gardeshban.ir

گزارش/
ویروس کرونا چند ماهی است که از چین سفر خود را شروع کرده است و با روندی بسیار سریع در سطح جهان در حال گسترش است.
کد خبر: ۲۴۴۰۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
هنگامی که این ویروس شناسایی شد، کشورهای زیادی بلافاصله محدودیت‌های سفر به چین را اعمال کردند ولی با توجه به ماهیت کمون طولانی مدت این ویروس، محدودیت‌ها نتوانست آنطور که باید از گسترش و اپیدمی جهانی آن جلوگیری کند. به همین دلیل الان کشورهای زیادی در سراسر جهان درگیر این ویروس پیچیده هستند که یکی از آن کشورها، ایران عزیزمان است.

آخرین اخبار ممنوعیت های سفرهای نوروزی برای ایرانیان

پس از اینکه خبر ابتلای 2 نفر در استان قم به کرونا منتشر شد، رفته رفته خبرهایی از افزایش افراد مبتلا به این ویروس به گوش رسید و در نهایت در سطح کشور به نوعی همه‌گیر شد. به همین دلیل و با توجه به اینکه به نوروز و تعطیلات نزدیک می‌شویم و یکسان نبودن شیوع ویروس در استان‌های مختلف، مسئولین استانی و شهرستانی در مناطق مختلف ایران برای کمک به قطع چرخه گسترش کرونا و جلوگیری از مسافرت به عنوان یکی از راه‌های اصلی انتقال، محدودیت‌هایی را وضع کرده‌اند. 

در این خبر که بصورت مداوم به‌روز رسانی می‌شود، آخرین اخبار مربوط به اعمال محدودیت‌های سفر‌ها در اختیار شما کاربران عزیز قرارخواهد گرفت.

آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ستاد مدیریت و مقابله با کرونای آذربایجان شرقی امروز  (17 اسفند) جلسه فوق‌العاده تشکیل داد و با نظر اکثریت اعضا، مقرر شد محدودیت رفت‌وآمد در مبادی ورودی استان آذربایجان شرقی از امروز اعمال شود.

آذربایجان غربی

بر اساس تصمیم استانداری آذربایجان غربی، به منظور کنترل ملی کرونا، ورود مسافر به استان ممنوع است و هتل ها و اماکن گردشگری از پذیرش مسافران خودداری می کنند. همچنین بر خلاف سال های گذشته که مدارس پذیرای فرهنگیان سراسر کشور بودند، امسال هیچ مدرسه در استان آذربایجان غربی مهیای پذیرش نیست. زدن چادر و کمپ در محیط های شهری نیز ممنوع اعلام شده است.

همچنین طبق گزارش مشرق نیوز، از ورود ناوگان عمومی به شهر ارومیه جلوگیری به عمل می‌آید.

آبادان

زین‌العابدین موسوی فرماندار آبادان اعلام کرد؛ در آبادان هیچ هتل و مسافرخانه‌ای حق اسکان ندارد و همه باید تعطیل شوند. آموزش و پرورش نیز نباید هیچ مدرسه‌ای را در اختیار میهمانان قرار دهد. همچنین نیروی انتظامی در فرودگاه و بنادر هم باید مستقر شود و تا اطلاع ثانوی اجازه ورود را ندهد.

اراک

تردد خودروهای سواری غیر بومی به سمت اراک ممنوع شد.

اردبیل
فرماندار از تعطیلی تمام مراکز اقامتی، خدماتی و رفاهی فرهنگیان در این شهرستان تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: «مسافران از سفر به این شهر خودداری کنند.» ابراهیم امامی افزود: «با توجه شیوع ویروس کرونا، مراکز اقامتی، خدماتی و رفاهی فرهنگیان و سوئیت آپارتمان‌ها، آبگرم‌های معدنی و تاسیسات گردشگری منطقه تعطیل شده است.»

اصفهان

استاندار اصفهان اعلام کرد که با ابلاغ تعطیلی مهمانسراهای ادارات از ورود میهمان به این مراکز جلوگیری می‌شود. عباس رضایی اضافه کرد: «پس از غربالگری افراد مشکوک به مراکز درمانی هدایت شده یا از ورود افراد غیر بومی که به دلایل غیر ضروری به استان سفر کردند، جلوگیری می‌شود.»

ایلام

استاندار این استان اعلام کرد: «برای پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا پذیرش و اسکان مسافران نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن ممنوع است.» قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: «باتوجه به شیوع بیماری کرونا، برنامه های ستاد تسهیل مسافران نوروزی لغو شده است و فعالیت این ستاد در ذیل ستاد پیشگیری و مبارزه با این بیماری و در راستای جلوگیری از ورود مسافران به استان در ایام نوروز سمت و سو می یابد.»

همچنین طبق اعلام مدیر کل گمرک استان ایلام، در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و با توجه به اعلام کشور عراق مرز مهران از فردا (18 اسفند ماه) به مدت یک هفته بسته می‌شود.

ایرانشهر

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر گفت: «باتوجه به شیوع بیماری کرونا در این شهرستان تمامی مهمان‌پذیرها، هتل‌ها و مکان‌های گردشگری در ایام عید نوروز تعطیل و پذیرش هر گونه مسافر و میهمان در این مکان‌ها ممنوع است.»

بوشهر

استاندار بوشهر: «هرگونه کمپ شهرداری‌ها و نصب چادر در سواحل و دیگر مکان‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است و شهرداری با همکاری نیروی انتظامی موظفند برای اجرای این مصوبه اقدام کنند. همچنین اجاره خانه‌های مبله در استان  تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد.»

بندر گناوه

فرماندار گناوه گفت: «براساس تصمیم ستاد شهرستان گناوه مقابله با ویروس کرونا و با هماهنگی با دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان، تمامی مبادی ورودی شهر گناوه تا اطلاع ثانوی بر مسافران و گردشگران بسته شد.»

جزیره کیش

مدیر نظارت بر خدمات و مراکز گردشگری کیش: «مطابق مصوبه ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا در جزیره کیش مورخ ۱۴ اسفند، واگذاری هر گونه منزل مسکونی به صورت اجاره شبانه و ساعتی (موقت) تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.»

جزیره قشم

در راستای پیشگیری از کرونا، هشت اسکله گردشگری در سایت‌های هنگام و جنگل‌های حرای قشم تعطیل شدند.همچنین رییس ستاد مدیریت بیماری کرونا در قشم از ممنوعیت تردد غیربومیان به جزیره قشم به‌منظور حفظ سلامت شهروندان خبر داد. تنها خودروهای حامل اقلام ضروری، مجاز به ورود به این شهرستان هستند و از ورود غیربومیان جلوگیری می‌شود.

جزیره هرمز

به‌گفته بخش‌دار جزیره هرمز، ورود مسافران و گردشگران غیربومی به جزیره هرمز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع است.

چابهار

معاون استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه کشور به‌سمت وضعیت سختی پیش می‌رود و این استان نیز از این موضوع مستثنا نیست، از تعطیلی مراکز اقامتی چابهار خبر داد. وی گفت در حال ایجاد سازوکاری هستیم که با همکاری نیروی انتظامی، از ورود مسافران به این شهرستان جلوگیری کنیم.

خراسان رضوی

در راستای پیشگیری از شیوع کرونا، ستاد مقابله با ویروس کرونای خراسان‌رضوی تصویب کرد که این استان پذیرای مسافران نوروزی نخواهد بود و این محدودیت را در مبادی ورودی استان نیز اعمال خواهد کرد.

خوزستان

به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان گفت: زمینه ای برای میزبانی استان خوزستان از مهمانان نوروزی به هیچ عنوان فراهم نشده است. همچنین در تمام ورودی‌های هوایی، زمینی و دریایی استان پایش صورت می‌گیرد.

زنجان

فرمانده انتظامی زنجان: «از ساعت ۲۲ شب گذشته ( 16 اسفند) ورود برای این غیر بومی‌ها به کلیه محور‌های استان ممنوع شده است.» او گفت: «بر این اساس مسافران در هیچ کدام از شهرستان‌های استان حق اسکان نداشته و به مسیر‌های خود برای خروج از استان ادامه دهند.» فرمانده انتظامی استان زنجان افزود: «با کمال احترام از ورود مسافران در مبادی استان جلوگیری خواهد شد.»

سبزوار

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی فرمانده انتظامی سبزوار روز جمعه 23 اسفند ماه 1398 با اعلام این خبر گفت: «ماموران پلیس این شهرستان در ورودی این شهر در حاشیه پایانه مسافربری مستقر شده اند تا مانع  ورود خودروهای با پلاک سایر استانها و شهرستان‌ها به داخل شهر شوند.»

سرهنگ حسین بیات مختاری افزود: «خودروهای غیربومی با هدایت پلیس شهرستان از سمت کمربندی‌ها به بیرون از شهرستان سبزوار هدایت می‌شوند.»

سمنان

استاندار سمنان: «علی رغم آمادگی همه جانبه تمامی دستگاه‌های اجرایی استان برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروز ۹۹، به دلیل مقابله با شیوع کرونا ویروس و حفظ جان مردم، با پوزش از عموم مردم اعلام می‌دارد امسال شرایط پذیرایی از مسافران ارجمند را نداریم و از تمام هموطنان گرانقدر درخواست می‌کنیم از سفر به "استان سمنان" خودداری کنند.»

عسلویه

فرماندار شهرستان عسلویه: وضعیت عسلویه عادی نیست و ورود مهمانان از مبادی ورودی شهرستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است. وی تصریح کرد: هر گونه مراسم جشن، عروسی و... ممنوع و تخلف محسوب شده و باید برخورد گردد.

فارس

همچنین بر اساس تصمیم مسوولان به منظور پیشگیری و مقابله با این ویروس تمام اماکن گردشگری، تاریخی و اقامتی استان فارس تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و به گفته معاون استاندار فارس هرگونه فعالیت گردشگری در استان ممنوع است و هتل ها، مهمان پذیرها، مدارس و مسافرخانه ها و سایر اماکن نیز تعطیل است، همچنین تمامی فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های آژانس های مسافرتی، دفاتر گردشگری و خدمات توریستی تعطیل خواهد بود و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت، برخورد قانونی صورت می گیرد.

قزوین

هدایت‌اله جمالی‌پور استاندار قزوین اظهار کرد: «تا پایان هفته آینده ورودی و خروجی‌های استان قزوین به صورت غربالگری کنترل می‌شود.» وی افزود: «ورود خودروها با پلاک‌ استان‌های آلوده شامل البرز، تهران، گیلان و قم به استان قزوین به‌طور کلی ممنوع خواهد بود و با توجه به اینکه برخی از شهروندان قزوینی در تهران شاغل هستند، ورود و خروج این خودروها نیز با دقت کنترل خواهد شد.»

استاندار قزوین با بیان اینکه تمامی برنامه‌های پیش‌بینی شده برای عید نوروز در استان قزوین لغو شده است، عنوان کرد: «هتل‌ها و مسافرخانه‌های استان قزوین در ایام نوروز به هیچ عنوان پذیرش نخواهند داشت.»

قم

با توجه به اینکه استان قم نقطه آغاز ورود کرونا است مسوولان تاکید کرده‌اند که مردم به هیچ وجه به این استان سفر نکنند، به گونه‌ای که بخشدار بخش کهک اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از جمعه ۱۶ اسفند ماه از ورود و همچنین توقف گردشگران و مسافران به بوستان‌های شهر کهک جلوگیری به عمل می‌آید و بوستان لاله نیز بسته می شود.

کردستان

استاندار کردستان گفت: «برای تعطیلات نوروز سال آینده اجازه برپایی چادر و یا اقامت در پارک ها و مناطق گردشگر پذیر به هیچ کس داده نمی‌شود.»

کرمان

استاندار کرمان اعلام کرد بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، این استان برای نوروز امسال مطلقا آمادگی پذیرش گردشگران را ندارد.

کرمانشاه

امید قادری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز گفته است: «تمام اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌های این استان به علت شیوع ویروس کرونا در ایام نوروز ۹۹ تعطیل است.» استاندار کرمانشاه نیز اعلام کرد: «باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، کرمانشاه امسال نمی‌تواند میزبان مهمانان نوروزی باشد و امکاناتی در اختیار آنها قرار دهد.»

کهگیلویه و بویراحمد

با تصمیم استاندار چندین مسیر اصلی از جمله جاده یاسوج – اصفهان، یاسوج - شیراز و یاسوج - بهبهان تا اطلاع ثانوی بسته شده است و تمامی اماکن عمومی، رستوران ها، مکان‌های تفریحی و گردشگری تعطیل شده‌اند. همچنین استان کهگیلویه وبویراحمد بنا به تصمیم ستاد مدیریت کرونا هیچ گونه پذیریشی برای ایام نوروز امسال نخواهند داشت.

کیش

به گزارش عصر ایران، پیرو تصمیم شورای عالی سلامت کیش و نامه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به معاون وزیر راه و شهرسازی، ضمن موافقت با محدود شدن پروازهای این جزیره، دستور منع فروش تور و بلیط صادر شد.

گلستان

استاندار گلستان اعلام کرد طبق آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، این استان برای نوروز امسال به‌هیچ‌وجه پذیرش گردشگر ندارد. در این راستا به تمام هتل‌ها و متل‌ها اعلام شده تا از پذیرش گردشگر خودداری کنند. همچنین با توجه به اینکه ورودی این استان از مازندران است و جاده‌های منتهی به مازندران بسته شده‌اند، ورودی این استان نیز بسته شده و رفت‌وآمدها محدود خواهند شد.

گیلان

پلیس راه استان گیلان اعلام کرد تمام خودروها، به‌جز خودروهای با پلاک بومی، تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به این استان را ندارند. این ممنوعیت تردد در مسیرهای ورودی این استان، یعنی محورهای قزوین به رشت، اردبیل به آستارا و رامسر به چابکسر، اجرا می‌شود.

لرستان

سید موسی خادمی استاندار لرستان با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش احتمالی تعداد مبتلایان اعلام کرد که به هیچ‌وجه پذیرای مسافران نوروزی نخواهیم بود و هیچگونه تسهیلاتی ارایه نخواهیم داد و نهادها و ارگان های مرتبط هم پذیرش نخواهند داشت.

مازندران

طبق اعلام استاندار مازندران، پذیرش مهمان در مراکز دولتی، مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی ممنوع است. مدیر روابط عمومی استانداری مازندران نیز اعلام کرده که تمام مسیر‌های ورودی مازندران به روی مسافران و افراد غیربومی بسته شده است و تنها خودروهای حامل سوخت و موادغذایی اجازه ورود به این استان را دارند. وی ضمن دلجویی از کلیه هم‌وطنانی که برنامه سفر به این استان را دارند، از آن‌ها خواست تا از سفرشان صرف‌نظر کنند.

همچنین طبق گزارس عصر ایران؛ مرکز مدیریت راه های کشور ضمن توصیه به هموطنان برای اجتناب از سفرهای غیرضروری برای مقابله با بیماری کووید - ۱۹ اعلام کرد: آزاد راه چالوس - مرزآباد و بالعکس تا اطلاع بعدی مسدود است.

مهران

فرماندار مهران: اتباع خارجی حق ورود به شهر مهران ندارند و چنانچه موردی مشاهده شود بلافاصله بازگشت داده می‌شوند.

منطقه آزاد ارس

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: «بر اساس بخشنامه جدید وزارت میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی و تصمیمات اتخاذ شده در سازمان منطقه آزاد ارس، پذیرش گردشگران در مراکز اقامتی و گردشگری منطقه آزاد ارس ممنوع خواهد بود.»

منطقه آزاد ماکو

جاده‌های ورودی به منطقه آزاد ماکو در راستای پیشگیری از ورود بیماری و پایش سلامت منطقه برای مهار این بیماری به روی مسافران و ورود خودروهای غیر پلاک سه شهرستان ماکو، شوط و پلدشت مسدود شد. مدیر شبکه بهداشت و درمان ماکو روز شنبه در این خصوص به ایرنا گفت: «به همین منظور، ایستگاه پایش در راستای پیشگیری از ورود بیماری کرونا به این شهر، در مبادی ورودی منطقه راه‌اندازی شده‌ است.»

هرمزگان

استاندار هرمزگان اعلام کرد: «بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، گردشگر در هرمزگان پذیرفته نمی‌شود و تا اطلاع ثانوی به گردشگران در استان، خدمات ارائه نخواهد شد.»

همدان

استاندار همدان گفت: «به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا از سفر به استان همدان خودداری شود. به منظور حفظ سلامت مردم و کنترل ویروس کرونا، در ایام نوروز از پذیرش مسافر و گردشگر در استان همدان معذوریم.»

یزد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز از مردم دیگر استانها خواست یزد را بعنوان مقصد سفر انتخاب نکنند زیرا هیچ اقامتگاه و هتل و مهمانپذیری، حق پذیرش مسافر ندارد.

 

آخرین اخبار

سخنگوی دولت اعلام کرد؛ سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع خواهد بود. مردم باید زودتر به شهرهای خود برگردند. تخلف از این دستور طبق قضائیه توسط نیروی انتظامی، برخورد خواهد شد.

طبق گزارش ایسنا؛ مسیرهای کوهستانی "درکه، دربند و دارآباد" تا پایان نوروز بسته شد. شهردار منطقه یک؛ با توجه به انتشار تصاویری در مورد حضور حداکثری مردم در مناطق تفریحی منطقه یک ، راه‌های منتهی به دربند، درکه، دارآباد، کلکچال تا پایان نوروز در راستای قطع زنجیره شیوع کرونا ویروس بسته می شود. از صبح (چهارشنبه) مسیرهای ورودی به منطقه کوهستانی شمال پایتخت با نصب بنرهایی اطلاع رسانی و حضور پلیس کوهستان و نیروهای حریم‌بان مسدود شده است.


جدول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر به نقاط مختلف ایران
 

 مقصدبازه زمانیورود وخروج گردشگرمراکز اقامتی جاذبه
آذربایجان شرقی ممنوع  
آذربایجان غربی ممنوع  
آبادان ممنوعتعطیل 
اراک  ورود سواری غیر بومی ممنوع  
 اردبیلنوروز تعطیل تعطیل
اصفهاننوروزممنوعتعطیل 
ایلامنوروزممنوع  
ایرانشهر (سیستان و بلوچستان)نوروز تعطیل 
بوشهرنوروز کمپ، چادر و اجاره خانه ممنوع 
بندر گناوهنوروزممنوع  
جزیره کیشتا اطلاع ثانوی اجاره منزل مسکونی ممنوع 
 جزیره قشم ممنوع  
جزیره هرمز ممنوعتعطیل 
چابهار (سیستان و بلوچستان) به زودی ممنوع می‌شود  
خراسان رضوینوروزممنوع  
خوزستان نوروزپایش مستمر ورودی‌هاتعطیل  
زنجان ممنوع  
سبزوار ممنوع  
 سمناننوروزممنوع  
عسلویهتا اطلاع ثانویممنوع  
فارسنوروزممنوعتعطیلتعطیل
قزویننوروزممنوعتعطیلتعطیل
قم ممنوع  
کردستاننوروز برپایی چادر ممنوع 
کرمانشاهنوروز تعطیلتعطیل
کهکیلویه و بویراحمدنوروز تعطیلتعطیل
کیشنوروز ممنوعتعطیلتعطیل
گلستاننوروزممنوعتعطیلتعطیل
گیلانتا اطلاع ثانویممنوع  
لرستاننوروز تعطیلتعطیل
مازندراننوروزممنوعتعطیلتعطیل
مهران ممنوع   
منطقه آزاد ارسنوروز تعطیلتعطیل
منطقه آزاد ماکو ممنوع  
هرمزگان تا اطلاع ثانوی تعطیلتعطیل
همداننوروز تعطیلتعطیل
یزدنوروز تعطیل 



محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر به نقاط خارج از ایران

از آنجایی که محدودیت سفر به خارج از کشور برای ما ایرانیان با بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی و عدم ویزا شدن از سوی کشور مقصد همراه است، اجازه بدهید تا این موارد را در ادامه خدمت شما اعلام  کنیم. البته باید خاطرنشان کنیم که این جدول با هر تغییری از سوی کشورهای ذکر شده، به‌روزرسانی خواهد شد.

فیجی

مسافران و کادر پروازی که ۱۴ روز پیش از سفر به فیجی در ایران اقامت داشته‌اند حق ورود به این کشور را ندارند..

عربستان سعودی

مسافران توریستی و کادر پروازی که در ۱۴ روز گذشته در ایران و سایر کشورهای درگیر با کرونا حضور داشته‌اند، اجازه ورود به عربستان را ندارند. همچنین ویزاهای حج عمره و زیارتی نیز معلق هستند..

مالزی

وزارت بهداشت مالزی در اطلاعیه‌ای خطاب به دفاتر فروش و مسافران هواپیمایی ماهان اعلام کرد مسافرانی که تا ۱۴ روز قبل از سفر به مالزی در شهرهای تهران، قم و گیلان حضور داشته‌اند، به‌طور موقت اجازه ورود به این کشور را ندارند. افرادی که ویزای دانشجویی، گذرنامه یا اقامت دائم مالزی دارند از این ممنوعیت مستثنی هستند.

اندونزی

وزارت خارجه اندونزی، روز پنجشنبه تحت‌تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای ایران، ایتالیا و کره جنوبی اعلام کرد که از تاریخ ۱۸ اسفند، از ورود مسافران و افرادی که در ۱۴ روز گذشته سابقه سفر به کشورهای مذکور را داشته‌اند، جلوگیری به عمل خواهد آورد..

سنگاپور

سنگاپور نیز به‌دنبال شیوع کرونا ویروس در ایران برای سفر اتباع ایرانی به کشورش محدودیت ایجاد کرد. از روز چهارشنبه، ۱۴ اسفندماه، مسافرانی که طی دو هفته گذشته به کره جنوبی، ایران و ایتالیا رفته‌اند، اجازه ورود به سنگاپور را ندارند. این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی برقرار خواهد بود.

سوئد

سوئد تمامی پروازهای مستقیم به ایران را به‌ دلیل شیوع کرونا در کشور به حالت تعلیق درآورد. آژانس‌های حمل‌ونقل سوئد در تاریخ دوشنبه ۱۲ اسفندماه، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، پروازهای مستقیم با ایران را به‌طور موقت، متوقف کردند. طبق بیانیه‌ی سازمان حمل‌ونقل سوئد، مجوز پرواز از ایران ایر به‌طور موقت تعلیق می‌شود. هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای در تاریخ ۱۵ اسفند از تعلیق پروازهای هما به استکهلم و گوتنبرگ در سوئد خبر داد. آژانس حمل‌ونقل این کشور ی بخشنامه‌ای تمامی پروازها از ایران به سوئد را به حالت تعلیق در آورده است. مسئولان ایرانی برای بازگرداندن ایرانی‌ها به کشور به آژانس حمل‌ونقل سوئد درخواست انجام چند پرواز فوق‌العاده داده‌اند که هنوز پاسخی از طرف آن‌ها داده نشده است..

ازبکستان

ازبکستان نیز تحت تاثیر شیوع گسترده کرونا ویروس در ایران، پروازهای خود به مبدا و مقصد ایران، ایتالیا و افغانستان را لغو کرد. وزارت خارجه این کشور روز دوشنبه ۱۲ اسفند اعلام کرده که پروازهای خود را به مبدا و مقصد ایران و دو کشور مذکور که بیشترین آمار مبتلا به این ویروس را دارند، به حالت تعلیق در خواهد آورد.

آمریکا 

با تمدید محدودیت ورود ایرانیان به مرزهای این کشور اعلام کرد این محدودیت شامل افرادی که ۱۴ روز قبل از ورود به خاک آمریکا به ایران سفر کرده باشند نیز می‌شود.

آلمان، انگلستان و هلند

آلمان، هلند و انگلستان از صبح شنبه ۱۰ اسفند، داشتن فرم سلامت را برای مسافران هواپیمایی هما اجباری کردند. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شنبه ۱۰ اسفندماه، در اطلاعیه‌ای از مشروط شدن پروازهایش به این مقاصد خبر داد.

پس از گسترش کرونا در ایران، سازمان هواپیمایی انگلستان از مسافرانی که قصد سفر به این کشور را دارند خواست تا در زمان ورود به فرودگاه لندن، فرم سلامت تکمیل‌شده همراه داشته باشند. هلند و آلمان نیز مسافران پروازهای ایرانی را مشروط بر داشتن فرم سلامت در فرودگاه‌های خود می‌پذیرند. به گزارش اداره کل روابط عمومی هما، مقامات بهداشتی کشور آلمان، از مسافران عازم سه فرودگاه فرانکفورت، هامبورگ و کلن درخواست کردند در زمان ورود به این فرودگاه‌ها حتما اظهارنامه سلامت به‌همراه داشته باشند. این فرم در هنگام پذیرش مسافر در ایران توسط کارکنان خدمات فرودگاهی هما به مسافر داده می‌شود. مسافر باید آن را تکمیل کرده و هنگام ورود به فرودگاه‌های کشورهای مذکور آن را ارائه کنند. 

باکو و بیروت

سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرد مسافران این ایرلاین به مقصد باکو و بیروت نیز باید گواهی سلامت در فرودگاه مقصد ارائه کنند. همچنین در این ایام، مسافران عادی و ترانزیت در فرودگاه بیروت پذیرش نمی‌شوند.

لبنان

وزیر امور عمومی و حمل‌ونقل لبنان، پنجشنبه ۸ اسفند، در مصوبه‌ای اعلام کرد که حمل‌ونقل هوایی، زمینی و دریایی برای اتباع کشورهایی که درگیر شیوع ویروس کرونا هستند متوقف شود. ایران نیز مشمول این ممنوعیت خواهد بود. براساس این مصوبه، اداره کل هواپمایی لبنان موظف است این بخشنامه را در مورد همه شرکت‌های هواپیمایی اعمال کند و تمام شرکت‌ها موظف به توقف کلیه پرواهای خود از کشورهای مذکور هستند. پروازهایی که به‌طور انحصاری شهروندان و اتباع خارجی مقیم لبنان را جابه جا می‌کنند از این مصوبه مستثنی شده‌اند. این بخشنامه تا اطلاع ثانوی اعتبار دارد.

استرالیا

استرالیا از یکشنبه ۱۱ اسفند، ورود مسافران غیراسترالیایی را که از ایران به این کشور سفر می‌کنند، ممنوع کرد. وزیر بهداشت این کشور، شنبه ۱۰ اسفندماه، اعلام کرد اتباع خارجی که از ایران به این کشور سفر می‌کنند، بعد از گذشت دو هفته از خروجشان از ایران می‌توانند وارد استرالیا شوند و در این مدت باید در کشور دیگری بمانند.

نیوزیلند

طی هفته گذشته و به ‌دنبال شیوع کرونا، ۱۷ کشور محدودیت‌هایی از طریق مرزهای زمینی و هوایی برای برای ورود مسافران و اتباع ایرانی ایجاد کردند. حالا نیوزیلند نیز به‌عنوان هجدهمین کشور، محدودیت‌هایی برای سفر ایرانی‌ها اعمال می‌کند. مقامات بهداشتی نیوزیلند تایید کردند که اولین مورد از تست ویروس کرونا در این کشور مثبت اعلام شد. گفته می‌شود فرد مذکور اخیرا به ایران سفر کرده بود..

هند

هند پروازهای ایران را تعلیق کرد. شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) در تاریخ پنجشنبه ۸ اسفند، در خبری اعلام کرد با توجه به شیوع کروناویروس در کشور، سازمان هواپیمایی کشوری هند با انتشار بخشنامه‌ای از تعلیق تمامی پروازها از ایران به این کشور، از تاریخ ۷ اسفندماه خبر داده است.

روسیه

تاتیانا گولیکووا، معاون نخست وزیر و رییس ستاد هشداردهی در مورد کرونا در روسیه در نشست خبری در مسکو اعلام کرد که صدور ویزای گردشگری به اتباع ایرانی از روز جمعه، ۹ اسفندماه، متوقف می‌شود. همچنین صدور روادید سفر برای پروازهای ترانزیتی از ایران از طریق مسکو منع می‌شود. دولت روسیه اعلام کرد به‌شکل موقت ورود شهروندان ایرانی به این کشور را ممنوع کرده است، برای آن‌ها ویزا صادر نمی‌کند و به هیچ فرد خارجی که از ایران و کره جنوبی بیاید اجازه ورود به روسیه را نمی‌دهد.

ترکیه

ترکیه تمام راه‌های زمینی شامل ترانزیت و راه‌آهن را با ایران بسته است. یکشنبه چهارم اسفندماه، وزارت کشور ترکیه با صدور بیانیه‌ای از بسته‌شدن موقتی مرزهای خود با ایران، به‌دلیل شیوع کرونا خبر داد. بر همین اساس برای حفظ سلامت شهروندان ترکیه، مرز بازرگان، مرز کاپی‌کوی در شرق استان وان ترکیه و مرز اسن دره در استان حکاری به‌صورت موقت به روی ایرانی‌ها بسته شد. وان، طولانی‌ترین مرز مشترک را با ایران دارد و این محدودیت‌ها در حالی ایجاد شده که تنها یک ماه به سفرهای نوروزی ایرانیان به این کشور باقی مانده است.

عراق

عراق از روز دوم اسفند، از پذیرش زائران ایرانی خودداری کرده است و شهروندان تا اطلاع ثانوی امکان سفر به این کشور را ندارند. به این ترتیب، تورهای زیارتی نیز به حالت تعلیق درآمده‌اند و عراق برای ایرانی‌ها ویزا صادر نمی‌کند. همچنین اعزام کاروان‌های زیارتی به عراق تا ۲۰ اسفند متوقف می‌شود. عراق به‌عنوان اولین کشوری که پروازهای خود را به کشور ما لغو کرده است، در ابتدا ممنوعیت سه‌روزه برای ورود ایرانی‌ها به خاک خود وضع کرده بود که این ممنوعیت برای مدت نامعلومی تمدید شد..

جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان تا اطلاع ثانوی برای اتباع ایرانی ویزا صادر نمی‌کند. جمهوری آذربایجان، مرز بیله‌سوار را مسدود کرده؛ همچنین طبق اعلام سفیر این کشور در ایران، صدور ویزا برای اتباع ایرانی فعلا متوقف شده است.

ارمنستان

ارمنستان، همسایه شمالی ایران نیز به جمع کشورهایی پیوسته است که برای سفر ایرانی‌ها محدودیت‌هایی قائل شده‌اند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور در روز یکشنبه، چهارم اسفند، با تشکیل جلسه‌ای فوری تصمیم گرفت که مرزهای خود با کشورمان را به‌صورت موقت ببندد. سفرهای هوایی به ایران نیز تا دو هفته لغو شده‌اند.

آرمنیا ایرویز با انتشار اطلاعیه‌ای در تاریخ ۱۳ اسفند، خطاب به کلیه دفاتر مسافرت هوایی از ابطال پروازهایش تا ۵ فروردین خبر داد. در متن این اطلاعیه آمده است.

ترکمنستان

مرز ترکمنستان با ایران بسته شده است. رییس هیئت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، یکشنبه ۴ اسفند، این خبر را اعلام کرد.

کویت

کویت علاوه بر ممانعت از ورود شهروندان کشورمان، برای ورود افراد مقیم این کشور که به ایران سفر داشته‌اند، محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. این افراد باید تا ۱۴ روز در کشوری ثالث مانند دبی به‌صورت قرنطینه بمانند و سپس می‌توانند وارد کویت شوند. شرکت هواپیمایی کویت نیز به‌منظور مقابله با شیوع کرونا، کلیه پروازهای خود به ایران را لغو کرده است.

اردن

دولت اردن روز یکشنبه اعلام کرد که ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کره جنوبی به این سرزمین، به‌جز شهروندان اردنی، با هدف محدودکردن خطرات گسترش ویروس کرونا ممنوع خواهد بود.

قطر

هواپیمایی قطر ایرویز بعد از شیوع کرونا در ایران و کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمام مسافرانی که از این دو کشور به قطر سفر می‌کنند، برای ۱۴ روز قرنطینه می‌کند. علت این امر، جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اعلام شده است. این مسافران بعد از انجام تست‌ها و آزمایش‌های مربوطه، مرخص می‌شوند. در این اطلاعیه همچنین آمده است مسافرانی که نشانه‌های ویروس کرونا را دارند، به مرکز بیماری‌های واگیر شرکت پزشکی حماد منتقل می‌شوند.

تاجیکستان

دوشنبه ۵ اسفند ماه، دولت تاجیکستان اعلام کرد تمام پروازهای بین این دو کشور در مسیر رفت و برگشت به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا لغو می‌شود. این پروازها تا زمانی که وضعیت کرونا در ایران تثبیت نشود، معلق باقی می‌ماند.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، پرواز به کلیه شهرهای ایران را به جز تهران متوقف کرد.

پروازهاى هواپیمایی‌های فلای دبی و ایرعربیا در تمامی مسیرهای ایران به غیر از تهران به مقاصد دبی (فلای دبی) و شارجه (ایر عربیا)، از ۶ اسفند تا اطلاع ثانوى از سوی دولت امارات لغو شد. مقامات امارات اعلام کردند از سه‌شنبه ۶ اسفندماه، تا اطلاع ثانوی این تصمیم اجرا می‌شود.

ایرعربیا با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به آژانس‌های مسافرتی و جهانگردی، از لغو کلیه پروازهای این شرکت در مسیر تهران، مشهد، شیراز و لار از تاریخ ۶ اسفند تا اطلاع ثانوی خبر داد. در اطلاعیه این شرکت همچنین آمده است در صورت درخواست، مبلغ کامل بلیط استفاده‌نشده از طرف این شرکت به آژانس صادرکننده بازگردانده خواهد شد.

پیش‌تر امارات تمام پروازهای ورودی و خروجی به چین را به جز پکن لغو کرده بود.

ایران ایر طی اطلاعیه‌ای به تاریخ چهارشنبه ۷ اسفند، اعلام کرد که تمام پروازهای هما از تهران و سایر ایستگاه‌های پروازی به دبی و بالعکس را باطل کرده است. این اقدام هما به‌دلیل عدم صدور اجازه پرواز از طرف دبی انجام شده است.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد برای دریافت اجازه پرواز و انتقال مسافران از دبی در تلاش است و به‌محض دریافت مجوزهای لازم، برگرداندن مسافران ایرانی به کشور انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز پنجشنبه ۸ اسفند، اعلام کرد که دولت امارات برای ارائه مجوز پروازهای ایران «موافقت اصولی» کرده و پروازهای مربوطه به‌زودی از سر گرفته خواهد شد. البته تاریخ دقیق ازسرگیری پروازها مشخص نیست. دولت امارات نیز هنوز دراین‌باره اظهارنظر رسمی نکرده است.

هواپیمایی امارات در بخشنامه‌ای به تاریخ ۱۴ اسفند اعلام کرد تمام پروازهای این ایرلاین تا ۱۳ فروردین لغو شده است.

عمان

عمان ایر با انتشار اطلاعیه‌ای از لغو کلیه پروازهای مسقط - تهران - مسقط خبر داد. طبق بخشنامه این ایرلاین، از تاریخ ۶ اسفند تا اطلاع ثانوی و به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تمام پروازها لغو می‌شود.

قزاقستان

سازمان هواپیمایی قزاقستان در پی شیوع کرونا تصمیم به تعلیق پروازهای خود گرفته است. این کشور به‌دنبال لغو پروازهای خود به کشورهایی است که در آن‌ها ویروس کرونا شایع شده است وزارت بهداشت این کشور در حال بررسی این موضوع است. بر اساس آخرین تصمیم قزاقزستان، این کشور از تعلیق پروازهای رفت و برگشت خود به ایران از تاریخ ۱۱ اسفند، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار