gardeshban.ir

شهر باستانی تئوتیئواکان، یکی از جاذبه‌های مطرح مکزیکوسیتی با تاریخ مرموز و بخش‌های منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
کد خبر: ۲۴۳۲۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
«تئوتیئواکان» (Teotihuacan) یکی از شهرهای آمریکای میانه به‌ شمار‌ می‌رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و به اعتقاد مورخان تاریخ تاسیس آن به سال ۴۰۰ قبل از میلاد بازمی‌گردد. 

بخش اعظمی از تاریخ شهر باستانی در فاصله سال‌های ۴۰۰ قبل از میلاد و ۱۴۰۰ پس از میلاد، مبهم و راز سربه‌مهر است. 

قبل از ورود آزتک‌ها به منطقه در سال ۱۴۰۰، تئوتیئواکان وجود خارجی نداشت و مکانی متروکه بود و آزتک‌ها برای نخستین بار نام تئوتیئواکان (به معنی جایی که به دست خدایان ایجاد شده است) را برای این مکان به کاربردند. 

آزتک‌ها، ساکنان بومی سرخ‌پوست مکزیک قبل از فتح این کشور به دست اسپانیایی‌ها هستند.

«هرم خورشید» (Pyramid of the Sun) و «هرم ماه» (Pyramid of the Moon)، دو هرم اصلی تئوتیئواکان محسوب می‌شوند؛ هرم خورشید با ۷۵ متر و ارتفاع ۲۲۵ متر، از بزرگ‌ترین هرم‌های جهان است.

تئوتیئواکان بزرگ‌ترین هرم دنیا را دارد

باستان‌شناسان معتقدند که این شهر با ۱۳ کیلومتر مربع مساحت، در زمان اوج شکوفایی خود بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشت؛ اگر چنین حدسی درست باشد، تئوتیئواکان در آن زمان بهترین شهر نیم‌کره‌ی غربی جهان بوده است.

ارتفاع تئوتیئواکان ۲,۱۲۱ متر است که برای چنین سازه‌ای ارتفاع زیادی محسوب می‌شود و اگر از شهری کم‌ارتفاع و پست به مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک، سفر می‌کنید، بازدید از این جاذبه را به پایان سفرتان موکول کنید تا قبل از دیدن این جاذبه کمی با آب‌و‌هوای مکزیکوسیتی سازگار شوید و ارتفاع آزارتان ندهد. در صورت انجام این کار، بالارفتن از هرم‌های این شهر باستانی لذت بیشتری برای شما خواهد داشت.

کارهایی که می‌توانید در تئوتیئواکان انجام دهید

تئوتیئواکان شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که برخی از آن‌ها واقعا ارزش دیدن دارند؛ یکی از این بخش‌ها، خیابانی است که نقاط مختلف شهر را به هم متصل می‌کند و «کالزا د لوس مُورتوس» (Calzada de Los Muertos) یا «خیابان مرده» (Avenue of the Dead) نام دارد. «لاسیو دادِیلا» (La Ciudadela) یکی دیگر از بخش‌هایی است که حتماً باید از آن بازدید کنید؛ این بخش جایی شبیه ارگ و قلعه‌ی نظامی است. 

«معبد خدای کویتزالکتلو» (Temple of the God Quetzalcoatl) که تصور می‌شود مقر حکمرانی فرمانروای تئوتیئواکان بوده است نیز در این مکان قرار دارد.

پس از ادامه‌ی مسیر در خیابان مرگ به مکان‌های دیگری همچون «کاخ جگوارها» (Palace of the Jaguars)، «کاخ کوئتزال پاپالوتل» (Palace of Quetzalpapalotl) و کاخ «الهه تِپانتیتلا» (Palace of the Goddess Tepantitla) می‌رسید؛ برخی از این مکان‌ها دارای آثاری از نقاشی‌های کم‌رنگ با رنگ‌های آبی و قرمز هستند.

پس از دیدن این مکان‌ها و پشت‌سر‌گذاشتن آن‌ها، به هرم ماه و هرم خورشید می‌رسید. شما می‌توانید از هر دو هرم بالا بروید؛ اما بالارفتن از هرم ماه تنها تا نیمه‌ی راه امکان‌پذیر است. در بالای هر دو هرم شاهد تصاویر بسیار زیبایی از شهر باستانی و محیط اطراف آن خواهید بود.

در محوطه‌ی اصلی تئوتیئواکان، موزه‌ای وجود دارد که برای بازدید از آن باید هزینه‌‌‌ی جداگانه‌ای پرداخت کنید. شما می‌توانید هنگام خرید بلیط بازدید از خود محوطه، هزینه‌‌‌ی بازدید از موزه را هم بپردازید که تنها چند پزو بیشتر است. در این موزه چند نقاشی دیوار‌ی یا دیوارنما نگهداری می‌شود که برای محافظت از آن‌ها در برابر نور خورشید، به داخل موزه منتقل شده‌اند. 

علاوه بر این، در برخی از قسمت‌های شهر چند مجسمه نیز همراه‌ با توضیح‌های مختلف (که بیشتر به زبان اسپانیایی هستند)، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. به هر حال توصیه می‌کنیم از موزه‌ی محوطه‌ی اصلی و بخش‌های مختلف تئوتیئواکان بازدید کنید تا شناخت بهتری نسبت به تاریخ باستانی این تمدن مرموز به دست آورید.

نکته‌هایی برای عکاسی در تئوتیئواکان

عکاسی از بالا، بهترین موقعیت عکاسی از تئوتیئواکان است. هر روز صبح هنگام طلوع آفتاب، بالون‌های هوای گرم برفراز این شهر باستانی به پرواز درمی‌آیند تا شما بتوانید در زمانی که نور در بهترین وضعیت خود برای عکاسی قرار دارد، تصاویر زیبایی از تئوتیئواکان ثبت کنید. برای استفاده از این بالون‌ها باید از قبل با مسئولان آن هماهنگ کنید. شما می‌توانید این بالون‌ها را در سایت تئوتیئواکان به‌صورت آنلاین رزرو کنید.

در تئوتیئواکان می‌توانید سوار بر بالن از قسمت‌های مختلف عکاسی کنید

این شهر باستانی، یک پارک هم به شمار می‌رود و درهای آن تنها پس از طلوع آفتاب به روی بازدیدکنندگان باز می‌شود (البته این مجموعه در ماه‌های زمستان قبل از طلوع آفتاب نیز پذیرای گردشگران است) و باید قبل از غروب آن را ترک کنند؛ بنابراین بهترین زمان بازدید از تئوتیئواکان، صبح زود است تا هم بتوانید عکس‌های خود را در بهترین زمان ممکن بگیرید و هم محوطه خلوت‌تر باشد.

عکاسی از این مکان شگفت‌انگیز با تلفن همراه یا دوربین‌های کوچک هزینه‌ای ندارد؛ اما در صورتی‌ که دوربین‌های حرفه‌ای DSLR یا دوربین‌‌های دیجیتال بازتابی همراه‌تان باشید و بخواهید با آن‌ها عکاسی کنید، باید ۲٫۵ دلار بپردازید. در صورت تمایل برای استفاده از سه‌پایه باید از قبل مجوز لازم را از سازمان دولتی مکزیک بگیرید که مدیریت مکان‌های تاریخی را بر عهده دارد.

کجا اقامت کنیم؟

در صورت تمایل برای بازدید از تئوتیئواکان، برای انتخاب محل اقامت‌تان، هیچ مشکلی نخواهید داشت؛ زیرا این جاذبه در فاصله‌ی نزدیکی از مکزیکوسیتی قرار دارد و در محله‌های گردشگری این شهر مثل «پُلانکو» (Polanco)، «روما نورتِه» (Roma Norte) و «لاکوندسا» (La Condesa)، هتل‌های متعددی فعالیت می‌کند. 

بیشتر تورهای گردشگری از محله‌ی مرکزی «سِنتِرو هیستوریکو» (Centro Historico) شروع می‌شود. هتل‌های «چایا بی‌اَندبی» (Chaya B&B)، «د گِرن هتل سیوداد د مکزیکو» (The Gran Hotel Ciudad de Mexico) و «هیستوریکو سِنتِرال» (Historico Central) گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

اگر می‌خواهید در نزدیکی تئوتیئواکان اقامت کنید و جاذبه‌های شهر سان خوآن، پایتخت پورتوریکو را ببینید بازدید، می‌توانید یکی از هتل‌های کوچک این منطقه را انتخاب کنید. «هتل کینتو سال» (Hotel Quinto Sol) در سان خوآن، با محوطه‌ای زیبا و استخری چشم‌نواز، گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شود؛ البته اگر در هتل «لا فینکا دیل ابوئلو» (La Finca del Abuelo) اقامت کنید، از صبحانه‌ی سنتی مکزیکی لذت خواهید برد و از اتاق‌های آن نیز شاهد نمایی زیبا از هرم‌های تئوتیئواکان خواهید بود.

چطور از مکزیکوسیتی به تئوتیئواکان برویم؟

تورهای بازدید از هرم‌های تئوتیئواکان، جزو محبوب‌ترین تورهای گردشگری مکزیکوسیتی هستند و بازدیدکنندگان با شرکت در این تورها می‌توانند خود را به‌راحتی به تئوتیئواکان برسانند. در ضمن صدها شرکت در اطراف شهر، تورهای تئوتیئواکان را ارائه می‌دهند. تورهای گروهی شرکت‌هایی مثل شرکت «ویادور» (Viator) و «اینتِرِپید» (InTrepid) نیز گزینه مناسبی هستند. هزینه شرکت در این تورهای گروهی بین ۳۵ تا ۵۰ دلار برای هر نفر است. خدمات تورها شامل توقفی کوتاه در یک فروشگاه جواهرفروشی، بازدید از «بازیلیکا دِ سنت ماریا د گوادالوپه» (Basilica de Santa Maria de Guadalupe) و ناهار می‌شود.

تورهای شخصی که از سوی شرکت‌هایی همچون «جِرنیز بیوند دِ سِرفِیس» (Journeys Beyond the Surface) ارائه می‌شوند، هزینه‌‌ی بیشتری دارند؛ اما در عوض با شرکت در این تورها می‌توانید در هر نقطه‌ای که خواستید، توقف کنید و تور را مطابق برنامه خودتان پیش ببرید. این تورها شامل ناهار، تور بازدید از محله‌ی سنترو هیستوکریکو و همچنین بازدید از بازیلیکا دِ سنت ماریا د گوادالوپه می‌شوند.

حمل‌ونقل عمومی

ارزان‌ترین راه برای رفتن به تئوتیئواکان، استفاده از اتوبوس‌های عمومی است. همچنین می‌توانید با خط پنج مترو (خط زردرنگ) خود را به «اتوبوس‌‌های شمالی» (Autobuses del Norte) برسانید. هزینه‌ی استفاده از مترو برای هر مسیر معادل ۰٫۲ دلار است. اگر می‌خواهید با اتوبوس به تئوتیئواکان بروید، باید پس از رفتن به ترمینال، به «سالا هشت» (Sala 8) یا همان گیت هشت وارد شوید. در این گیت، پیشخوان فروش بلیط وجود دارد که عبارت «پیرامیدز» (PIRAMIDES) در بالای آن درج شده و محل فروش بلیط‌های تئوتیئواکان است. قیمت بلیط رفت‌وبرگشت اتوبوس این مسیر تا ماه ژوئن ۲۰۱۹ حدود چهار دلار بوده است.

تاکسی‌های اینترنتی اوبر

استفاده از تاکسی‌های اینترنتی «اوبر» (Uber) نیز یکی دیگر از راه‌های حمل‌ونقل آسان و مقرون‌به‌صرفه به تئوتیئواکان است. شما می‌توانید در هر نقطه از مکزیکوسیتی تقاضای تاکسی اوبر کنید. هزینه‌ی رفتن به تئوتیئواکان با این تاکسی‌ها بسته به زمان و میزان ترافیک جاده‌ها متفاوت است. در صورتی‌ که تاکسی بگیرید، سفرتان از مکزیکوسیتی به تئوتیئواکان حدود یک ساعت طول خواهد کشید. توصیه می‌کنیم برای برگشت حداکثر تا ساعت سه عصر تاکسی بگیرید. تاکسی‌ها از این ساعت شروع به بازگشت به شهر می‌کنند و تاکسی‌گرفتن کمی دشوار می‌شود.

خودروی شخصی

برای رفتن به تئوتیئواکان با خودرو‌ی شخصی، ابتدا باید وارد جاده‌ی «اَویندیا اینسِرجِنتِس نورث» (Avenida Insurgentes North) شوید و سپس مسیرتان را به‌سوی بزرگ‌راه 85D ادامه دهید. این مسیر را تا رسیدن به خروجی تئوتیئواکان ادامه دهید که تابلوی آن با عبارت «Piramides» مشخص شده است. این مسیر شما را به بزرگ‌راه 132D می‌رساند؛ در این راه هم باید مسیر را تا یکی دیگر از تابلوهای خروجی با عبارت «Piramides» ادامه دهید. اگر از سیم‌کارت مکزیکی استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از جی‌پی‌اس، مسیرتان را پیدا کنید. توصیه می‌کنیم زمانی حرکت کنید که ترافیک نباشد. در ضمن در ابتدای هر ورودی، پارکینگ هم وجود دارد.

ساعت‌ و هزینه بازدید

شما می‌توانید در ۳۶۵ روز سال از ساعت ۹ الی ۱۷ از تئوتیئواکان بازدید کنید که هزینه‌ی آن برای هر نفر حدود سه دلار است. در روزهای یکشنبه بازدید از این شهر باستانی برای شهروندان مکزیکی و خارجی‌هایی که با ارائه‌ی مدرکی بتوانند ملیت مکزیکی خود را ثابت کنند، رایگان است. در ضمن دانش‌آموزان و معلمان نیز می‌توانند با ارائه‌‌ی کارت شناسایی از برنامه‌های آموزشی رایگان استفاده کنند.

حتماً پول نقد ومقداری هم پول خرد در کیف پولتان داشته باشید؛ زیرا اگر بخواهید فقط خودتان از مجموعه بازدید کنید و اسکناس کمتر از اسکناس ۵۰۰ پزویی نداشته باشید، ممکن است افراد مسئول به شما اجازه‌ی ورود ندهند. در ضمن بسیاری از رستوران‌ها و غذاخوری‌های خارج از پارک، فقط پول نقد قبول می‌کنند.

آب‌وهوای منطقه

در اطراف تئوتیئواکان آب‌وهوا بسیار متغیر است

آب‌وهوای اطراف تئوتیئواکان واقعا غیرقابل‌پیش‌بینی است؛ مثلاً ممکن است زمانی که از مکزیکوسیتی حرکت می‌کنید، هوا عالی و آفتابی باشد؛ اما وقتی به تئوتیئواکان می‌رسید، ببینید که هوا ابری شده یا حتی باران می‌بارد یا شاید در پایین هرم‌ها هوا خوب و آفتابی باشد؛ ولی وقتی به بالای آن‌ها رسیدید، تگرگ شما را واقعا غافلگیر کند! بنابراین خود را باید برای هرگونه تغییر آب‌وهوایی آماده کنید.

در روزهای آفتابی، هوای منطقه فوق‌العاده گرم است و در محوطه، سایه‌ی کمی پیدا می‌شود یا در برخی نقاط اصلاً سایه نیست؛ بنابراین اگر می‌خواهید از نور و گرمای شدید آفتاب در امان بمانید، حتما صبح زود از تئوتیئواکان بازدید کنید.

لوازم موردنیاز بازدید از تئوتیئواکان

توصیه می‌کنیم از لباس و کفش راحتی استفاده کنید تا بتوانید به‌آسانی از پله‌های پرشیب و بزرگ بالا بروید. وسعت محوطه‌ی تئوتیئواکان تنها حدود ۱٫۶ کیلومتر است؛ هرچند در این مجموعه هرم‌ها و کاخ‌های زیادی وجود دارد که پیاده‌روی زیاد بین آن‌ها ممکن است شما را خسته کند. در ضمن اگر کتاب راهنما یا کتابی با موضوع تاریخ تئوتیئواکان دارید، آن‌ها را همراه‌تان داشته باشید تا هنگام بازدید از بخش‌های مختلف، اطلاعات تاریخی لازم را نیز به دست آورید.

با توجه‌ به تغییر دائمی آب‌وهوای اطراف تئوتیئواکان، یک سری لوازم و وسایل ضروری را نیز باید همراه داشته باشید که شامل کلاه و عینک آفتابی می‌شود. آفتاب این منطقه از مکزیک در تمام ایام سال فوق‌العاده سوزان است. در ضمن اگر می‌خواهید در ماه‌های پربارش یعنی ماه‌های ژوئن تا سپتامبر (از اوایل خرداد تا اوایل مهر) وارد این منطقه شوید، به اسپری‌های حشره‌کش نیاز پیدا می‌کنید.

همچنین بهتر است ژاکت بارانی سبکی همراه‌تان بیاورید تا تغییر ناگهانی آب‌وهوا و بارش شدید یا کاهش محسوس دما غافلگیرتان نکند.

بطری‌ آب، یکی دیگر از این وسایل لازم است و با اینکه در محوطه فروخته می‌شوند؛ اما قیمت آن‌ها کمی زیاد است و به همین دلیل ترجیحا خودتان یک بطری دو لیتری همراه داشته باشید. این بطری‌ها در بیشتر فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. داشتن خوراکی‌های مختلف در این جاذبه‌ی گردشگری مشکلی ندارد و در صورت تمایل می‌توانید از غذاخوری‌های محوطه یا نواحی اطراف تئوتیئواکان نیز استفاده کنید. در کنار خروجی‌های مجموعه، تعداد زیادی فروشگاه میوه و بستنی و رستوران با قیمت‌های مناسبی آماده‌ی پذیرایی از شما هستند.

تئوتیئواکان؛ شهری باستانی و مرموز در مکزیکوسیتی/عکس

تئوتیئواکان؛ شهری باستانی و مرموز در مکزیکوسیتی/عکس

تئوتیئواکان؛ شهری باستانی و مرموز در مکزیکوسیتی/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار