gardeshban.ir

نظافت هتل و اقامتگاه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت هتل‌داری است. هتل‌ها و اقامتگاه‌ها از آن‌جا که محیطی عمومی و مشترک محسوب می‌شوند، باید به‌طور پیوسته و مرتب از پاکیزگی آن‌ها اطمینان حاصل کرد.
کد خبر: ۲۴۴۰۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
این موضوع به‌ویژه در شرایط بروز مشکلاتی هم‌چون شیوع بیماری‌های واگیردار در جامعه اهمیتی دوچندان می‌یابد. هرچند که در شرایط فعلی خودداری از هرگونه سفر داخلی و خارجی برای کنترل شیوع ویروس کرونا بسیار ضروری‌ست، اما به صورت کلی مهم‌ترین وظیفه هر اقامتگاهی پیش از هر چیز حفظ سلامت و ایجاد امکانات مناسب برای رعایت بهداشت و نظافت برای مهمان است. 

از آن‌جا که هر اقامتگاه دارای جزئیات و سطوحی است که اغلب به چشم نمی‌آیند و ممکن است در زمان نظافت به فراموشی سپرده شوند، ما در این مقاله سعی کرده‌ایم با ارائه چک لیستی از کلیه مکان‌هایی که باید برای اطمینان از نظافت اقامتگاه به آن‌ها توجه شود، کار شما را ساده‌تر کنیم و از فراموش کردن جزئیات نظافت پیشگیری کنیم. 

امیدواریم به‌ویژه در شرایط فعلی این چک لیست بتواند به نظافت هتل و اقامتگاه شما یاری برساند و درنهایت همگی بتوانیم از این بحران عبور کنیم و دوباره روزهای شادمان را از کام تلخ روزگار بیرون بکشیم. 

از این چک لیست می‌توان برای نظافت خانه به‌ویژه برای کسانی که با افراد مبتلا به این بیماری در ارتباط بوده‌اند، نیز استفاده کرد. اما پیش از ورود به بحث جزئیات نظافت هتل و اقامتگاه ابتدا ۵ مورد را که باید در زمان شیوع کرونا پیش از نظافت بدانیم، با هم مرور می‌کنیم. 

۵ نکته مهم که شما باید در زمان فراگیری ویروس کرونا درباره نظافت هتل و اقامتگاه خود بدانید:

۱.در شرایط فعلی حتما سعی کنید از سلامت تک تک کارکنان خود و حتی اطرافیان و خانواده‌های آن‌ها اطمینان حاصل فرمایید و در صورت بروز کوچک‌ترین نشانه مشکوک در هر یک از خدمه و یا محیط زندگی شخصی‌اش، از آن‌ها بخواهید در منزل استراحت کنند.

 نکته مهمی که باید بدانیم این است که طبق پژوهش‌های انجام شده در چین، حتی افرادی که هیچ‌گونه نشانه‌ای از کرونا ویروس ندارند، می‌توانند در صورت ارتباط با افراد بیمار، ناقل کروناویروس باشند. پس در چنین شرایط بحرانی توجه به زندگی شخصی کارکنان نیز اهمیت می‌یابد.

۲. در شرایط بحرانی مهم‌ترین موضوع آگاهی بخشی برای پیشگیری از انتقال بیماری است. حتما برای تمام کارکنان خود دوره‌های آموزش و ارتقای آگاهی درباره کرونا ویروس برگزار کنید تا ضمن افزایش احساس تعهد و مسئولیت در آن‌ها در شرایط بحرانی، آن‌ها بتوانند در صورت مشاهده کوچک‌ترین نشانه‌ای اقدامات لازم را به عمل آورند. 

شما می‌توانید با برگزاری دوره‌ای کوتاه در هتل و اقامتگاه خود، از یک متخصص بخواهید تا در مورد این ویروس و هرآن‌چه باید از آن دانست به کارکنان شما آگاهی بخشد. ضمنا می‌توانید راه‌های پیشگیری از این ویروس را به طور خلاصه در کاغذهایی تهیه کرده و بر محل‌های مناسب در هتل و یا اقامتگاه خود نصب کنید. شاید بهتر باشد هر کامند هتل و یا اقامتگاه شما جزوه‌ای کامل از اطلاعات راجع به این ویروس را داشته باشد.

چک لیست نظافت اقامتگاه

۳. از ورود افراد مشکوک و مسافرانی که از شهرهای پرریسک می‌آیند یا علائم مشکوکی دارند، برای حفظ جان و سلامتی سایر مسافران در هتل خود جدا جلوگیری کنید. دوباره تأکید این موضوع ضروری می‌نماید که این ویروس می‌تواند در افرادی که هیچ نشانه‌ای ندارند و تنها با افراد بیمار در ارتباط بوده‌اند وجود داشته باشد و این افراد به ظاهر سالم، خود می‌توانند ناقل ویروس باشند.

۴. طبق طرح تشخیص و درمان ذات‌الریه ناشی از کوئید ۱۹، یا همان کرونا ویروس، این ویروس نسبت به اشعه ماوراء بنفش و گرما حساس است. ۳۰ دقیقه دمای ۵۶ درجه سانتیگراد، دی اتیل اتر، اتانول ۷۵ درصد، مواد ضدعفونی کننده دارای کلر، پراستیک اسید و کلروفوم و سایر حلال‌های چربی همگی می‌توانند به طور مؤثر ویروس را نابود کنند، کلرهگذیدین نمی‌تواند به طور مؤثر ویروس را غیرفعال کند. 

درنتیجه می‌توان برای پاک کردن سطوح می‌توان از الکل یا مواد ضدعفونی‌کننده دارای کلر استفاده کرد. البته به خاطر داشته باشید الکل ممکن است در هوا بماند و باعث اشتعال شود، به علاوه بوی آن ممکن است در فضای هتل و اتاق‌ها نامطبوع باشد. 

پس بهترین راه این است که مواد و وسایلی که در برابر حرارت مقاوم هستند را با ۱۵ دقیقه جوشاندن در آب و سطوحی چون فرش و مبل و غیره را با مواد ضدعفونی کننده دارای کلر، شیرآلات و دستگیره‌ها و غیره را با مواد ضدعفونی کننده دارای الکل تمیز کنید.

۵. آخرین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر شرایط مقابله با این ویروس و نظافت هتل و اقامتگاه خود را در این شرایط با مطالبی که در این مقاله آمده است، ندارید، خواهشمندیم برای حفظ جان خود و مسافرانتان برای مدتی هتل یا اقامتگاه خود را تعطیل کنید تا شرایط بحرانی کمی بهبود یابد. 

به عبارتی پیش از این‌که اطمینان حاصل نکرده‌اید که می‌توانید با این بحران مقابله کنید، از پذیرش مسافر جدا خودداری کنید. به یاد داشته باشید که پذیرایی از مسافران در حالی‌که مطمئن نباشید می‌توانید از جان و سلامت آن‌ها، کارمندانتان و خود در مقابل این ویروس محافظت کنید، یک ضرر تمام و کمال برای خود و جامعه است.

اکنون پس از انجام گرفتن اقدامات بالا، با آگاهی و تلاش همگی پرسنل، با هم جزئیات نظافت بخش‌های مختلف هتل و اقامتگاه را یادآوری می‌کنیم.

اتاق‌ها:

پیش از ورود به اتاق تمام وسایل نظافتی که با خود برای نظافت هتل به داخل اتاق می‌برید، اعم از چرخ دستی که وسایل را روی آن می‌گذارید، دستمال‌ها و سطح بطری‌ها و ظروف حامل مواد ضدعفونی‌کننده را ضدعفونی کنید و در هر اتاق دستکش خود را عوض کنید. کار خود را از سطح و دستگیره‌ی در بیرون اتاق آغاز کنید. سپس مطابق این چک لیست کار در اتاق را آغاز کنید و برای نظافت هتل و اقامتگاه این بخش‌ها را به خاطر بسپارید:

نظافت اقامتگاه

الف) حمام و دستشویی:

به یاد داشته باشید که حمام و دستشویی همیشه باید به طور منظم و پیوسته ضدعفونی و تمیز شوند. رطوبت و شرایط مساعد حمام برای رشد باکتری‌ها باعث می‌شود این محیط یکی از مهم‌ترین محیط‌های هتل برای انتقال بیماری‌ها باشد. تمیز کردن اتاق بهتر است از این منطقه آغاز شود زیرا ممکن است در طول تمیز کردن این بخش‌ها، ناپاکی را به بخش‌های دیگر هم سرایت دهد. 

برای تمیز کردن حمام و دستشویی‌ها ابتدا دستکش و ماسک دارای سه فیلتر استفاده کنید و بعد از تمام کردن کار این بخش ماسک و دستکش‌ها را به دور بیندازید و با ماسک و دستکش جدید به سایر بخش‌های اتاق بروید. برای نظافت این بخش از مواد ضدعفونی کننده مخصوص استفاده کنید و در طول کار در این بخش سعی کنید از برخورد دست با صورت و بدن خود جلوگیری کنید.

خارج کردن پلاستیک داخل سطل زباله حمام و دستشویی و ضدعفونی کردن سطل زباله (حتما توجه داشته باشید که پلاستیک را گره بزنید و سپس از حمام خارج کرده و در پلاستیک بزرگ‌تری قرار دهید.)

خارج کردن حوله‌ها و دم‌پایی‌ها و دورانداختن یا ضدعفونی کردن آن‌ها

دور انداختن صابون‌ها، شامپوها و خمیر دندان‌های استفاده شده و ضدعفونی کردن آن‌هایی که استفاده نشده‌اند

ضدعفونی کردن سطح و لگن توالت‌های فرنگی و ایرانی

ضدعفونی کردن کلیه شیرآلات دوش، دستشویی و توالت

ضدعفونی کردن کلیه دیوارهای حمام و دستشویی، درها و دستگیره‌های آن

ضدعفونی کردن پرده حمام

پس از اتمام این بخش به سراغ بخش‌های داخل اتاق بروید و آن‌ها را با مواد ضدعفونی کننده‌ی مناسب تمیز و ضدعفونی کنید. در شروع این مقاله، در بخش «۵ نکته مهم که شما باید در زمان فراگیری ویروس کرونا درباره نظافت هتل و اقامتگاه خود بدانید» در شماره ۴ توضیح داده‌ایم که بهترین شوینده‌ها برای مقابله با کرونا ویروس مناسب هستند. می‌توانید برای اطمینان از نظافت هتل و اقامتگاه خود به آن بخش رجوع کنید.

نظافت هتل برای پیشگیری از کرونا

ب) دکمه‌ها و سطوحی که ممکن است لمس شوند:

ترموستات‌ها و یا هر وسیله گرمایشی و سرمایشی که در اتاق دما را کنترل می‌کنند.

تمام دستگیره‌های درهای داخل اتاق، مانند در دستشویی و حمام و در خروخی اتاق از بیرون
کلیدهای برق و آباژور

تلفن و کامپیوتر داخل اتاق

در یخچال داخل اتاق و سطح بیرونی آن و داخل آن

وسایل و خوراکی‌های داخل یخچال (آن‌هایی را که استفاده شده‌اند دور انداخته و آن‌هایی را که استفاده نشده‌اند حتما ضدعفونی کنید.)

زیرسیگاری و تمام ظروفی که در اتاق قرار دارند.

دکمه‌های تلویزیون و کنترل‌ها

چای ساز و قهوه ساز و بسته‌های چای کیسه‌ای

خارج کردن و دور انداختن قندها و خوراکی‌هایی که بدون حفاظ در اتاق وجود داشته‌اند.

در و سطح کمدها و کشوهای داخل اتاق

قفسه‌های داخل کمدها، چوب لباسی‌ها و تمام سطح داخلی کمدهایی که با لباس‌ها و وسایل مسافران تماس مستقیم دارند.

سطح میزها و صندلی‌های داخل اتاق

سطح و دستگیره پنجره‌ها

قاب عکس‌ها، به‌ویژه قاب دور آن‌ها و آینه

سطل‌های زباله درون اتاق ( ابتدا کیسه درون آن را گره زده و در کیسه بزرگ‌تری قرار دهید، سپس سطح سطل و درب آن را ضدعفونی کنید.)

سطح فرش و مبل داخل اتاق

کف‌پوش اتاق (شامل پارکت، موکت و …)

سطوح پایین دیوارهای اتاق به‌ویژه اگر کودک در آن اتاق بوده باشد.

ج) تخت‌خواب:

تمام خطوط و مرزهای بین تخت و روتختی را دست بکشید تا اگر شیء یا وسیله‌ای از مسافری جامانده است، آن را پیدا کنید. سپس آن وسیله را ضدعفونی کرده و با یک یادداشت مبنی بر تاریخ پیدا شدن آن شیء، شماره اتاق، نام فردی که وسیله را پیدا کرده است و سایر مشخصات و جزئیات، به پذیرش یا مدیریت هتل تحویل دهید. این کار را برای هر وسیله‌ی جامانده‌ای در اتاق انجام دهید. سپس تمام سطح تخت را تمیز کنید.

ملافه‌ها و روبالشی‌ها را درآورده و در کیسه‌ای پلاستیکی به طوری که با سایر اشیاء تماس پیدا نکند قرار دهید تا به محل شستشو ببرید و با محلول‌های ضدعفونی کننده و با آب داغ آن‌ها را پاک کنید. در طول این کار سعی کنید تشک‌ها، پتوها و بالش‌ها را زمانی که هنوز ملافه جدید بر آن نینداخته‌اید، در سطح تمیزی که از قبل آماده کرده‌اید قرار دهید تا با سایر سطوح تماس نداشته باشد. 

مثلا می‌توانید ابتدا تخت را به طور کامل تمیز کنید و تشک‌ها، پتوها و بالش‌ها را روی آن قرار دهید. توجه کنید که در این مرحله از ملافه‌های جدید استفاده نکنید. این کار را برای آخرین مرحله تمیز کردن اتاق‌ها بگذارید. با ما پیش بروید، این کار برای مرحله بعدی است.

نظافت اتاق هتل

د) پر کردن اتاق با وسایل جایگزین:

پس از آن‌که کل اتاق را به شیوه‌ای که گفته شد تمیز و ضدعفونی کردید، نوبت به جایگزین کردن وسایل و اشیاء مناسب می‌رسد. ابتدا تمام زباله‌ها و اشیائی را که با خود آورده بودید و یا در جریان ضدعفونی کردن اتاق قصد دارید از اتاق خارج کنید، در بیرون از اتاق، در محلی که باعث انتقال ویروس و عفونت به سایر بخش‌های راهرو و هتل نشود، قرار دهید. 

مثلا می‌توانید همه را به صورتی که با سطح زمین برخورد نداشته باشند بر روی میز چرخ‌دار خود قرار دهید، از اتاق خارج کرده و پیش از ورود به اتاق بعدی چرخ را خالی و ضدعفونی کنید. سپس برای اتمام نظافت هتل و اقامتگاه خود در بخش اتاق‌ها، دستکش‌های خود را درآورده، دست‌ها را با الکل ضدعفونی کنید و سپس:

ملافه‌ها را به شیوه مرسوم بر روی تخت بیندازید.

یخچال را پر کنید. لیوان و بشقاب و ظروف لازم را در اتاق قرار دهید.

در صورت نیاز ظرف‌ها را با قند و … پر کنید.

در دستشویی و حمام دمپایی، حوله تمیز، مواد و وسایلی چون شامپو و صابون و… قرار دهید.
پلاستیک‌های جدید و تمیز درون سطل‌های زباله بیندازید.

در آخر نگاهی به اتاق بیندازید و مطمئن شوید جایی را از قلم نینداخته‌اید. از اتاق خارج شده و درب را قفل کنید.

به سراغ اتاق بعدی بروید.

فضای داخل راهروها:

در فضای راهروها شما باید تمام سطوحی که مسافران مرتب در آن رفت و آمد دارند و احتمال لمس کردن آن وجود دارد را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. این کار باید روزانه انجام گیرد اما در شرایط اضطراری چون مواجهه با یک بیماری واگیردار در سطح جامعه هم‌چون کرونا ویروس، این اتفاق باید حداقل در هر روز دو بار بیفتد و یا در صورت مشاهده مورد مشکوکی از مسافران ضدعفونی کردن راهروها را تکرار کنید. این سطوح شامل موارد زیر هستند:

دکمه‌های آسانسور

دستگیره در آسانسور از بیرون اتاقک آسانسور

در آسانسور از داخل که مسافران آن را هل می‌دهند.


تلفن‌های بیرون از اتاق

دستگیره درهای رستوران و دستشویی عمومی در سالن

·        مبل‌ها

عابربانک

کف‌پوش‌ها شامل موکت، سرامیک و پارکت

دیوارها تا جایی که امکان لمس آن وجود دارد

نظافت راهرو هتل

پذیرش:

قسمت پذیرش در هر هتل یکی از محل‌های پررفت‌و آمد در هتل‌ها هستند. پس برای حفظ سلامت خود و سایر مسافران به نظافت آن اهمیت دهید. مهم است در شرایط شیوع یک بیماری فراگیر، کارکنان پذیرش حتما از ماسک های سه فیلتره و دستکش استفاده کنند.

ضدعفونی کردن کانتر پذیرش که مسافران دست‌های خود را بر آن می‌گذارند و یا بر آن تکیه می‌دهند، سطح رویی کانتر و سطح بیرونی آن

ضدعفونی کردن دستگاه پوز، خودکار، گلدان و سایر وسایل موجود بر روی کانتر

ضدعفونی کردن سطل زباله داخل بخش پذیرش

ضدعفونی کردن صندلی‌ها و میز داخل آن

ضدعفونی کردن کمدها و یا کشوهایی که مدارک مسافران و کلیدهای اتاق‌ها در آن قرار داده می‌شوند. (بهتر است در زمان فراگیری یک ویروس مثل ویروس کرونا، کارمندی که مسئول دادن کلیدها به مسافران است، به طور جداگانه وظایفی داشته باشد که با لمس کمتر سطوح در ارتباط باشد تا از انتقال ویروس بر روی کلیدها پیشگیری شود.)

در صورت امکان مدارک مسافران را ضدعفونی کرده و در داخل کشوهای مخصوص قرار دهید.
در زمان استفاده از کارت‌های اعتباری و یا گرفتن اسکناس از مشتری حتما به موارد بهداشتی توجه کنید.

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های هتل:

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌ها از پررفت‌و آمدترین مکان های هتل است. بنابراین نیاز است همیشه در مورد ضدعفونی کردن این مکان‌ها تمامی اقدامات بهداشتی لازم لحاظ گردند. در شرایط فراگیری یک میکروب یا ویروس هم‌چون کرونا ویروس، بهتر است این مکان‌ها را در هتل تعطیل کرده و غذا و نوشیدنی‌های مورد نیاز را برای مسافران در اتاق‌ها سرو کنید. با این حال ضدعفونی کردن موارد زیر در تمامی شرایط ضروری است:

ضدعفونی کردن میز و صندلی‌ها

تعویض روزانه و یا ضدعفونی کردن رومیزی‌ها

ضدعفونی کردن تمامی ظروف، در شرایط بروز بحران می‌توان از شیوه جوشاندن آن‌ها نیز استفاده کرد.

ضدعفونی کردن تمام سطوح از جمله کتری‌های بزرگ و وسایلی که مستقیما با تماس دست مسافران ارتباط دارند.

ضدعفونی کردن کف و دیوارها تا حد امکان

نکته: پیش از ضدعفونی کردن محل نشستن صندلی‌ها، هرگز آن‌ها را روی میز قرار ندهید.

رستوران هتل

برای این‌که بتوانید در یک صفحه چک لیست کاملی از کارهایی که باید برای نظافت هتل و اقامتگاه خود انجام دهید، داشته باشید ما تمام این کارها را به صورت خلاصه در جدول زیر آورده‌ایم. شما می‌توانید این جدول را در اختیار مسئولان بخش‌های مختلف هتل یا اقامت گاه خود تحویل دهید تا در هر بار ضدعفونی و نظافت مکان‌های مختلف، مطمئن باشند جایی یا چیزی را از قلم نینداخته‌اند. در قسمت کارهای انجام شده محلی را قرار داده‌ایم تا هر کاری را که انجام می‌دهید علامت بزنید و انجام کار نظافت هتل و اقامتگاه برایتان دقیق‌تر صورت گیرد.

کارهایی که باید صورت گیردبخش‌هاکارهای‌انجام شده
 سرویس بهداشتی 
ضدعفونی سطل زباله  
ضدعفونی کلیه شیرآلات دستشویی، حمام و توالت  
ضدعفونی پرده حمام  
ضدعفونی دستگیره‌ها و درهای داخلی  
ضدعفونی سطح و داخل لگن دستشویی ایرانی و فرنگی  
ضدعفونی دیوارها تا جایی که دست به آن می‌رسد.  
تخلیه سطل زباله  
دور انداختن شامپو، خمیردندان، صابون و ..  
دور انداختن یا ضدعفونی دمپایی و حوله‌ها  
جایگزین کردن دمپایی، حوله و سایر ملزومات چون شامپو و صابون و…  
 تخت‌خواب 
تمیز کردن حاشیه و مرز میان تخت و تشک  
ضدعفونی کردن وسایل جامانده احتمالی و تحویل آن به پذیرش  
خارج کردن روبالشی‌ها و ملافه‌ها از اتاق برای ضدعفونی  
تمیز و ضدعفونی کردن سطوح تخت  
انداختن ملافه و روبالشی جدید  
 سایربخش‌های‌اتاق 
ضدعفونی ترموستات‌ها و دکمه‌های وسایل سرمایشی و گرمایشی  
ضدعفونی تمام دستگیره‌های درهای داخل اتاق  
ضدعفونی کلیدهای برق و آباژور  
ضدعفونی تلفن و کامپیوتر داخل اتاق  
ضدعفونی در یخچال و سطوح بیرونی و داخل آن  
ضدعفونی و دورانداختن مواد داخل یخچال  
ضدعفونی زیرسیگاری و تمام ظروف  
ضدعفونی دکمه‌های تلویزیون و کنترل‌ها  
ضدعفونی  چای ساز و قهوه ساز و بسته‌های چای کیسه‌ای  
دور انداختن قندها و خوراکی‌های که بدون محفاظ  
ضدعفونی در و سطح کمدها و کشوهای داخل اتاق  
ضدعفونی قفسه‌های داخل کمدها، چوب لباسی‌ها و تمام سطوح داخلی کمدها  
ضدعفونی سطح میزها و صندلی‌های داخل اتاق  
ضدعفونی و پاک کردن غبار سطح و دستگیره پنجره‌ها  
ضدعفونی و پاک کردن غبار قاب عکس‌ها و آینه  
ضدعفونی کردن سطل‌های زباله و خارج کردن زباله‌ها از اتاق  
ضدعفونی کردن سطح فرش و مبل داخل اتاق  
ضدعفونی کردن کف‌‌پوش اتاق  
ضدعفونی کردن دیوارها  
جایگزین کردن ظروف ضدعفونی شده در اتاق  
جایگزین کردن مواد تمیز و ضدعفونی شده در یخچال  
 راهروها 
ضدعفونی کردن دکمه‌های آسانسور  
ضدعفونی کردن دستگیره در آسانسور از خارج و داخل آن  
ضدعفونی کردن در آسانسور  
ضدعفونی کردن تلفن‌های بیرون اتاق‌ها  
ضدعفون کردن دستگیره درهای رستوران و سالن‌ها و …  
ضدعفونی کردن عابر بانک  
ضدعفونی کردن کف‌پوش‌ها  
ضدعفونی کردن دیوارها تا جایی که امکان لمس وجود دارد  
 پذیرش 
ضدعفونی کردن کانتر پذیرش
ضدعفونی کردن سطح رویی کانتر و سطح بیرونی آن
ضدعفونی کردن دستگاه پوز، خودکار، گلدان و سایر وسایل موجود بر روی کانتر
ضدعفونی کردن سطل زباله داخل بخش پذیرش
ضدعفونی کردن کمدها و یا کشوهای مدارک مسافران و کلیدهای اتاق‌ها
ضدعفونی کردن صندلی‌ها و میز داخل آن
ضدعفونی کردن مدارک مسافران پیش از قرار دادن آن‌ها در کمدهای مخصوص
رعایت بهداشت در هنگام گرفتن اسکناس و کارت‌های اعتباری
ضدعفونی کردن مبل‌ها و میز درون لابی
ضدعفونی کردن درهای اصلی و ورودی هتل



امیدواریم این مقاله بتواند به شما کمک کند تا علاوه بر آشنایی با شیوه‌های نظافت هتل و اقامتگاه در شرایط بحرانی چون بروز کرونا ویروس، شما را به‌طور کلی با نظافت هتل و اقامتگاه در تمام شرایط آشنا کند. کرونا ویروس یک ویروس سمج است، اما آن‌چه تاریخ به ما نشان داده است این است که بشر از تمامی موجودات زنده در روی این کره خاکی سمج‌تر و پرتلاش‌تر است. بی‌شک این ویروس و این شرایط دشوار را نیز مانند تمام بحران‌های موجود در طول تاریخ می‌توانیم با کمک یک‌دیگر بهبود بخشیم. این بحران را نیز مانند تمام پستی و بلندی‌های دیگر تاریخ پشت سر خواهیم گذاشت و با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره قربانیان این بحران و احترام به خانواده‌های آن‌ها، با درایت، هوشمندی و تلاش خود بار دیگر می‌رویم تا ایران و جهانی شاد و به دور از بیماری را برای تمام آنان که دوستشان داریم و هم‌وطن می‌نامیم بسازیم. به امید بازگشت دوباره خنده‌های بی‌امانمان در تعطیلات نوروز.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار