gardeshban.ir

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی در پژوهشی میدانی روی بناهای تاریخی پاکستان کلیسایی منحصربه‌فرد از لحاظ معماری و کتیبه‌های فارسی را مورد بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۲۴۴۳۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 07
گردشبان (gardeshban.ir) :

مرتضی رضوانفر، عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی در پژوهشی میدانی روی بناهای تاریخی پاکستان با بیان این‌که کلیسا «قدیسین» در شهر تاریخی پیشاور، در سال ۱۸۸۳ میلادی توسط مبلغان اروپایی احداث شده است، افزود: طراحی این کلیسا توسط کشیشی به نام «توماس هیوز» انجام شده و به طرز جالبی از عناصر معماری مساجد اسلامی مانند گنبد، مناره و تزئینات اسلیمی بهره گرفته است.

او از دیگر مشخصات قابل توجه در معماری این کلیسا را استفاده از چندین کتیبه‌ی فارسی دانست که آیاتی از انجیل روی آن نوشته شده است.

وی با بیان این‌که کمال حاج سیدجوادی، رایزن فرهنگی اسبق ایران در پاکستان ، در کتاب میراث «جاودان» به  برخی از این کتیبه‌ها اشاره کرده است، به پایان نامه فاطمه موسوی پورمهرام، یک ساکن شهر پیشاور  نیز اشاره کرد که بخشی از پایان نامه دکترای خود را به معرفی این کلیسا و کتیبه‌های فارسی این کلیسا اختصاص داده است و اضافه کرد: پورمهرام فیلم مستندی از این کلیسا و جایگاه زبان فارسی در پیشاور تهیه کرد.

به گفته‌ این پژوهشگر، روی یکی از کتیبه ‌ای سردر، نوشته است؛ «ای خداوند، پروردگار ما، چه عظیم است اسم تو در کل زمین که جلال خود را بر بالای آسمان نهادی».

رضوانفر توضیح داد:‌ شهر پیشاور محل فعالیت گروه‌های تندرو اسلامی است و سفر به این شهر بدون هماهنگی و حضور نیروهای امنیتی اشتباه است. متاسفانه شهریور سال ۱۳۹۲ در یک عملیات انتحاری توسط گروه‌های بنیادگرا ۸۱ نفر از مردم پیشاور در این کلیسا کشته شدند، همچنین بمب‌گذاری‌های متعدد در این شهر، باعث تخریب و آسیب برخی از بناهای تاریخی و ارزشمند شده است.

ردپا معماری مساجد اسلامی در کلیسا پاکستانی‌ها + تصاویر

ردپا معماری مساجد اسلامی در کلیسا پاکستانی‌ها + تصاویر


ایسنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار