gardeshban.ir

زلزله‌هایی که روز یکشنبه در پایتخت کرواسی رخ داد باعث وارد آمدن آسیب‌های شدیدی به مجموعه موجود در موزه باستان‌شناسی زاگرب شد.
کد خبر: ۲۴۵۰۱
تاریخ انتشار : شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

تصاویر منتشرشده توسط موزه نشان از له شدن مومیایی‌ها، مجسمه‌ها، ظروف، کوزه‌ها و سایر آثار تاریخی و باستانی دارد که مربوط به تمدن‌های یونان، روم، مصر و همچنین دوران ماقبل تاریخ می‌شدند. خسارت زیادی هم به ویترین‌ها و ساختمان این موزه واردشده است.

این موزه که تاریخ ساخت آن به قرن نوزدهم بازمی‌گردد و در میدان نیکولا سوبریک زرینسکی واقع‌شده است، بیش از 450 هزارشی تاریخی را در خود جای‌داده است.

زلزله 5.4 ریشتری بزرگ‌ترین زلزله کرواسی در 140 سال اخیر است که در خلال آن‌یک نفر شدیداً زخمی شده است، 16 نفر آسیب جزئی دیده‌اند و آشوبی سراسر شهر را که تا پیش‌ازاین هم به خاطر شیوع ویروس کرونا فلج شده بود، فراگرفته است.

 وزیر کشور کرواسی، داور بوشینوویچ، در یک کنفرانس خبری عنوان کرده است:‌ «فاصله خود را با دیگران حفظ کنید. اجتماع نکنید. ما با دو بحران جدی مواجه شده‌ایم، زمین‌لرزه و همه‌گیری کرونا.»

او با این گفته‌ها سعی کرده است شهروندان به خانه‌ها بازگرداند.

ساختمان پارلمان کرواسی هم که در قرن هجدهم بناشده است در این زلزله آسیب‌دیده است و فعلاً تخلیه‌ شده است.

بیشتر موزه‌های واقع در مرکز زاگرب از این زلزله آسیب‌دیده‌اند؛ ازجمله موزه هنر و صنایع‌دستی، آکادمی علوم و هنرهای کرواسی، و موزة هنرهای معاصر. نهادهای فرهنگی کرواسی عکس‌هایی از این واقعه منتشر کرده‌اند که گواهی بر عواقب ناگوار زلزله بوده است، هرچند میزان خسارت‌ها هنوز با دقت ارزیابی نشده است.

ICOM در حال همکاری با کمیته ملی کرواسی و ائتلاف منطقه‌ای جنوبی اروپا است تا از تلاش‌های کروات‌ها برای ارزیابی خسارت وارده به موزه‌های محلی کمک کند و برای بازسازی و مرمت این موزه‌ها آن‌ها را حمایت کند.

با توجه به وضعیت بهداشتی کنونی در سطح ملی و بین‌المللی، ICOM از شهردارها، وزارت فرهنگ کرواسی و سازمان‌های بین‌المللی تقاضا کرده است با همکاری هم به کمک مردم کرواسی و متخصصان موزه در این کشور بشتابند و کمک‌های انسانی، مالی و فنی را برای حمایت از آن‌ها فراهم کنند.


میراث آریا




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار