gardeshban.ir

مدیرکل میراث و گردشگری هرمزگان/
مدیرکل میراث و گردشگری هرمزگان گفت: تمام راه‌های ورودی به جزیره‌ها بسته است و درحال حاضر برگزاری جشنواره گردشگری دریایی لغو شده است.
کد خبر: ۲۴۳۳۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
 رضا برومند (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان) با تأکید بر آنکه کلیه خدماتی که استان هرمزگان به گردشگران ارائه می‌دهد در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است، گفت: می‌توان گفت درحال حاضر، عملاً هیچ خدمتی به گردشگران داده نمی‌شود. تمام تاسیسات گردشگری تعطیل هستند. مردم استان در حوزه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همکاری‌های لازم را دارند و شاهد کاهش آمار مبتلایان به این بیماری در استان هستیم. 

او با مقایسه تردد جاده‌ای و حضور مسافران در استان هرمزگان در تاریخ‌های ۲۸ اسفند تا سوم فروردین  گفت: با مقایسه تعداد گردشگران ورودی به استان طی تاریخ‌های مذکور در نوروز ۹۸ و ۹۹ شاهد کاهش ۹۴ درصدی ورود مسافران به استان بودیم. در واقع می‌توان گفت فقط شش درصد از مسافران نسبت به سال گذشته به استان وارد شده‌اند. 

مدیرکل میراث و گردشگری هرمزگان تصریح کرد: با وجود آن که خودمان را برای میزبانی از مسافران نوروزی آماده کرده بودیم برخلاف میل باطنی به دلیل شرایط به وجود آمده و برای حفظ سلامت عموم جامعه، تمام برنامه‌های نوروزی را لغو  و تمام راه‌های ورود مسافران را به استان بستیم. از این رو در حال حاضر با کاهش شدید گردشگران در استان هرمزگان روبه‌رو هستیم. اگر بتوانیم تعداد گردشگران ورودی به استان را کنترل کنیم قطعاً می‌توانیم شیوع ویروس کرونا را نیز کنترل کنیم و یکی از استان‌هایی باشیم که بهترین عملکرد را در این حوزه ارائه دهیم.

 برومند در خصوص  وضعیت ۶ درصد گردشگر نوروزی که به استان هرمزگان وارد شده‌اند، گفت: آمار دقیقی از تعداد گردشگران در دست نداریم. اما می‌توانم بگویم تمام افرادی که از ۲۸ اسفند تا سوم فروردین به استان وارد شده‌اند ۶ درصد جمعیتی است که سال گذشته در همین تاریخ به استان وارد شدند. این افراد در هیچ یک از  تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی مجاز استان اسکان داده نشده‌اند. اینکه آیا در خانه اقوام، بستگان و خانواده‌های خود حضور دارند یا خیر قابل محاسبه نیست.

مدیرکل میراث گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد: تمام هتل‌های استان خودخواسته تعطیل هستند و تعداد افرادی که در هتل‌هایی که توانستند پروتکل بهداشت را رعایت کنند و برای مواقع ضروری بازماندند، اقامت دارند از تاریخ ۲۸ اسفند تا سوم فروردین و طی ۵ روز  ۲۹۷ نفر شب است. این افراد نیز شامل کارمندان ایرلاین‌ها و خطوط هوایی مانند ایران ایر که ناچار به پرواز و انجام ماموریت خود هستند و برخی دیگر از افراد می‌شود که به دلیل ماموریت‌هایی که داشتند به استان آمده‌اند و مجبور بودند در هتل‌ها اقامت داشته باشند. در واقع می‌توان گفت هر شب ۴۰ تا ۷۸ نفر در هتل‌های استان اقامت داشتند. این در حالی است که آمار اقامت مسافران در تاریخ مشابه سال گذشته بیش از ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر در هر شب بود. 

به گفته او ضریب اشغال هتل‌های هرمزگان در نوروز ۹۸ و نوروزهای گذشته ۱۰۰ درصد بود چراکه ماه‌های آخر سال و فروردین و اردیبهشت فصل پر مسافر این استان به حساب می‌آیند؛ اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا تمام سفرها به استان هرمزگان لغو و اکنون بیشتر هتل‌های این استان تعطیل هستند و ضریب اشغال هتل‌ها در حال حاضر کمتر از یک درصد است.  

برومند یادآور شد: به دلیل شرایط پیش آمده، جشنواره دریایی کنسل شد. البته پیش‌بینی را انجام داده‌ایم که برنامه‌های مذکور را به بعد از پایان شیوع کرونا منتقل کنیم. اگر شیوع کرونا تا خرداد ماه ادامه پیدا کند باتوجه به آن که با آغاز فصل گرما رو به رو خواهیم شد قطعاً فصل پر مسافر برای هرمزگان نخواهد بود از این رو برنامه‌ها را از مهرماه در پیش می‌گیریم. معمولاً دی، بهمن، اسفند و فروردین فصل پر مسافر را در پیش می‌گرفتیم اما با توجه به شرایط پیش آمده در سال جاری از مهرماه فصل آغاز سفر به هرمزگان را برای جبران سه ماه نخست سال در پذیرش مسافران در پیش خواهیم گرفت.

مدیرکل میراث و گردشگری هرمزگان با تأکید بر اینکه در حال حاضر تمام راه‌های ورودی به جزایر این استان بسته شده است گفت: امکان ورود بومی‌های این جزایر که کارت شناسایی در دست دارند وجود دارد و کنترل شدید در خصوص این مناطق انجام می‌شود. در حال حاضر هیچ گردشگری  به غیر از ساکنان این جزایر در آنها حضور ندارند. البته کنترل کردن بنادر راحت‌تر از کنترل کردن جاده‌هاست. 

به گفته برومند فعالیت اماکن اقامتی غیرمجاز توسط بخش  اداره اماکن مورد بررسی قرار گرفته است و تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد پلمپ شده‌اند، البته  فعالیت سایر اماکن اقامتی مجاز  توسط اداره کل میراث گردشگری استان کنترل می‌شود. در این میان از آنجایی که فعالیت خانه مسافرها در این استان تعریف نشده است و وجهه قانونی ندارند، نمی‌توان دراین خصوص صحبت کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار