هوا و سوخت، لوله های اگزوز، ترمزها، دنده ها و ریختن ضد یخ را انجام دهید. یکی از مشکلاتی که بسیاری از راننده ها در هوای برفی و کولاک با آن دست و پنجه نرم می کنند، یخ زدن لولاهای در ماشین است. 

در هوای زیر صفر درجه اگر خودروی خود را حتی برای یک ساعت خاموش نمایید، با این مشکل روبرو می شوید. برای مقابله با این شرایط بهترین راه حل پوشاندن ماشین و گرم نگه داشتن بدنه آن است. در صورتی که در شهر شما برف سنگین می بارد و برای ماشین پارکینگ روباز دارید، حتماً روی ماشین را بپوشانید. برای این کار می توانید از نایلون های بزرگ، لایه ای پتو مانند و پارچه ای استفاده کنید.

به همراه داشتن خاک گربه یا کیسه های شن و نمک

یکی از تجهیزات کمکی برای نجات در برف و کولاک وسایلی هستند که باعث سهولت رفت و آمد در جاده ها و مسیرها می شوند. کیسه های شن یا خاک گربه و حتی پاشیدن نمک روی یخ می تواند کمک بزرگی باشد. اگر در جاده های برون شهری هستید و کیسه شن همراه ندارید، بیلچه را حتماً داشته باشید. با بیلچه می توانید از خاک و شن کنار جاده روی آن ریخته و مسیر را برای خودروی خود و دیگران آماده کنید.

بررسی تمیزی اگزوز ماشین برای توقف های طولانی در برف

اگزوز ماشین به علت قرار گرفتن در نزدیکی کف جاده می تواند به راحتی در روزهای برفی مسدود شود. برای نجات در برف و هنگامی که خودروی شما قادر به ادامه راه نبود، حتماً اگزوز ماشین را نگاهی بیندازید. گاهی خار و خاشاک یا گل جلوی لوله ی اگزوز را می پوشانند که می تواند باعث خفگی لوله و خاموش شدن ماشین شود. این مورد را در چنین شرایطی بررسی کنید.

داشتن کیت بقا درون ماشین یا کوله ی سفر حرفه ای ها

یکی از مهم ترین وسایلی که در ماشین خود باید به همراه داشته باشید، کیت بقا است. در این کیف و بسته وسایلی گذاشته می شود که وجود هر یک برای ایمنی و نجات در برف یا طبیعت الزامی است. برای آماده نمودن کیت بقا دقت داشته باشید که این کیف را برای یک نفر آماده می کنید یا برای چند نفر.

چه وسایلی را درون کیت بقای خود بگنجانید؟

هنگام جمع کردن وسایل ایمنی و نجات در کیت بقا بهتر است تمام این وسایل را درون کیف قرار دهید. به جز وسایل زیر بسیاری از افراد قابلمه ای کوچک برای گرم کردن آب و غذا به همراه دارند. خوردن غذای گرم در هوایی سرد انرژی را دوباره به بدن شما برمی گرداند.


آتش زنه یا فندکموادی برای آتش زدن مانند کاغذداروهایی مانند تب بر یا سرماخوردگی یا اسهال
سوتپتوی نجاتقرص تصفیه آب
مواد غذایی غیر قابل فسادجعبه کمک های اولیهابزارهای چند کاره و بیلچه
بطری آبالکل جامدآینه
نایلون سبک و طنابچراغ قوه و باتری قلمی اضافیقطب نما



چه به طبیعت گردی در روزهای برفی علاقه دارید و چه با خودروی خود در مسیرهای کوهستانی تردد دارید، لباس گرم بپوشید. برای انتخاب لباس گرم، بهتر است که به سراغ لباس های سبک اما گرم و لایه لایه پوشیدن آن ها بروید. یک زیرپوش، یک پیراهن، یک سوئیشرت، یک گرمکن پشمی و یک کاپشن عایق می توانند انتخاب خوبی باشد. کلاه گرم و بادگیر، دستکش، جوراب های گرم و کفش مناسب را فراموش نکنید. یکی از لباس های مناسب در این شرایط استفاده از گتر کوهنوردی است. به همراه داشتن کیسه خواب گرم که برای استفاده در دمای زیر صفر درجه مناسب است. پتویی پشمی و پانچو را هم برای گرم شدن و نجات در برف و کولاک فراموش نکنید.


نکات ایمنی سفر برای نجات در طبیعت برفی

بیشتر افرادی که کوهنورد، جنگل نورد و در مجموع طبیعت گرد هستند و زمستان سفر می کنند، باید تجهیزات کاملی داشته باشند. این افراد بهتر است قبل از اقدام به چنین سفرهایی حتما دوره های آموزشی نجات در برف را گذرانده باشند. آمادگی داشتن برای آنچه که ممکن است در هوای برفی رخ دهد، سهم بزرگی در نجات یافتن شما دارد. در صورت مواجه با بهمن یا گیر افتادن در برف درون جنگل چه باید انجام داد. این کارگاه های آموزشی به صورت تخصصی و کاربردی به شما آموزش و راهکار خواهند دارد.

برای نجات در برف و کولاک فعالیت اضافه نکنید

در صورتی که به جنگل های شمال کشور و خصوصاً گیلان در زمستان سفر می کنید، همیشه گروهی سفر کنید. از گروه جدا نشوید و بسیار مراقب قدم های خود باشید. اگر به هر دلیلی از گروه دور افتادید یا گم شدید، چه باید کرد؟ ابتدا به خاطر بسپارید که بهتر است انرژی خود را ذخیره کنید. پس فعالیت بیهوده نکنید. مسیرهای مختلف و گوناگون را به امید یافتن راه طی نکنید تا بیهوده خسته نشوید. از کیت بقای خود کمک بگیرید. با استفاده از سوت موقعیت خود را به دوستانتان بگویید. از قطب نما برای جهت یابی و یافتن مسیر استفاده کنید و تا زمانی که مسیر خود را مشخص نکرده اید، راهی نشوید.

مسیر حرکت خود را علامت گذاری کنید

با ادامه مسیر حتماً طول راه را علامت گذاری کنید. برای این کار می توانید از تکه های پارچه رنگی روی شاخه های درختان استفاده کنید یا نوشته ای بر جای بگذارید. با این کار، به نیروهای امداد و نجاتی که به دنبال شما هستند، مکان و موقعیت خود را اطلاع خواهید داد.

راه حل هایی برای خوردن آب کافی

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید به آن توجه داشته باشید، نوشیدن آب کافی است. این موضوع به خصوص در روزهای سرد و در چنین شرایطی بسیار اهمیت دارد. بدن انسان در هوای سرد سوخت و ساز بیشتری دارد و برای این همه انرژی نیاز به آب کافی دارید. در شرایط سرد و برفی، برای نجات در برف و نوشیدن آب، آب معدنی به همراه داشته باشید. چنانچه آب کافی به همراه ندارید، می توانید از آب کردن برف تمیز برای تهیه یک لیوان آب استفاده کنید. تنها وسایلی که نیاز دارید، لیوان فلزی و فندک است.

ذهن خود را هوشیار، مثبت اندیش و فعال نگه دارید

نه تنها آماتورها بلکه حرفه ای ها نیز در هنگام گرفتاری در برف ممکن است از نظر روحی ضعیف شوند. ذهن شما در این شرایط حرف اول را می زند. مهم نیست که آماتور هستید یا حرفه ای به طبیعت سفر می کنید اگر ذهن آماده ای برای رهایی از شرایط پیش آمده داشته باشید، احتمال نجات شما بیشتر می شود.

در ایران مناطق کوهستان و برفی فراوان است و بسیاری از استان های ایران با شروع فصل زمستان پر از برف می شوند. استان های شمالی، شمال شرقی، نواحی غربی و شمال غربی ایران هر زمستان پر از برف می شوند. برای سفر به اردبیل یا تبریز اگر تصمیم به رانندگی گرفتید، حتماً این نکات سفر را رعایت کنید. در غیر این صورت بهترین روش برای مسافرت در این فصل سرد، خرید بلیط هواپیما تبریز یا خرید بلیط قطار است. وسایل نقلیه عمومی که شما را در مدت زمانی کوتاه، با محیطی گرم و ایمنی بالا به مقصد می رسانند. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار