gardeshban.ir

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان پس از سال‌ها انتظار سرانجام آذر امسال در هیات دولت مصوب شد اما کار در مرحله اجرا با اشکالاتی همراه شد و انتقاداتی را رقم زد. انتقادات نیز از جهات مختلف بود، برخی می‌گفتند سال‌ها منتظر اجرای رتبه‌‌‌بندی بودند اما آنچه از دولت بیرون آمد، "ترمیم حقوق" است تا رتبه‌بندی!
کد خبر: ۲۴۳۴۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
۴ آذر ۹۸ محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان شب گذشته به تصویب هیات وزیران رسید و مقدمات اجرا از هفته دیگر آغاز می‌شود، ولی ابتدا باید شیوه نامه نحوه رتبه‌بندی معلمان آماده شود و به امور استان‌ها اعلام شود و سپس عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

حاجی میرزایی در ادامه بیان کرد: نظام رتبه‌بندی در صدد ارتقا کیفیت است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین افزود: کسانی که مشمول این طرح می‌شوند آموزگاران، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، معاون و مدیر واحد آموزشی هستند و ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیازات این طرح برخوردار می‌شوند و به وسیله اجرای این طرح افراد انگیزه پیدا می‌کنند که دانش تحصیلی خود را افزایش دهند و به رتبه بالاتر ارتقا یابند.

حاجی میرزایی در ادامه بیان کرد: فرهنگیان باید سه صلاحیت را دارا باشند و به تناسب این صلاحیت در رده‌های مختلف قرار می‌گیرند که صلاحیت اول صلاحیت عمومی است، صلاحیت دوم مهارت‌های معلمان است و صلاحیت سوم صلاحیت تخصصی، دانش، تجربه و مهارت است.

ابهامات رتبه‌بندی

اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری و وضعیت رتبه‌بندی، ابهامی است که از سوی معلمان مطرح می‌شود اینکه با اعمال این امتیازات، رتبه‌بندی متوقف شده است؟

انتقادات نیز از جهات مختلف بود، برخی می‌گفتند سال‌ها منتظر اجرای رتبه‌‌‌بندی بودند اما آنچه از دولت بیرون آمد، "ترمیم حقوق" است تا رتبه‌بندی!

معلمان در اعتراضات خود چند محور را مطرح می‌کردند که مهم‌ترین آن حذف ضریب تعجیل در مناطق محروم بود، موارد دیگر هم شامل حذف رتبه‌های افرادی بود که از ۲ مهر ۹۸ به بعد رتبه خود را دریافت کردند، مشمول نشدن رتبه‌بندی برای خدمتگزاران، معلمان بازنشسته قبل از مهر ۹۸ و گذاشتن کارکنان اداری در دو راهی بازگشت به مدرسه یا ماندن در ادارات بود.

این مشکلات، پای وزیر آموزش وپرورش را به جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمسیون آموزش و فراکسیون فرهنگیان باز کرد تا توضیحاتی را درباره مشکلاتی که رتبه‌بندی رقم زد، ارائه دهد و البته او قول حل مشکلات را هم داد.

اعتراض معلمان

حذف ضریب تعجیل مناطق محروم مهم‌ترین مشکل معلمان

معلمان در اعتراضات خود چند محور را مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آن حذف ضریب تعجیل در مناطق محروم است و حالا هشتگ‌ها و پویش‌های آنها در فضای مجازی با عنوان "نه به حذف ضریب تعجیل” خبرساز شده است، موارد دیگر هم عبارتند از حذف رتبه‌های افرادی که از ۲ مهر ۹۸ به بعد رتبه خود را دریافت کرده‌اند، مشمول نشدن رتبه‌بندی برای خدمتگذاران.

با رتبه‌بندی جدید، تنزل رتبه و کاهش حقوق داشتم!

در همین رابطه معلم یکی از مدارس استان خوزستان گفت: ” ۱۶ مهر امسال موفق به کسب رتبه عالی شدم و براین اساس حدود ۵۰۰ هزار تومان به حقوقم اضافه شد و حکم آن را هم گرفتم اما هم‌اکنون که رتبه‌بندی جدید عملیاتی شده است، حکم قبلی من را ملغی کردند و به جای رتبه عالی، یک درجه تنزل رتبه پیدا کردم و هم‌اکنون رتبه خبره را برای من در نظر گرفته‌اند و به این ترتیب در مجموع ۴۵ هزار تومان به حقوقم اضافه شد!

رتبه عالی و ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوقم منتفی شده است و در عمل با رتبه‌بندی جدید متضرر شده‌ام، این چه نوع رتبه‌‌بندی است؟! مدت‌ها بود که مسئولان آموزش‌وپرورش در صدا و سیما و رسانه‌ها اعلام می‌‌کردند با اجرای رتبه‌بندی ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه خواهد شد، پس چرا برای من و برخی همکارانم این موضوع عملیاتی نشد و تازه متضرر هم شدیم.

من اگر بخواهم دوباره به رتبه عالی برسم باید تا ۲۴ سال سابقه صبر کنم چون ضریب تعجیل را هم حذف کرده‌اند یعنی باید ۱۴ سال دیگر منتظر بمانم؛ واقعا این رتبه‌بندی بود یا تحقیر ما؟! آنچه بیش از هر موضوعی موجب آزار من می‌شود، تنزل رتبه‌ است یعنی از رتبه عالی به رتبه خبره برگشتم! حالا چگونه به دوست و آشنا بگویم این همه در بوق و کرنا کردند حقوق معلمان ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود، مشمول من نشده است بلکه متضرر هم شده‌ام! ”

رتبه‌بندی را که به نفع معلمان بود حذف کردند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد تا امتیازات قانون مدیریت اعمال شود و این کار باعث اختلاف فاحش حقوق میان معلمان و ستادی‌ها شده است.

اسدالله عباسی درباره حذف رتبه‌بندی معلمان و اعتراض به صدور احکام جدید اظهار کرد: اعمال امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری پیش از این برای بیشتر کارمندان دولت اعمال شده بود و هم‌اکنون این امتیازات در آموزش وپرورش هم اعمال شد که متاسفانه در اجرای آن بسیار بد عمل کردند.

وی افزود: با اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری، طرح رتبه‌بندی کنار زده شد و با این کار در حق نیروهای آموزشی یعنی معلمان اجحاف و شرایط ستادی‌ها بهتر شد در حالیکه در رتبه‌بندی اوضاع برعکس بود و به نیروهای آموزشی توجه بیشتری می‌شد.

عباسی ادامه داد: هم ‌اکنون رتبه‌بندی را کنار گذاشته‌اند تا امتیازات قانون مدیریت را اعمال کنند، این ناپختگی بود و قانون مدیریت را هم نتوانستند درست اعمال کنند.

نامه رئیس کمیسیون آموزش برای حرکت در مسیر قانون

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اقدامی که آموزش و پرورش انجام داده دور زدن قانون است، هم اکنون شرایط کشور تحت تاثیر کروناست و کمیسیون آموزش مجلس جلسه‌ای ندارد اما آقای زاهدی رئیس کمیسیون نامه‌ای نوشته است تا وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان اداری و استخدامی براساس قانون عمل کنند.

اختلاف حقوق معلمان و ستادی‌ها بیشتر شد

عباسی ادامه داد: امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری از رتبه‌بندی مجزاست و نمی‌توان امتیازات قانون مدیریت را بر پایه رتبه‌بندی حساب و اعلام کرد که درصدی از آن با رتبه‌بندی اعمال شده است این باعث ایجاد اختلاف حقوق بین معلمان با ستاد آموزش و پرورش و از همه مهم‌تر اختلاف آنها با سایر کارمندان دولت می‌شود که نوعی تبعیض بوده و باعث دلسردی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر در این ماجرا سازمان اداری و استخدامی یا سازمان برنامه و بوجه مقصر باشد، آموزش و پرورش باید واکنش نشان دهد، گفت: اگر هم مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند که نمی‌توان امتیازات قانون مدیریت و رتبه‌بندی را به موازات هم اجرا کرد چرا به مجلس که قانونگذار است، اعلام نمی‌کنند، این دلیلی نمی‌شود که اقدام غیرقانونی انجام داده و رتبه‌بندی را حذف کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: اجازه نمی‌دهیم که سازمان اداری و استخدامی، برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش خودسرانه اقدام کنند نمی‌توان یک روز رتبه‌بندی را مصوب کرد و روز دیگر به بهانه امتیازات قانون مدیریت آن را حذف کرد، امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری نیز باید دقیق اعمال شود، اجرا نکردن آن بسیار بهتر از بد اجرا کردن بود؛ هم اکنون ما در مجلس نیستیم، در جلسه هیات رئیسه برای هفته آینده حتما این موضوع را بررسی می‌کنیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار