gardeshban.ir

قلعه فین واقع در بخش فین شهرستان بندر عباس و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.
کد خبر: ۲۴۲۹۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
قلعه فین بر روی تپه ای مرتفع قرار دارد. قدمت این قلعه را از روی سفال‌های بدست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد . قلعه مذکور و احتمالاً در زمان ساخت جنبه نظامی داشته‌ است.

این قلعه به شماره ۷۲۷۰ به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌است، این قلعه در زلزله سال ۱۳۸۶ کمی خسارت دیده است.

شهر فین در شمال‌غربی در فاصله ۹۵ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. این شهر با دارا بودن فضای وسیعی نخلستان متراکم و خیابان‌های عموماً عاری از بدنه ساختمانی به عنوان یکی از نمونه‌های نادر و واقعی باغ ـ شهر در سطح کشور می‌باشد.

اغلب اماکن شهر در میان نخلستان‌ها احداث شده به‌طوری‌که خیابان‌ها و دسترسی‌های شهر به مثابه شبکه‌های ارتباطی یک پارک بزرگ مورد استفاده اهالی شهر قرار دارد. برخورداری فین از شبکه جاده‌ای و ریلی و دارا بودن مجموعه‌ای از پتانسیل‌های گردشگری شامل جاذبه‌های طبیعی (آبشار، نقاط ارتفاعی، نخیلات ،…) جاذبه‌های تاریخی (قلعه فین، آسیاب و …) و فضاهای انسان ساخت (مجموعه استخر، حمام‌ها ،…) باعث شده تا فین از سایر نقاط متمایز شود.

فین تا سال۱۳۰۸ه.ش زیرنظر ایالات فارس بوده و از آن به بعد به بندرعباس ملحق شد.

قلعه فین بر روی صخره ای بلند و مشرف به راه های ارتباطی منطقه قرار گرفته است. قلعه فین و تپه طبیعی آن فضای بزرگی را در بر می گیرد که بیشترین طول آن ۲۹۰ متر و بیشترین عرض آن ۱۸۰ متر است. از وجود برج هایی که در هر یک از گوشه ها قرار گرفته می توان حدس زد نقشه واقعی این قلعه چند ضلعی نامنظمی بوده که بوسیله برج های مدوری محافظت می شده است.

مصالح به کار رفته در فضای قلعه در بخش زیرین دیوار ها و برج ها سنگ های نا منظم و ملات ساروج و در بخش های بالایی خشت های مربع شکل به ابعاد ۵* ۲۰*۲۰ سانتیمتر هستند. در گوشه شمال شرقی برج م لدوری قرار دارد که بخش زیادی از آن فرو ریخته و تنها دیواری به طول ۴۰/۸ متر از آن باقی مانده است. ارتفاع در بخش باقیمانده این دیوار ۷۰/۲ متر است.

در داخل این دیوار تیر کش های عمودی و پنجره هایی با اطاق جناغی تعبیه شده است. در ضلع غربی برج مدور دیگری دیده می شود که ۸۰/۳ متر قطر دارد و در فضای درونی آن هم اکنون دو طبقه مشاهده می شود. 

ارتفاع مجموعه دو طبقه حدود ۷ متر و سطح طبقه دوم در ارتفاع ۵۰/۴ متری قرار دارد و درون این برج نیز طاقچه ها و تیر کش هایی وجود دارد. قلعه فین نسبت به زمین های پیرامون حدود ۶ متر ارتفاع دارد. در گوشه شمال شرقی برج مدوری قرار دارد که بخش زیادی از آن فرو ریخته و تنها دیواری به طول ۴۰/۸ متر از آن باقی مانده است. ارتفاع در بخش باقی مانده این دیوار ۷۰/۲ متر است.

در داخل این دیوار تیرکش های عمودی و پنجره هایی با اطاق جناغی تعبیه شده است. این قلعه امروزه کاملا ویران شده و تنها بخش هایی از برج ها و فضاهای معماری آن باقی ست. اجزا باقی مانده قلعه از وضعیت بسیار نامطلوبی قرار گرفته و هر لحظه احتمال ریزش بخش های بزرگی از آن وجود دارد . 

سفال های اندک پراکنده بر دامنه های این قلعه نشان دهنده احداث بنای اولیه آن در دوره ایلخانی و تیموری است اما بنای یاد شده تا دهه های اخیر نیز مورد استفاده خوانین منطقه قرار گرفته است. در حاشیه قلعه و بر روی دامنه تند آن الحاقاتی از سده اخیر با اسکلت فلزی و آجر و سیمان و کاشی دیده می شود که در دوره های بعد به فضای قلعه افزوده شده است.

آدرس: شهرستان بندرعباس، شهر فین



فین 1

فین 2

فین 4

فین 5

فین 6

فین 7

فین 8

فین 9

فین 32

فین


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار