gardeshban.ir

مرداب یا دریاچه‌ی سراوان، یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز و زیبای استان گیلان است که در ۱۷ کیلومتری شهر رشت و در دل جنگل‌های سرسبز سراوان قرار دارد.
کد خبر: ۲۴۲۵۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
مرداب سراوان در ۱۷ کیلومتری شهر رشت در استان گیلان و در نزدیکی روستایی به نام سراوان واقع شده است. کجارو شما را به سفر در دل جنگل‌های همیشه سرسبز شمال کشور دعوت می‌کند. سفری در اعماق جنگل سراوان و تماشای مردابی شگفت‌انگیز و رویایی. در این جنگل‌نوردی و بازدید از مرداب با ما همراه باشید.

مرداب سراوان کجاست؟

مرداب سراوان در دل جنگل‌ سرسبز و روستای سراوان و ۱۷ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. این روستا از توابع بخش سنگر شهرستان رشت به شمار می‌رود که از شرق با روستای قاضیان، از شمال با روستای دهبنه، از غرب با روستای جکلبندان و از جنوب با امامزاده هاشم هم‌مرز است. این روستا آب‌وهوای معتدل و مرطوبی دارد و یکی از روستاهای تاریخی و کهن استان گیلان محسوب می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این منطقه از روستای سراوان و جاذبه‌های آن دیدن کنید و سفری به‌یادماندنی برای خود و همراهانتان به وجود آورید.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستای سراوان

اگر به دیدن مرداب سراوان رفتید، حتما سری هم به روستای آن بزنید و بازدید از جاهای دیدنی این خطه از گیلان را در برنامه خود بگنجانید.

کاروان‌سرای سراوان: کاروان‌سرای این روستا که به لات یا کاروان‌سرای شاه عباسی نیز معروف است، در قسمت جنوبی روستا قرار دارد و قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد.

موزه میراث‌فرهنگی و روستایی گیلان: موزه‌ی میراث روستایی و گردشگری گیلان، اولین موزه‌ی میراث روستایی استان گیلان به حساب می‌آید که در خانه‌ای قدیمی بر پا شده و معیشت، کار، مسکن، صنایع‌دستی و انواع فضاهایی که در یک حوزه خانوادگی وجود دارد، به نمایش در آمده است.

پارک جنگلی سراوان: جنگل سراوان با درختان انبوه سر به فلک کشیده‌ی خود، یکی از جاهای دیدنی گیلان است که دارای امکانات تفریحی برای گردشگران و طبیعت‌گردها است. از زیبایی‌های این جنگل می‌توان به مرداب رویایی سراوان اشاره کرد.

درخت با جنگل سخن می‌گوید... یکی از قدیمی‌ترین عرصه‌های جنگلی را می‌توانید در شمال کشور و استان گیلان ببینید؛ جنگلی انبوه و سرسبز با برگ‌های سوزنی و چشم‌نواز.

برای دیدن این مکان باید به غرب روستای سراوان بروید. سراوان در ارتفاع ۵۰ تا ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و با حدود ۱۵۰۰ هکتار وسعت شامل مجموعه‌ای از گونه‌های متنوع و خاص گیاهی می‌شود. حدود ۲۱۰ هکتار از این جنگل حفاظت شده و ۵۲۱ هکتار از آن به‌ تفریحگاه و ۷۵۶ هکتار نیز به تفرجگاه متمرکز اختصاص یافته است.

طول ﺷﻤﺎﻟﯽ و ﺟﻨﻮﺑﯽ جنگل ۷,۶۰۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ و ﻋﺮض در ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻗﯽ - ﻏﺮﺑﯽ حدود دو ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ است. از دیدنی‌های این طبیعت زیبا می‌توان به مرداب یا دریاچه‌ی سراوان، رودخانه‌‌ی خروشان و مناظر تماشایی آن اشاره کرد که امکان تفریح‌های شاد و مهیجی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

امکانات رفاهی پارک جنگلی

پارک جنگلی سراوان، یکی از بهترین مکان‌ها برای پیک‌نیک و دورهمی خانوادگی در دل طبیعت است. در این پارک امکاناتی چون میز و نیمکت، کباب‌پز، سکوهای استراحت، آلاچیق و سرویس بهداشتی وجود دارد. همچنین امنیت این مکان توسط پاسگاه نیروی انتظامی تامین می‌شود که در نزدیکی جنگل قرار دارد.

تفریح در دل جنگل

هنگام ورود به پارک جنگلی سراوان، مبلغی برای ورودی خودرو از شما گرفته می‌شود که اگر وسیله نقلیه نداشته باشید، این هزینه کمتر خواهد بود.

برخی از تفریح‌های جنگل سراوان عبارت‌‌اند از:

جنگل‌نوردی و تماشای طبیعت: مناظر چشم‌نواز جنگلی سراوان، هر کسی را محو تماشای خود می‌کند و بهترین مکان برای پیاده‌روی و لذت بردن از طراوت و هوای پاک طبیعت و همین طور ثبت خاطره‌ها در قاب عکاسان و طبیعت‌گردها است. عبور رودخانه‌ی سفید رود از قلب جنگل و آمیختن صدای آب و پرندگان به‌همراه سکوت طبیعت، آهنگی شنیدنی و سحرانگیز ایجاد می‌کند.

نخستین زمین پینت بال جنگلی: در سراوان، نخستین زمین پینت بال جنگلی وجود دارد. جنگلی بودن این مکان به هیجان و مهیج بودن بازی مفرح پینت بال می‌افزاید. حداقل سن برای استفاده از این زمین، ۱۰ سال است و برای هزینه ورودی باید ۳۰ هزار تومان بپردازید.

موتور چهارچرخ‌: با موتورسواری در جنگل، آدرنالین و هیجان را چاشنی سفرتان کنید. به‌ازای هر ۱۰ دقیقه باید مبلغ ۲۵ هزار تومان پرداخت کنید.

قایقی باید ساخت، به تماشای همان جنگل سبز که در آن برکه‌ای از آب سپید، یا که زباریدن عشقی که زباران به وجود آمده است، باید رفت...

وقتی وارد پارک جنگلی سراوان شوید، ابتدا فرشی پوشیده از سبزه و گیاه مقابل چشمانتان خواهید دید؛ اما اشتباه نکنید، این فرش گسترده، مردابی شگفت‌انگیز است که در برابر دیدگانتان جلوه‌گری می‌کند. لذت بردن از این مرداب با قایق‌سواری بر سطح آن و عبور از لابه‌لای درختان بلندقامت جنگل دو چندان می‌شود. این مرداب رویایی و زیبا که دیدنی‌ترین بخش پارک جنگلی سراوان است، در ابتدای ورودی فاز دو قرار دارد. برای ۱۰ دقیقه قایق‌سواری در این دریاچه باید ۲۰ هزار تومان بپردازید.

توجه داشته باشید هزینه‌ تفریح‌های پارک جنگلی و مرداب سراوان برای سال ۱۳۹۸ است و شاید هنگامی که شما به این مکان بروید، هزینه‌ها متفاوت باشند.

چه زمانی به مرداب سراوان برویم؟

دیدن زیبایی‌های جنگل در هر فصل و زمانی می‌تواند جذاب باشد. در فصل پاییز، رنگارنگی درختان مناظر چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند و بهار نیز سرسبزی و طراوات خود را به جنگل هدیه می‌کند؛ به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی سراوان، فصل‌های بهار، تابستان و پاییز هستند. پیشنهاد می‌دهیم در فصل بهار، به‌خصوص فروردین‌ماه، از این مرداب زیبا دیدن کنید.

شب کجا بمانیم؟

اگر دوست دارید شب‌های جنگل را ببینید و از سکوت آن لذت ببرید، می‌توانید کمپ برپا کنید و خاطره‌ای دلنشین برای خود رقم بزنید.

علاوه بر این، در نزدیکی این مکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و روستایی نیز وجود دارد که در کنار سپری کردن شب، با فرهنگ بومی مردمان این منطقه نیز آشنا می‌شوید. اجاره‌ی ویلا نیز می‌توانید گزینه‌ی دیگر شما باشد.

چطور به مرداب سراوان برویم؟

دسترسی به مرداب سراوان راحت است؛ زیرا جاده‌ی رشت - تهران از کنار جنگل سراوان عبور می‌کند و شما در ابتدای این جاده از سمت رشت می‌توانید این مکان را ببینید. ورودی پارک جنگلی در سمت غرب جاده قرار گرفته است که تنها ورودی پارک محسوب می‌شود.

فاصله از رشت تا مرداب سراوان: ۱۷ کیلومتر و کمتر از نیم ساعت

فاصله تهران تا مرداب سراوان: ۳۰۱ کیلومتر و حدود چهار ساعت

ردپایی از خود در طبیعت باقی نگذارید. طبیعت هدیه‌ای از پروردگار است، محبتی گران‌سنگ که طراوت، شادابی و سرسبزی را هدیه می‌کند. در برابر این مهربانی و محبت، به طبیعت احترام بگذارید و در حفظ و نگهداری آن برای آیندگان سهیم باشید.

جنگل همیشه جنگل خواهد ماند!

طوفانی از تبر، ناگه به جان جنگل افتاد و هرچه را که کاشته بودیم طوفان به باد داد، در گرگ‌ومیش آتش و خاکستر، جنگل ولی هنوز نفس می‌کشید، جنگل هنوز هم جنگل بود؛ هر چند در دلش جای هزار خاطره تاول بود، جنگل بلند و سبز به پا خاست و با تمام قامت این قطعنامه را با نعره‌ای بلند و رسا خواند: جنگل هجوم طوفان را تکذیب می‌کند، جنگل هنوز جنگل، جنگل همیشه جنگل خواهد ماند!

مرداب سراوان؛از جاذبه‌های شگفت‌انگیز گیلان/عکس

مرداب سراوان؛از جاذبه‌های شگفت‌انگیز گیلان/عکس

مرداب سراوان؛از جاذبه‌های شگفت‌انگیز گیلان/عکس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار