gardeshban.ir

درحالی که مردم به واسطه انجام سفرهای نوروزی مواخذه می‌شوند؛ هنوز بسیاری از هتل‌ها در استان‌های گردشگری کشور مسافر می‌پذیرند چون اعلام رسمی تعطیلی سراسری هتل‌ها برای دولت هزینه بار است.
کد خبر: ۲۴۴۳۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 07
گردشبان (gardeshban.ir) :

هشدارها هر روز برای عدم سفر مردم به استان‌های دیگر بیشتر می‌شود اما عده‌ای از افراد همچنان به سفر می‌روند آن‌ها در این ایام از تخفیف‌های حمل‌ونقل‌های عمومی برخوردار می‌شوند و هتل‌هایی که آن‌ها را پذیرش می‌کنند. برخی از هتل‌ها اگر مسافری بگیرند مورد مواخده قرار خواهند گرفت از طرفی دولت اجازه داده تا همه آن‌ها در استان‌های پر مسافر باز باشند مگر به اختیار مالک و سرمایه گذار هتل.

در نامه‌ای که محمود واعظی به وزیر بهداشت و وزیر کشور در روز آخر اسفند ۹۸ ابلاغ کرد درباره ضرورت اتخاذ محدودیت‌هایی برای تعطیلی مشاغل و اماکن کسب و کار تا سیزدهم فروردین ۹۹ توضیحاتی داده شده بود این نامه به اعضای هیأت دولت از جمله وزیر میراث فرهنگی نیز رونوشت شد. در این نامه اسامی استان‌ها و شهرستان‌هایی که به دلیل آلودگی بالا با ویروس کرونا ضروریست براساس محدودیت‌هایی در نحوه مشاغل و اماکن کسب و کار تا سیزدهم فروردین اعمال شود، آمده است که عبارتند از گیلان، مازندران، گلستان، قم، مرکزی، تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کردستان، قزوین و یزد. شهرستان‌هایی که در استان‌های دیگر (فقط شهرستان) ضروریست اعمال محدودیت شود، عبارتند از شاهرود، مراغه، سراب، گناوه، دشتستان، دزفول، شوشتر، آبادان، فسا، جهرم، خوی، خدابنده لو، شیروان، زابل، ایرانشهر، الشتر و خلخال.

در این نامه آمده است که در این مراکز باید پاساژها و چایخانه‌ها و قهوه خانه و استخرها و مراکز ورزشی و بازارهای سرپوشیده سنتی تا ۱۳ فروردین ۹۹ تعطیل شود اما رستوران‌ها و هتل‌ها و رستوران‌های سطح شهر با رعایت پروتکل مجاز به فعالیت هستند.

به واقع هتل‌ها در استان‌های گردشگری و پرتردد مجاز به فعالیت شده‌اند از سوی دیگر استانداران برخی از این استان‌ها و یا هتلداران بنا به تشخیص اقدام به تعطیلی مراکز اقامتی کرده‌اند با این وجود چرا هتل‌ها همچنان باید فعالیت کنند آن هم در صورتی که اعلام می‌شود مردم به سفر نروند و تمام مراکز گردشگری تعطیل است و کسی هم به هتل‌ها برای گذراندن دوره نقاهت نمی‌رود؟

شهرام شیروانی، نایب رئیس جامعه هتلداران کشور پاسخ به سئوال را می‌دهد و می‌گوید به این دلیل که اعلام تعطیلی رسمی هتل‌ها برای دولت هزینه بار است یعنی دولت باید هزینه تعطیل شدن یک شغل، پرسنل و … را بپردازد اما از آن‌جا که زیر بار این هزینه نمی‌رود آن را تعطیل اعلام نمی‌کند هر چند که برخی از هتلداران به دلایل مختلف این کار را انجام داده و تعطیل کرده‌اند.

وی در ادامه می‌گوید: تعطیل بودن هتل‌ها عواقبی دارد به همین دلیل نیاز است که دولت در کنار ما و در مسیر بخش خصوصی برای کاهش هزینه‌ها باشد اما طبق نامه‌ای که رئیس دفتر رئیس جمهور نوشته است رستوران هتل‌ها و هتل‌ها می‌بایست با شرایط بهداشتی باز باشند. اکنون اگر هتلی هم باز است کاملاً با رعایت بهداشتی فعالیت می‌کند. به عنوان مثال در بدو ورود تب سنجی انجام می‌شود و یا همه اتاق‌ها و فضاهای عمومی هتل را ضدعفونی و گندزدایی می‌شود. در صورتی که برای اقامت در هتل‌ها استقبالی وجود داشته باشد این دغدغه که موارد بهداشتی رعایت شود یا نه وجود ندارد بنابراین هتل‌ها می‌توانند باز باشند شاید بسته بودن همه هتل‌ها هم اقدام مناسبی نباشد.

وی با بیان این‌که هتلداران از آبان ماه تا کنون درصد اشغال کمی داشته‌اند ادامه داد: از آن زمان تا کنون در یک برهه زمانی دچار مشکل شدیم و از حالا به بعد نیز ماه رمضان است و قطعا با این شرایط هتل‌ها تا تیر ماه شرایط خوبی نخواهند داشت. از آن طرف در فصل تابستان استان‌های گرمسیر مسافر کمتری دارند و در پاییز و زمستان نیز برخی دیگر از استان‌ها مسافر نخواهند داشت. درحالی که هتلداران می‌توانستند در این ایام عید درصد اشغال مناسبی داشته باشند.

او می‌گوید: شاید اگر دولت تعطیل عمومی می‌کرد هزینه‌های هتل هم کم می‌شد بعضی از افراد به پرسنل خود مرخصی داده‌اند اما مگر هر فرد چند روز می‌توان از مرخصی استفاده کند؟ برخی از این افراد به سر کار برگشته‌اند. ممکن است با تعدادی از پرسنل هتل قراردادی بسته نشود. در هر حال مالک و پرسنل ضرر کرده‌اند.

شیروانی می‌گوید: نمی‌توان گفت همه هتل‌ها بسته شوند اما می‌توان در هر شهری چند هتل را به دلایل مختلف باز نگه داشت شاید مسافری از قبل هنوز در شهرها مانده باشد و یا مسافری مجبور به ماندن در هتل شود.
 

مهر



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار