gardeshban.ir

رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماران دیابتی جزو گروه های در معرض خطر بیماری کرونا هستند، از این افراد خواست تا در این روزها در کنار خانه نشینی و مراقبت‌های بهداشتی، توجه ویژه‌ای به بحث تغذیه خود جهت حفظ سلامتشان داشته باشند.
کد خبر: ۲۴۳۰۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
دکتر هادی عبدالله زاد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع کرونا در روزهای اخیر، گفت: این بیماری برای گروه‌هایی از افراد با خطرات بسیاری همراه است که از جمله این گروه‌ها بیماران مبتلا به دیابت هستند، بنابراین این افراد باید بیش از همه رعایت نکات بهداشتی را داشته و حتما در خانه بمانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص نکات تغذیه ای ضروری برای این بیماران گفت: بیماران دیابتی که تحت نظر پزشک برنامه و رژیم غذایی خاصی دارند، باید همان برنامه را با دقت اجرایی کرده و تغییری در آن ایجاد نکنند.

وی افزود: در خصوص سایر بیماران توصیه می‌شود هر سه وعده غذایی را در زمان مشخص و منظم در طول روز داشته باشند و در کنار سه وعده غذایی اصلی، توصیه می‌شود سه میان وعده هم در طول روز لحاظ شود.

عبدالله زاد خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی نباید خودسرانه اقدام به حذف یک وعده غذایی اصلی کنند و در کنار آن نباید در یک وعده پرخوری کرده و در وعده دیگر غذا کم مصرف کنند و باید حجم غذای مصرفی آنها در هر وعده متعادل بوده و تمامی وعده های غذایی را در طول روز داشته باشند.

وی یادآور شد: این بیماران نباید در طول روز به هیچ وجه گرسنه بمانند، بنابراین توصیه می‌شود میزان غذای مصرفی روزانه در وعده ها و میان وعده ها تقسیم بندی شود و به عبارتی این افراد باید بصورت مستمر اما به میزان کم در طول روز مصرف مواد خوراکی را داشته باشند.
این متخصص تغذیه تاکید کرد: بیماران دیابتی حتما مصرف یک میان وعده را به ساعات پایانی شب موکول کنند تا در طول خواب شبانه با افت قند خون مواجه نشوند.

عبدالله زاد با اشاره به ضعف سیستم ایمنی بدن بیماران دیابتی در برابر کرونا، نسبت به مصرف شیرینی برای این دسته از افراد هشدار داد وافزود: مصرف شیرینی جات موجب تضعیف بیش از حد سیستم ایمنی بدن می شود و این مسئله برای بیماران دیابتی می‌تواند به شدت خطرناک باشد و توصیه می شود این بیماران مصرف شیرینی و غذاهای شیرین را در نوروز امسال به طور کامل قطع کنند.

مدیرگروه تغذیه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مصرف آجیل را برای بیماران دیابتی مناسب دانست وافزود: نوع آجیل مصرفی باید حتما کم نمک باشد و به رعایت نکات بهداشتی در خرید آن دقت شود.

وی افزود: در صورت مصرف آجیل این دسته افراد باید از حجم غذای مصرفی اندکی کم کنند تا دچار اضافه دریافت کالری نشوند و از طرفی باید آجیل و سایر مواد خوراکی مصرفی در طول روز و به تدریج مصرف شود.

عبدالله زاد تصریح کرد: بیماران دیابتی باید در طول روز سه واحد میوه مصرف کنند و توصیه می‌شود به جای آبمیوه حتما از خود میوه استفاده شود.

این متخصص تغذیه مصرف تخم مرغ، انواع لبنیات کم چرب به‌ویژه شیر و مصرف دو بار در هفته ماهی برای بیماران دیابتی را ضروری و مفید دانست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار