gardeshban.ir

جبهه شرقی نارین قلعه میبد در دست مرمت است و استادکاران توانسته‌اند از آبیاری غرقابی در اطراف نارین قلعه با همکاری مالکان زمین‌های زراعی جلوگیری کنند.
کد خبر: ۲۴۳۸۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

سیما حشمت رییس پایگاه پژوهشی میبد با اعلام این خبر گفت: در پی ریزش بدنه خندق نارین قلعه در استان یزد در تاریخ ۳ آبانماه سالجاری، پایگاه پژوهشی شهر جهانی میبد اقدام به اجرای عملیات حفاظت و مرمت جبهه شرقی نارین قلعه کرد.

به گفته او، نارین قلعه میبد بر تپه گلین، مشرف به دشت بنا شده است و بدنه خندق آن نیز از جنس همان تل رسی بود.

او گفت: در حال حاضر این خندق که از سالیان پیش به باغ تبدیل شد و اکنون به باغ خندق شناخته می‌شود به شیوه غرقابی در اطراف نارین قلعه آبیاری می‌شد و کنترلی نیز بر میزان آبیاری باغات وجود نداشت. لذا با همکاری خوب مالکان؛ اقدام به گذاشتن حریم آبیاری تا فاصله ۲متر تا بدنه خندق شد تا از شدت فرسایش این قسمت کاسته شود.

سیما حشمت افزود: با توجه به اینکه برخی از ناودان‌ها به سمت جبهه شرقی نارین قلعه هدایت شده بودند و در برخی قسمت‌ها خسارت وارد کرده بودند تا حد امکان مسیر ناوان‌ها تغییر کرد و در قسمت‌هایی که این امکان وجود نداشت نیز عملکرد ناودان‌ها اصلاح شد.

رییس پایگاه پژوهشی میبد با اشاره به بازدید و اعلام‌نظر اعضای شورای فنی استان یزد از اقدامات صورت گرفته در نارین قلعه گفت: یکی از برج های دیده‌بانی و حصار کناری این برج نیز که از نظر ایستایی و مقاومت ضعیف بود نیز مرمت شد.

او ابراز امیدواری کرد که تیم امانی پایگاه پژوهشی میبد متشکل از یک استاد کار ماهر و دو کارگر بتوانند با تامین اعتبار توسط دفتر امور پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی و با توجه به بازدید مدیرکل دفتر امور‌ پایگاه‌های میراث‌فرهنگی از این قلعه تاریخی، روند مرمت جبهه شرقی نارین قلعه سرعت بیشتر بگیرد‌.


صدای میراث



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار