gardeshban.ir

تعداد طرفداران طبیعت‌های سرسبز کم نیست. مکانی جنگلی با رودخانه‌ای که از دل آن می‌گذرد شاید جای مناسب‌تری برای گذراندن اوقات فراغت باشد.
کد خبر: ۲۴۳۶۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر اهل تاریخ باشید و در آن به جستجو بپردازید، احتمالا تا حدودی با جنگ سردار ایرانی، آریو برزن و اسکندر مقدونی و همچنین جنگ بزرگ تامرادی که بین نیروهای شاهنشاهی در زمان پهلوی اول و طوایف ایل بویراحمد به وقوع پیوست آشنایی داشته باشید. محل وقوع جنگ آریوبرزن (احتمالی) و همچنین جنگ تامرادی در مکانی مشهور به تنگه‌ی تامرادی است.

فارغ از ارزش تاریخی، مهم‌ترین عاملی که گردشگران را با وجود سختی طی کردن مسیر به سوی این ناحیه می‌کشاند، طبیعت بسیار زیبا و آبشارهای باشکوه آن است که می‌توان ساعت‌ها در مورد آن به صحبت پرداخت.

معرفی

تنگ تامرادی و روستای آن را می‌توان یکی از بکرترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد دانست که تا چند سال پیش دسترسی به آن با سختی زیادی صورت می‌پذیرفت اما امروزه به‌دلیل جاده سازی‌های نسبی این امر کمی آسان‌تر شده است.

علت نام‌گذاری این تنگه به این اسم به‌دلیل حضور یکی از طوایف بزرگ ایل بویراحمد به نام تامرادی در این ناحیه است.

آب‌وهوای این ناحیه به‌خصوص در فصل‌های بهار و تابستان بسیار دلپذیر و مطبوع است. در پاییز و زمستان همان طور که از مناطق این‌چنینی انتظار می‌رود با آب‌وهوای سرد و یخبندان روبه‌رو هستیم.

در نزدیکی‌های این آبشار، جنگل بلوط وجود دارد که یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای این منطقه بوده و وجود گیاهی به نام جاشیر در سراسر مسیر این آبشار، جلوه‌ بسیار خاصی به طبیعت آن داده است.

باید بگوییم قدمت این مکان به چند صد سال اخیر محدود نیست بلکه می‌توان در ورودی تنگه و در مجاورت روستای حسین آباد، مقبره و آثاری به جا مانده از دوران پر شکوه هخامنشی را مشاهده کرد که گفته می‌شود این مقبره مربوط به یکی از سرداران خوش‌نام هخامنشی است.

ارتفاعات بلند با پوشش گیاهی منحصربه‌فرد و سرسبز، آبشاری زیبا و آب‌وهوای خنک و مطبوع از مهم‌ترین ویژگی‌های این تنگه محسوب می‌شوند.

شاید بتوان آبشار زیبای تنگ تامرادی را مهم‌ترین جاذبه‌ی این منطقه معرفی کرد. این آبشار ۱۵ متری به‌همراه چهار آبشار دیگر با ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر به‌علاوه‌ی حوضچه‌های در کنار غارهایی که به گذرگاه آب تبدیل شده‌اند، طبیعت زیبایی را خلق کرده‌اند که هر ببینده ای را به تحسین وادار می‌کند.

برخی از این غارها (اشکفت) محل آشیانه کردن پرندگانی همچون پرستو هستند که به واقع جذاب به نظر می‌رسند.

همچنین ارتفاع یکی از آبشارهای این ناحیه به بیش از ۵۰ متر می‌رسد که البته دسترسی به آن کمی مشکل است اما می‌توان آن را از کنار جاده تماشا کرد.

به همه‌ی این زیبایی، جنگل‌های بلوط و طبیعت سرسبز اطراف را هم اضافه کنید.

از دیگر جاذبه‌های این ناحیه می‌توان به چشمه بلوط عسلی اشاره کرد که باعث پدید آمدن حوضچه‌های آب طبیعی و زیبایی شده است و یکی از مهم‌ترین مناطق ییلاقی به شمار می‌رود.

عبور و مرور مردم بومی منطقه به‌همراه گله‌هایشان حال و هوای خاصی به این منطقه می‌بخشد.

اطراف تنگ تامرادی را کوه‌های زرآور و ساورز فرا گرفته‌اند. این کوه‌ها زیستگاه جانوران ارزشمندی همچون کبک و سنجاب ایرانی به‌همراه خرس است که متاسفانه به‌دلیل شکار غیر قانونی برخی شکارچیان و همچنین بی توجهی مسئولین امر در خطر شدید انقراض قرار دارند.

تنگ تامرادی از آن دست نقاطی است که دست‌کم برای یک بار هم که شده باید از آن دیدن کنید.

با وجود جاذبه‌های بسیار زیبا و وصف نشدنی آبشار تنگ مرادی و حضور همیشگی گردشگران، این منطقه در حال حاضر از لحاظ عدم وجود امکانات کافی و عدم وجود تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی به‌شدت رنج برده و مسیر دسترسی را به این محل سخت کرده است.

آدرس

کهگیلویه و بویراحمد، ۵۵ کیلومتری غرب یاسوج- جاده یاسوج - سپیدار

دسترسی

برای دسترسی به این تنگه بهتر است ابتدا به شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کنید. از این شهر وارد جاده یاسوج - بابا میدان شوید و بعد از طی کردن مسیری حدود ۲۵ کیلومتر وارد جاده سپیدار شوید.

تابلو سپیدار را می‌توانید در سمت راست جاده مشاهده کنید. از اینجا پس از پیمودن حدود ۱۰ کیلومتر در سمت چپ وارد جاده تنگ تامرادی شوید.

از اینجا به بعد با جاده‌ای کوهستانی، پرپیچ‌وخم به‌همراه مناظری بسیار زیبا روبه‌رو هستیم. همان طور که گفتیم در گذشته دسترسی به این مکان مشکل بود اما امروزه تا حدی از این مشکلات کاسته شده است و می‌توان از جاده آسفالته استفاده کرد، با این حال با دقت زیادی رانندگی کنید.

در طول کل این مسیر درختان بلوط و گیاهانی کوهستانی زیادی به چشم می‌خورند. پس از طی کردن پیچ‌وخم جاده، در نزدیکی آبشار اول توقف کنید و آماده‌ی یک پیاده‌روی نسبتا طولانی شوید. در اینجا می‌توان کمپ‌های کوچکی را با امکاناتی محدود مشاهده کرد. در این تنگه چندین آبشار و حوضچه وجود دارد که با فاصله‌های دور و نزدیکی از هم قرار دارند و برای تماشای آن‌ها باید پیاده‌روی کرد. به‌دلیل سخت بودن دسترسی به همه‌ای این ناحیه تعداد دقیق آبشارها هنوز مشخص نیست.

تنگ تامرادی از بکرترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد/عکس

تنگ تامرادی از بکرترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد/عکس

تنگ تامرادی از بکرترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد/عکس

تنگ تامرادی از بکرترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد/عکس

تنگ تامرادی از بکرترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار